OSNOVNA pitanja o tamburi i tamburaštvu s ciljem uvođenja u priču o pozivu i poslu Filipa Novosela, činila su se neophodnim kako bismo saznali nešto više o izazovima ili barijerama koje osjete glazbenici upoznati s dodatnim obrazovanjem izvan granica naše zemlje, s prednostima umjetničke suradnje s mentorima i profesorima drugačijih pristupa uzrokovanih kulturološkim razlikama. Prvi koraci uz oca tamburaša, osnovnoškolsko i srednjoškolsko glazbeno obrazovanje, pa potom i Glazbena akademija u Zagrebu kao i glazbena naobrazba u New Yorku, zbog čega stječe mnoga znanja o glazbi, kao i vještine i drugačiji pristup, priču o jednom velikom “projektu” dua Hojsak & Novosel produbljuje i objašnjava kroz privatan i poslovan odnos bez prepreka. U razgovoru koji je trajao oko 45 minuta, moj je sugovornik uspio sažeti odgovor na nepostavljeno pitanje (ujedno sukus moje ideje za ovaj intervju): što čini vezu između umjetnosti, poziva, posla, obrazovanja i smisla svega navedenoga. Uz odgovore na pitanja, dobila sam dojam kako ovaj vrsni glazbenik ne računa na opća znanja o glazbi ili tamburi; vrlo pažljivo pristupajući sugovorniku, razgovor pretvara u priču koja ima zagarantiran sretan svršetak. Zašto? Jer vjeruje u beskrajne mogućnosti glazbene interpretacije, inventivnosti, vjeruje u glazbu kao sredstvo komunikacije između različitih kultura i to ne samo površno, kroz nekoliko segmenata uzetih iz konteksta kulture, nego kroz učenje i posvećivanje glazbi i kulturi koju ne poznajemo.
Kako biste nekome objasnili tamburašku glazbu? Postoji li neka univerzalna definicija i geneza tamburaške glazbe u Republici Hrvatskoj kao i početak procvata tamburaške glazbe (npr. godine prošlog stoljeća)? Kako povezujemo tradicijsku glazbu s tamburaškom glazbom uopće, s kojom je tradicijskom glazbom najviše možemo povezati i je li povezana?

Željela sam Vas nešto pitati o klasifikaciji glazbe. Uvijek se govori o vrhunskoj glazbi i umjetnosti. Nesumnjivo je kako je Bach velikan glazbe, Beethoven, Mozart... S druge strane, kada govorimo o narodnoj glazbi, o turbofolk glazbi, kako univerzalno klasificirati glazbu prema načinu razlikovanja dobre, kvalitetne glazbe neovisno o žanru. Što je dakle, najvažnije u glazbenoj virtuoznosti: način sviranja na određenom instrumentu, izvođačke sposobnosti uopće ili je nešto još važno? Tekst kompozicije/tekstualna popraćenost? Gibonni tu figurira kao sjajan tekstopisac, kao i spomenuti Arsen Dedić za koje kažu da su uz to i dobri glazbenici. Kako, odnosno, tko može odrediti što je dobro? Je li publika puno važnija, je li struka ta koja određuje? Koji su to parametri?

U tom kontekstu me još nešto zanima. To su individualne preference. Ako smo na nešto naviknuti, jer ste pričali i navikama vezanim za kulturološki aspekt, mjesto iz kojeg dolazimo i kultura iz koje dolazimo, očekivano je da će nam nešto biti manje poznato ili neshvatljivo zato što nam nije blisko poput indijske glazbe ili bilo koje drugačije, drugačijih obilježja. No, zanima me, popularna glazba, turbofolk glazba, neizostavna kod većine mladih. Vidite li je kao neku vrstu prijetnje? Vrlo često se takvi oblici popularne umjetnosti i popularne glazbe koriste kako bi se dokazalo da netko manipulira ili kako mediji ne znaju odabrati dobro za edukaciju mladih. Slažete li se s tim ili mislite da je dobro da mladi ljudi danas imaju i to? Ako ste rekli kako tamburaška glazba s druge strane nije toliko zastupljena, kako sve pomiriti? Kako naći zlatnu sredinu da bi mladi imali i jedno i drugo da bi mogli birati? Uostalom, mogu li oni birati?
Teško je to reći. Ono što mi danas mislimo o turbofolku je nešto što je generacija mojih baka i djedova mislilo o Jimiju Hendrixu. Ne znam. To je stvarno teško za reći. Meni osobno se ta glazba ne sviđa, nikad to ne slušam, izbjegavam mjesta gdje se pušta takva glazba. Vrlo često mi je to preplitko sadržajno, ali ne mogu reći da ne postoje pjevači te glazbe koji dobro pjevaju i koji su dobri instrumentalisti. Postoje srpski harmonikaši koji sviraju “da ti pamet stane”, ali nije bitan smo virtuozitet. Često postoje glazbeni ukusi i zato je teško ocijeniti. Kod nas je taj turbofolk dobrim dijelom popularan baš zato što se toliko pljuje protiv njega. Isto tako, kad pogledate devedesete godine ili rane dvijetisućite, kad se pljuvalo protiv Ivane Banfić, protiv Vesne Pisarović, sada sve te pjevačice doživljavaju revival, jer u ovome što se danas sluša ljudi se više ne mogu naći. Glazba definitivno evoluira i ide li na bolje ili gore teško je reći. Ono što sigurno trebamo odijeliti i mislim da tu treba podvući crtu su umjetnička i zabavna glazba.
Pojasnite razliku. Postoji li uvijek striktna razlika ili ima nekih prijelaza?
Glazba po sebi je oduvijek bila zabavna. I Mozart nije svoje opere pisao tako da dostigne neku preveliku umjetnost nego da bi to bilo nešto što bi zabavilo kralja, publiku...ali danas postoji razlika i to još od Beethovenovog vremena kada počinje gradnja koncertnih dvorana namijenjenih isključivo koncertima gdje će publika doći i slušati glazbu. Naravno, to je zabava i nama koji volimo glazbu i uvijek će biti. Meni je glazba posao, ali ja ga ne mogu dobro raditi ako se ne zabavljam.
A je li i poziv?
Je, definitivno.
Kada ste shvatili da je riječ o pozivu? Koja je uloga obitelji - a s obzirom na činjenicu da je riječ o glazbenoj obitelji?
Odrastao sam uz glazbu, tambure. Kod nas je uvijek bilo živo, otac je bio tamburaš i uvijek su kod nas bile probe. Meni je to jednostavno bilo normalno i nije se moglo pobjeći od toga da se bavimo glazbom. Pamtim kako mi u djetinjstvu nije glazba bila teret već glazbena škola. Htio sam igrati nogomet, a morao sam ići u glazbenu školu. Nisam kao dijete to shvaćao ozbiljno. Kada je došlo vrijeme upisa u srednju školu nisam bio načisto s glazbenom školom. Htio sam biti računalni tehničar, poštanski tehničar, samo da bih ostao u Slavonskom Brodu. Volio sam glazbu, ali da bih je baš odabrao za profesiju nisam bio toliko siguran. Da mama i tata nisu reagirali vjerojatno bih pogriješio u odabiru. U to vrijeme sam svirao električnu gitaru, bio sam roker, metalac, imao sam bendove i išao po gitarijadama. Tada me nije zanimala klasična glazba i glazbena naobrazba u klasičnom smislu. Alterative nije bilo, mogao sam odabrati samo nešto što bi bilo manje svrsishodno.
Je li američko iskustvo bolje? Ili je teško usporediti ako ne postoji iskustvo obrazovanja ovdje?

Prvo sam upisao srednju školu u Osijeku. Tamo sam završio teoretski smjer. Nisam se mogao pomiriti s tim da ću biti teoretičar. Moja priča iz tog vremena je vezana za električnu gitaru. Osnovnu glazbenu školu - klavir, završio sam u Brodu. Klavir me nije zanimao. Zbog toga nikad nisam dovoljno vježbao. Mislim kako to ima veze s prirodom instrumenta. Muzicirao sam uvijek u grupama i ansamblima. Volio sam Tamburaški orkestar, volio sam ići u Folklorni ansambl na probe kod tate, imao sam bendove kao roker i to me privlačilo - sviranje s ljudima. Klavir sam vježbaš, sam si na pozornici. Vjerojatno nisam za to rođen. Nakon srednje škole sam upisao studij glazbene pedagogije u Zagrebu kako bih se jednoga dana bavio tamburom. U srednjoj školi sam se profilirao kao tamburaš. Moja jedina nada za bavljenje tamburom bila je kroz pedagoški odsjek kako bih kroz pedagogiju predavao tamburu ili nešto slično. Kad smo razgovarali o tamburaškom boomu devedesetih, nisam rekao kako se u posljednjih deset godina dogodio još jedan na umjetničkoj, tamburaškoj sceni. Otvorio se odjel za tambure u Osijeku pa u Zagrebu i danas imamo diplomirane tamburaše koji su prošli i osnovnu i srednju školu za tambure pa i Akademiju i zato su sustavno educirani. Ja nisam bio. Mene je tamburu naučio svirati otac. Nisam završio školu za tamburu jer se tada to nije moglo. Na faksu su me počeli privlačiti neki drugi glazbeni žanrovi. Treba uvijek čuvati tradiciju, ali smatrao sam kako tamburu svijetu treba predstaviti na način koji može umjetnički funkcionirati na zaista visokoj razini. To me ponukalo da se počnem baviti drugim vrstama glazbe, pogotovo jazzom jer sam uvijek bio dobar u improvizaciji, u snalaženju. Bilo bi mi lakše improvizirati tri stranice teksta nego navježbati tri stranice teksta, za razliku od sestre Tene koja je pravi klasičar. Nisam nikad imao tu crtu. Dan-danas mi je to problem iako se bavim i klasičnom glazbom i jazzom. Međutim, živim u zahvalnom vremenu. Bavim se suvremenom glazbom koja umjetniku ostavlja puno prostora za vlastitu ekspresiju. Osim toga, shvatio sam zahvaljujući umjetnicima s kojima sam radio, kako ne moram gledati na sve rigidno. Postoji dio izvedbe koji si mogu prilagoditi i kod Bacha i kod Mozarta. Osnovni preduvjeti se ipak moraju ispoštovati.
Za Bacha svakako kažu da je prvi jazz skladatelj.
Ako gledamo fugu kao formu, znamo da je izvodi netko tko ima improvizatorski duh. Da je Bach razmišljao gdje će staviti koju notu, sigurno ne bi napisao toliko djela.
Gdje smjestiti Ameriku u kontekstu osobnog glazbenog razvoja? Je li najbitnija?
Sigurno je najbitniji dio mog glazbenog razvoja i moje glazbene karijere.
Jeste li tamo stekli znanja do kojih ovdje nikako ne biste došli?
Sigurno.
Vezana za što?
Studirao sam na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, ali nisam dobio voljno znanja o interpretaciji glazbe koliko sam dobio kasnije u Americi. Najveća iskustva gdje sam najviše naučio o glazbi u Zagrebu bila su kroz zbor i klavir. Sa zborom smo izvodili velika djela uz suradnju sa Zagrebačkom filharmonijom, Beethovenovu Devetu simfoniju, Mozartov Requiem, Mahlerovu Drugu simfoniju... Kroz zbor sam imao priliku surađivati s Riccardom Mutijem. Kroz zbor sam naučio puno i to je neprocjenjivo iskustvo s Muzičke akademije. Ali, opet, moram reći kako je riječ o klasičnoj glazbi s kojom se ni danas ne srećem toliko koliko s improviziranom. U Americi sam iskusio potpuno drugačiji pristup obrazovanju. Postao sam blizak s američkim profesorima s kojima i danas održavam vezu. Nije riječ samo o mentorstvu nego o poštovanju kolege od samog početka. Njima je u interesu da postaneš njima ravnopravan kako biste mogli skupa svirati i surađivati. Najviše sam napredovao jer sam od aranžera postao skladatelj, ne u punom smislu niti mislim da sam veliki skladatelj, ali naučio sam kako premostiti prepreku – da od aranžmana dobijem kompoziciju. To je možda najveći benefit moga studija u Americi. Studirao sam u New Yorku koji je Meka jazza. Prisustvo ondje te tjera da daješ maksimum od sebe. Nigdje nisam iskusio nešto slično. New York ima neki “drive” koji te tjera do krajnjih granica. Surađivao sam s odličnim glazbenicima i upao sam u sjajnu generaciju studenata koji su mi kasnije obilježili karijeru. Surađivao sam sa sjajnim profesorima. To ću sigurno pamtiti dok sam živ. Nisam mogao vjerovati koliko ću napredovati. Počeo sam na glazbu gledati i kroz music business. Često se događa bivšim odličnim studentima s osvojenim nagradama da misle kako će im nakon studija nešto pasti s neba pa onda potonu. Taj dio također dugujem boravku u Americi jer tamo je svijet sirov i surov. Zakon je dolar koji određuje što je dobro, a što nije. Ljude zanima možeš li napuniti klub ili ne neovisno o tome sviraš li blues, jazz, country ili klasičnu glazbu.
Danas postoje razni programi koji se koriste u komponiranju. Ako govorimo o skladateljima nekoć pa zamišljamo veliki stol, papire, pero u ruci, zamišljamo i mukotrpan rad, papire posvuda, inspiraciju... Može li današnjica pratiti tu sliku kompozitora iz prošlosti?
Mislim da je Stravinski izjavio kako je inspiracija najveća prijevara u povijesti glazbe jer čovjek ne može samo sjediti i čekati inspiraciju, onda se neće ništa dogoditi. Komponiranju se uči. Postoje razne tehnike skladanja koje se uče i proučavaju. Kod mene sve kreće od ritma i za mene je bitna ta komponenta, pogotovo zato što postoje zanimljivi ritmički obrasci, nepravilni ritmovi. Melodiju mogu naći i u staroj dalmatinskoj ili u slavonskoj pjesmi. Harmonija može biti jednostavna ili kompleksna i to sve je nešto što ovisi o tome kakav ugođaj želimo dobiti. Svi ti elementi zahtijevaju vrijeme i postoji nekoliko verzija, a ja želim da skladba može funkcionirati u različitim ansamblima. Gledam da moja glazba reflektira ono što radim i odakle dolazim. Riječ je gotovo uvijek o oslanjanju na hrvatsku tradicijsku glazbu. Volim World Music, afričku, kubansku tradiciju, američki bluegrass i jazz koji sam studirao. Gledam da netko može prepoznati i reći: ovo je napisao Filip Novosel. Je li dobro ili nije, nek’ drugi odluči. To je ono što sam naučio u Americi.
Može li duo Hojsak & Novosel funkcionirati izvan simbioze? Možete li zamisliti sebe na pozornici, u izvedbi kompozicija koje inače izvodite zajedno?
Sljedeće godine obilježavamo deset godina dua Hojsak & Novosel. Čekaju nas velike stvari, ne smijem još najaviti jer još nije službeno ali imamo velike planove. Kao duo imamo mnoge suradnje s raznim skladateljima, umjetnicima raznih vrsta ali u zadnje vrijeme bitno mi je znati za koga pišem. Ako znam da će to svirati Tihomir, znam koje su njegove jače strane i naravno da ću to naglasiti. Ima boljih i basista i boljih tamburaša ali sigurno se nije našla takva simbioza. Da mene ili njega zamijenite nekim, to ne bi bilo to. Mi smo kao jin i jang, potpuno drugačiji, ali se iz nekog razloga potpuno nadopunjujemo to je dobra ravnoteža zbog čega ju trebamo dobro čuvati i cijeniti. Bez svađa, povišenih tonova sve vrijeme. Naši mozgovi dobro funkcioniraju i po pitanju glazbenog biznisa – i tu smo se našli. Nastupam nekad rijetko i solo, ali mi smo već prepoznati kao zajednički brend da je to postalo gotovo pa neodvojivo.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -