SLAVONSKI BROD - Hrvatska akademska i istraživačka mreža CARNET predstavila je kurikulum „Umjetna inteligencija: od koncepta do primjene“, namijenjen osnovnim školama i usmjeren na razvoj digitalnih znanja učenika te njihovo upoznavanje s tehnologijama koje sve snažnije (od 2022.) oblikuju sve sfere obrazovnog života - učenje i rad. Dokument naglašava važnost razumijevanja umjetne inteligencije, ali i kritičkog promišljanja te sigurnog ponašanja u digitalnom prostoru.
Nataša Stanković, ravnateljica Osnovne škole Vladimir Nazor u Slavonskom Brodu koja iza sebe ima dugogodišnje iskustvo bila nam je izvrstan sugovornik na ovu temu. Naglašava kako se kroz rad uvjerila kako tehnologija sama po sebi nije ni dobra ni loša, nego da sve ovisi o načinu na koji je koristimo.
- Ja nisam za zabrane. Sve što postoji može biti dobro ako to iskoristimo na kvalitetan način i usmjerimo u pravom smjeru. Isto vrijedi i za umjetnu inteligenciju - ona nije problem. Problem eventualno moće biti način na koji se ona prezentira i koristi. - poručuje i dodaje kako je uloga učitelja presudna u tome da djecu nauče prepoznati dobrobit alata, ali i odgovornost koja dolazi s njegovom primjenom.
Govoreći o mogućnostima zloporabe, Stanković ističe kako nova tehnologija ne stvara nove probleme, nego samo otvara nova područja na kojima se isti stari izazovi mogu ponovno pojaviti.
- Ako netko želi prepisivati, on će to pokušati i na testu s olovkom i papirom. To nije izazov umjetne inteligencije nego odgoja. Zato je važno da se u proces uključe i roditelji i škole i stručne službe. - objasnila nam je ravnateljica.
Stanković je podsjetila i na vrijeme vlastitog školovanja u matematičkoj gimnaziji osamdesetih godina, kada je obrazovanje gotovo u potpunosti počivalo na papiru i olovci te međusobnoj pomoći učenika.
- Da sam tada imala rješenja zadataka ili alat poput ChatGPT-a, bila bi to mala stepenica koja bi mi pomogla da shvatim ono što moj mozak jednostavno nije mogao dokučiti sam. To ne bi bilo varanje, nego podrška u učenju. - smatra.
Upravo takav pristup potiče i CARNET-ov kurikulum, koji učenike uvodi u praktičnu primjenu umjetne inteligencije, razumijevanje algoritama, izradu jednostavnih digitalnih sadržaja i korištenje AI alata za učenje, ali i razvijanje svijesti o tome što je pouzdan izvor informacija te koliko je važno štititi privatnost i poštovati etičke standarde.
Stanković navodi kako se u gradskoj Osnovnoj školi „Vladimir Nazor“ već nekoliko godina organiziraju vrlo uspješne parlaonice za učenike 7. i 8. razreda, na kojima djecu uče argumentirati, raspravljati i razmišljati kritički. Prošlogodišnja tema je bila upravo umjetna inteligencija, a učenici su u afirmacijskoj i negacijskoj skupini pripremali argumente za i protiv.
- Pobijedila je afirmacijska skupina, ali smisao nije bio donijeti konačnu odluku, nego naučiti djecu da misle, preispituju i argumentiraju. A to je ujedno i srž učenja o umjetnoj inteligenciji. - ističe.
- Nitko vas ne sili da se služite umjetnom inteligencijom, ali dobro je da postoji mogućnost. Ako vam treba, možete je koristiti. Ako ne treba, ne morate. Važno je da djeca dobiju izbor i znanje kako se tim alatom služiti na dobrobit sebe, škole i zajednice. - poručuje Stanković.
Kroz razgovor je ravnateljica Nataša Stanković potvrdila kako će škola razmotriti uključivanje CARNET-ovog AI kurikuluma, ali je i naglasila da ništa ne želi uvoditi „na silu“ - bez jasne koristi za učenike.
Ističe kako je kurikulum zasigurno kvalitetno pripremljen i koristan kao dodatni resurs te da je dobro što školama stoji na raspolaganju.
- Ako se netko stručan u informacijskim tehnologijama time pozabavio, dao si truda i napravio kurikulum, onda nam on stoji na raspolaganju kao izvannastavna ili izvanškolska aktivnost. Mi ga nismo obavezni proučavati, ali ga možemo koristiti ako nam treba i ako se u tome području nađemo. Bravo CARNET-u što se za to pobrinuo - odlično je imati takvu mogućnost. - zaključila je naša zanimljiva sugovornica.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -