/ 14
4032
Prikaza
5
Komentara
SLAVONSKI BROD - Potaknuti dojavom čitateljice SBplus-a kako je u gradu postavljen „još jedan spomenik uz cestu" te komentarom kako se „takvo što ne bi trebalo dopuštati jer će nam grad uskoro izgledati kao groblje", odlučili smo istražiti tko je odgovoran za ovaj problem oko kojega su mišljenja itekako podijeljena.
Spomenike, mramorne ploče, ukrase i križeve krajputaše, u sjećanje na svoje voljene koji su na tim mjestima izgubili život u prometnim nesrećama, postavljaju njihovi najbliži - obitelj i prijatelji koji, sasvim jasno, time ne žele naštetiti drugima, nego ostaviti trajnu uspomenu na mjestu gdje je duša napustila tijelo njihovih voljenih.
Zakoni su po ovom pitanju prilično nemilosrdni i jasni - uz ceste i na njima ne dozvoljavaju postavljanje nikakvih obilježja.
Pozivajući se na članak 45. stavak 2. Zakona o cestama, iz Ureda za odnose s javnošću Hrvatskih cesta odgovorili su nam kako je „radi zaštite javne ceste i sigurnosti prometa na njoj, na javnoj cesti zabranjeno postavljati nadgrobne ploče i ostala spomen obilježja" te kako, sukladno tomu, nadležna Ispostava Hrvatskih cesta d.o.o. nije u Slavonskom Brodu izdavala suglasnost za postavljanje istih.
Odluka o komunalnom redu Grada Slavonskog Broda u članku 25. o toj tematici kaže sljedeće: „Na području Grada na objekte, zemljišta i druge prostore uz i na javne površine mogu se postavljati spomenici, spomenploče, skulpture, i slični predmeti u skladu s ovom odlukom i posebnim propisima".
U sljedećem se članku objašnjava kako podizanje spomenika može predložiti udruga, ustanova i slična institucija, a prijedlog za takvu radnju trebaju podnijeti gradonačelniku.
Iz Grada su nam objasnili kako se ta Odluka ne odnosi na ceste. Prema tomu, niti Grad Slavonski Brod, koliko se sadašnji djelatnici mogu sjetiti, u zadnjih 15 godina nije izdavao dozvole za postavljanje takvih obilježja uz same ceste jer im gore citirani članak Zakona o cestama to ne dozvoljava.
Ipak, kako je vidljivo iz SBplus-ove galerije fotografija, sakralna obilježja, spomenici i kapelice na više gradskih lokacija također se nalaze uz ceste.
Ako jedna pravila vrijede za spomen-ploče ili križeve poginulima, ista bi trebala vrijediti i za postavljanje sakralnih obilježja poput ograđenih molitvenih križeva ili „mini-svetišta" koja su prave male građevine. Ako jedni predstavljaju sigurnosnu opasnost kada se nalaze uz cestu, istu ugrozu predstavljaju i drugi.
Zakon o njima kaže kako je „za postavljanje ili uklanjanje spomen-ploče, skulpture, sakralnog obilježja i slično uz i na javnu površinu, potrebno odobrenje ako posebnim propisima nije drugačije određeno".
Zahtjev za postavljanje predmeta kao i u prvom slučaju podnose udruge, ustanove i institucije koje, uz lokaciju i posebne proračune trebaju dostaviti i obrazloženje o potrebi postave predmeta, a za sakralno obilježje potrebna je i suglasnost župe na čijem se području obilježje postavlja.
U oba slučaja opisana u Zakonu, zahtjev za postavljanje takvih spomenika ne mogu podnijeti pojedinci. To znači kako su sve spomenike u sjećanje na poginule, obitelji i/ili prijatelji postavili "na svoju ruku".
U nastavku Zakona piše kako se „spomenici, spomen-ploče, skulpture, sakralna obilježja i slični predmeti moraju održavati urednima i zaštititi od uništavanja. Zabranjeno je spomenik, spomen-ploču, skulpturu i sličan predmet prljati, oštećivati, uništavati, pisati ili crtati po njima ili na drugi način nagrđivati njihov izgled."
Zdravim razumom lako je zaključiti na koji bi način svi neobični objekti, i molitvene stanice i mramorne ploče poginulima, mogli ugrožavati vozače koji prolaze cestom uz koju se nalaze. Svojim izgledom ponekad odvlače pozornost, otežavaju preglednost ceste, priječe pogled na njezin bitan dio ili pak predstavljaju prepreku koja bi, u slučaju nesreće, mogla biti fatalna za sudionike u prometu.
S druge strane, čini se kako, osim sa zakonskog, estetskog ili duhovnog aspekta, spomen obilježja poginulima na brodskim cestama ne ugrožavaju nikoga. Radi se, uglavnom, o sitnim znakovima sjećanja. Nekomu se možda može učiniti kako se time grad pretvara u groblje, ali činjenica je da je u takvim situacijama humanije staviti osjećaje ljudi koji su izgubili voljenu osobu ispred svoje prolazne nelagode.
- Smatram kako su takva obilježja uz cestu korisna i dobra te kako ne štete nikomu, a puno znače onima koji ih postavljaju. Na tim je mjestima njima voljena osoba zauvijek sklopila oči. U trenutcima kada pomislim na malo bržu vožnju takvi me spomenici podsjete kako to nije dobra ideja. Iako me ponekad prođu jeza i trnci kada u vožnji prolazim pokraj njih, ne mislim kako bi uklanjanje bilo komu donijelo mir. Ja zbog njih vozim duplo opreznije. - za SBplus izjavila je Maja Brkić koja svakodnevno do posla prelazi 40 kilometara.
Pojedine države, poput Bosne i Hercegovine, imaju drugačija rješenja za buđenje svijesti vozača na koje se referirala naša sugovornica kao i za neprestano podsjećanje na opasnosti u prometu.
Naime, opasna mjesta označavaju prometnim znakom koji se zove „crna točka”. Međutim, neki prometni stručnjaci tvrde kako taj znak samo obavještava vozača o mjestu s velikim brojem nesreća, ne dajući mu upute kako postupiti u tome trenutku, što bi ipak trebala biti osnovna zadaća prometnih znakova. Također, smatraju kako takav znak dodatno ugrožava sigurnost putnika jer izaziva paniku kod vozača.
Vidimo kako su i kod stručnjaka mišljenja podijeljena. I dok će na neke vozače spomen obilježja i „crna točka” djelovati upozoravajuće i buditi im vozačku savjest, druge bi postavljanje takvih objekata uz cestu moglo ometati i smetati na različite načine.
Jedno je sigurno, zakone je nužno poštivati, ali je pritom potrebno voditi računa o tomu da pravila budu jednaka za sve. Bez iznimki!
...pomalo je morbidno da ljudi koji zive kraj takvih obiljezja svakodnevno gledaju u to...zapalit svijecu na godišnjicu na mjestu gdje se nesreca dogodila je u redu...sve ostalo je stvarno nepotrebno...naši najmiliji kojih vise nema zive dok su nam god u... Prikaži sve sjećanju.... ne bi trebalo biti bitno koliki smo im križ napravili...zakon treba poštivat...meni osobno ne smeta...
Drago mi je da se spomenulo pitanje crne točke. Koje se stvarno stavlja na mjesto gdje se često događaju prometne nesreće. Te točke bi imale smisla kao privremeno upozorenje dok se ne smisli prometno rjesenje koje će smanjiti taj isti... Prikaži sve broj prometnih nesreća. Izolirane prometne nesreće na nekom mjestu mogu, i često jesu, biti uzrokovane ljudskih faktorom. No veći broj prometnih nesreća na jednom mjestu govori da tu stvarno treba poraditi na novom prometnom rjesenju - proširiti cestu, za manevar izgbjegavanja, smanjenje prometne brzine, postavljanje zrcala, povećanje vidljivosti (uklanjanje drveća..)...I kod nas bi trebalo označavati talva mjesta, kao što su neke dionice na autocesti, krizanje Vukovarske,... Osobno mi ne smetaju spomen obiljezja mjesta poginulih uz prometnice, osim dva mjesta. Za jedno znam osobno tko je stradao i stvara mi osjećaj tuge (ali znam i druga dva neoznačena mjesta gdje su poginuli ljudi i isto me uhvati tuga), za drugo nisam poznavala osobu, ali znam da je osoba preminula u bolnici nekoliko dana nakon nesreće. Mjesto na kojemu je preminula je bolnica, a ne mjesto na kojemu se uz prometnicu pale lampioni i donosi cvijeće. Nekako mogu razumjeti označavanje mjesta pogibije. Ne mogu razumjeti neka sakralna obiljezja. Npr. Jozo došao iz Njemačke i odlučio napraviti malu kapelicu da se zahvali Gospi. I naoravi kapelicu. I onda se ljudi u autima prekize kad prodju kraj kapelice. Bake u prolazu se i pomole. Netko cak ubaci i koju kunu u malu kapelicu. Jer je tu Gospin kip i plasticno cvijeće. Ne obilježava ni neko posebno mjesto, ni događaj, nego samo Jozin povratak iz Njemačke.