SLAVONSKI BROD - U ožujku ove godine Grad Slavonski Brod objavio je natječaj za davanje koncesije za obavljanje komunalne djelatnosti komunalnog linijskog prijevoza putnika na području Grada Slavonskog Broda. Vrijednost predmeta koncesije iznosi 28,35 milijuna kuna, bez PDV-a. Nakon što je Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM) odbila žalbe Slavonija busa i Terzić busa, koji su izjavili prigovore na natječajnu dokumentaciju, postupak javne nabave je nastavljen 19. svibnja te traje do 14. lipnja 2022. godine.
Nastavak je to niza petogodišnjih aktivnosti u postupku dodjele koncesije za javni gradski prijevoz u Slavonskom Brodu. Naime, još 2017. godine Grad je objavio natječaj za odabir koncesionara, međutim sve do danas isti nije izabran već je produžena suradnja sa dotadašnjim koncesionarom, Terzić busom.
Kronologija aktivnosti (2017.-2022.), ili 'sapunica', u postupku davanja koncesije za obavljanje usluge prijevoza putnika u javnom prometu na području Slavonskog Broda:
- Obavijest Grada o namjeri davanja koncesije (na rok od 7 godina) - 02.10.2017.
- Odluka Grada o odabiru (izabran Terzić bus autoprijevoznički obrt Slavonski Brod) - 29.12.2017.
- Odluka Grada o poništenju - 19.04.2018.
- Obavijest Grada o namjeri davanja koncesije (na rok od 5 godina) - 16.07.2019.
- Odluka Grada o odabiru (izabran APP d.d. Požega) - 14.11.2019.
- Nakon žalbe Jure Terzića (vlasnik obrta Terzić bus) i Slavonija busa d.o.o. iz Novog Grada, DKOM je poništio odluku Grada o odabiru koncesionara - 12.02.2020.
- Odluka Grada o poništenju - 05.03.2020.
- Nakon žalbe Terzić busa, DKOM je poništio Odluku o poništenju postupka davanja koncesije te je predmet vratio Gradu na ponovno postupanje - 18.06.2020.
- Odluka Grada o poništenju (zbog pandemije koronavirusa) - 13.08.2020.
- Obavijest Grada o namjeri davanja koncesije (na rok od 7 godina) - 09.03.2022.
- Žalbe dva ponuditelja na dokumentaciju o nabavi ili izmjenu dokumentacije o nabavi u postupku davanja koncesije - 21.03.2022. i 22.03.2022.
- Nastavak postupka davanja koncesije za obavljanje komunalne djelatnosti linijskog prijevoza putnika na području grada Slavonskog Broda - 19.05.2022.
Grad je napravio Studiju opravdanosti davanja koncesije
Sukladno zakonskim obvezama, 2017., 2019. te 2022. godine Grad Slavonski Brod, kao davatelj koncesije, napravio je Studiju opravdanosti davanja koncesije. U ovome dokumentu daje se pregled stanja javnog gradskog prijevoza na području grada Slavonskog Broda te prijedlozi za izradu natječajne dokumentacije za dodjelu predmetne koncesije. Opravdanost davanja i procjene vrijednosti koncesije odnosi se za javni prijevoz na površini gradskog područja od 50,14 km².
S obzirom na to da Grad Slavonski Brod nema osnovano vlastito trgovačko društvo, javnu ustanovu ni vlastiti pogon za obavljanje djelatnosti javnog linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu, sukladno Zakonu o komunalnom gospodarstvu, u Slavonskom Brodu javni linijski prijevoz putnika u cestovnom prometu obavlja pravna ili fizička osoba na temelju ugovora o koncesiji.
U Studiji je predloženo da koncesija za javni gradski prijevoz putnika na području grada bude dana na rok od sedam (7) godina uz mogućnost produljenja za najviše 3 godine, ako operater javne usluge pribavi imovinu koja je značajna u odnosu na sveukupnu imovinu potrebnu za obavljanje usluga javnog prijevoza putnika.
Kakva je korist od gradskog prijevoza za građane Slavonskog Broda?
Nadalje, u Studiji stoji kako je zbog specifičnog oblika grada Slavonskog Broda i međusobne udaljenosti pojedinih dijelova grada, a osobito rubnih naselja (Brodsko Vinogorje, Podvinje itd.), od javnog interesa da se omogući dostupnost središnjeg dijela grada socijalnim kategorijama stanovništva putem javnog prijevoza. To se osobito odnosi na one kategorije građana koji nemaju mogućnosti za prijevoz osobnim vozilima.
U Studiji stoji kako je zbog specifičnog oblika grada Slavonskog Broda i međusobnoj udaljenosti pojedinih dijelova grada, a osobito rubnih naselja (Brodsko Vinogorje, Podvinje itd.), od javnog interesa da se omogući dostupnost središnjeg dijela grada socijalnim kategorijama stanovništva putem javnog prijevoza.
Također, javni gradski prijevoz svojim funkcijama ujedno povećava mobilnost građana i kvalitetu življenja u gradu te doprinosi racionalnijem korištenju gradskog prostora, njegovih ekonomskih i ekoloških resursa. Prema rezultatima raspoloživih studija, javni gradski prijevoz donosi sljedeću korist:
- smanjuje zagađenja, prometne gužvi, trošenje energije i zemljišta potrebnog za individualni prijevoz automobilima;
- vozila javnog prijevoza proizvode 3 puta manje CO2 emisija;
- javni prijevoz je sigurniji, broj ozlijeđenih i umrlih osoba je 10 do 20 puta manji nego u osobnom prijevozu;
- javni prijevoz efikasnije koristi vrijedan urbani prostor, uključujući parkiranje, jer treba 20 puta manje prostora nego osobni prijevoz;
- javni prijevoz je presudan uvjet za socijalnu i ekonomsku održivost.
Općenito govoreći, prijevoz donosi značajne socioekonomske prednosti udovoljavajući sve većim zahtjevima putnika i tereta, ali u isto vrijeme utječe na sustav zaštite okoliša zbog svojih negativnih utjecaja. Promet značajno utječe na kvalitetu čovjekovog okoliša, a osobito uzimajući u obzir da je u proteklih 30 godina zabilježen značajan rasti transporta ljudi i robe. Gotovo svaki treći stanovnik Hrvatske posjeduje osobno vozilo.
Grad subvencionira brodske umirovljenike i učenike, a ne koncesionara
Uzimajući u obzir da je organiziranje javnog gradskog prijevoza neophodno zbog javnog interesa kao i rezultate financijske analize u ovoj studiji, došlo se do zaključka da je organiziranje javnog gradskog prijevoza na području Slavonskog Broda, uz sufinanciranje Grada, financijski održivo. Točnije, javni gradski prijevoz je financijski održiv sa naknadom očekivanog gubitka od strane Grada koja prema projekciji iznosi ne više od 3,60 milijuna kuna godišnje, odnosno 300.400 kn mjesečno.
Subvencija Grada Slavonskog Broda na godišnjoj razini iznosila je u 2019. godini 2,24 milijuna kuna sa svim davanjima, a isplaćivala se u mjesečnim obrocima, ovisno o broju izvršenih prijevoza u mjesecu za određene kategorije korisnika. Subvencija je obuhvaćala plaćanje prijevoza umirovljenicima u iznosu od 110,00 kn mjesečno i sufinanciranje mjesečnih karata učenika srednjih škola i studenata sa područja grada u cijeni od 70,00 kn te subvenciju brdske linije. Prema podacima iz Studije, ukupno je u 2019. godini izdano 15.462 mjesečnih karata za umirovljenike (ukupno 1,72 mil. kn), 2.569 učeničkih mjesečnih karata (ukupno 179.860 kn). Pojedinačnih karata (8 kn) je prodano 86.860 komada (ukupno 694.880 kn) kao i 331 ostalih mjesečnih karata po 250,00 kn (ukupno 82.750 kn). Za kontrolu navedenih brojki nadležan je gradski Upravni odjel za financije.
Prema analizi prodanih karata i ostvarenih prihoda u 2019. godini, koncesionar je ostvario prihod od 4,36 milijuna kuna, u što je uključena i subvencija Ministarstva znanosti i obrazovanja (1,09 milijuna kuna).
Prema analizi prodanih karata i ostvarenih prihoda u 2019. godini, koncesionar je ostvario prihod od 4,36 milijuna kuna, u što je uključena i subvencija Ministarstva znanosti i obrazovanja (1,09 milijuna kuna).
Zbog pandemije COVID-19, 2020. godina nije razmatrana u procesu izrade studije opravdanosti. U studiju su uključeni podaci dobiveni od prijevoznika za 2021. godinu.
Uvodi se dodatna linija gradskog prijevoza
Javni prijevoz putnika, od 2007. do danas, sastoji se od svakodnevnog prometovanja na sedam linija po gradu Slavonskom Brodu i prigradskim naseljima. Najveća potražnja postoji na linijama od 1 do 4 zbog potreba učenika koji idu u školu, radnika koji idu na posao, umirovljenika te u povratku. Najveći je pritasak na javni prijevoz u jutarnjim satima (od 6:00 do 8:00 h) te poslijepodne (od 13:00 do 17:00 h).
Pored spomenutih 7 linija, Grad Slavonski Brod je, temeljem ocjene svoga Upravnog odjela za komunalni sustav i komunalno redarstvo, utvrdio da naselja „Mikrorajon" i „Livada" nisu na odgovarajući način povezana s mrežom javnog gradskog prijevoza na području grada te da postoji interes građana za korištenjem usluga javnog prijevoza u tim naseljima. S obzrom na to da se radi o gušće naseljenom dijelu grada, u Studiji je predloženo uvođenje nove linije te njezino uvrštavanje u koncesiju sa sljedećim opisom: Linija 8 (Centar – Osječka – Došenova – Kumičićeva).
Linija 8 - Prijevozni pravac: A. kolodvor –Korzo - P. Krešimira IV - J. J. Strossmeyera - A. Štampara - S. Vraza (Vijuš) - Milanovićeva - K.Š. Đalskog – Osječka - Branimirova - J. Bašića - V. Došena - V. Vidrića - E. Kumičića - M.Gupca – Zrinska - Štampareva Strossmayerova - B.Milanovića - S.Vraza - Štampareva - P. Krešimira IV - A. kolodvor
Linija br. 8 imala bi osam (8) polazaka dnevno (uključujući i subotu), šest (6) tijekom školskih praznika te četiri (4) polaska nedjeljom i tijekom ostalih praznika.
Koncesionar mora nabaviti energetski učinkovitija vozila
U Studiji je navedeno da bi prijevoznik trebao imati najmanje 18 vozača koji će biti angažirani u gradskom prijevozu. Naime, to je minimalan broj vozača da bi se, sukladno zakonskim propisima, uredno mogao ispuniti predmet koncesije te omogućio rad u dvije smjene.
Prijevoznik mora imati na raspolaganju odgovarajući broj vozila s kojima će obavljati predmet koncesije. Uzimajući u obzir da svakom pojedinom linijom mora prometovati minimalno jedan (1) autobus, dolazi se do minimalnog broja od osam (8) autobusa potrebnih za izvršavanje djelatnosti iz koncesije.
Do isteka pete godine od dana početka obavljanja koncesije minimalno 50 posto vozila koncesionara, kojima će se obavljati usluga prijevoza, mora zadovoljavati jedan od uvjeta očuvanja i zaštite okoliša (električna vozila, vozila na stlačeni prirodni plin...).
Kako na jednoj od linija autobus prolazi ispod podvožnjaka Becić, jedan autobus mora biti niži od 3 metra zbog visine podvožnjaka. Prijevoznik treba raspolagati s još barem dva (2) rezervna vozila u slučaju nepredviđenih okolnosti ili kvarova postojećih vozila, a kako ne bi došlo do nemogućnosti izvršavanja komunalne usluge koja mora biti kontinuirana. Stoga bi trebao imati na raspolaganju najmanje 10 vozila.
Također, koncesionar mora (potpisanom Izjavom) prihvatiti i provoditi mjere očuvanja i zaštite okoliša na način da se obvezuje postupno uvoditi i povećavati broj vozila koja će zadovoljavati minimalno jedan od sljedećih uvjeta:
- vozilo s pogonom na prirodni stlačeni plin
- vozilo a električni pogon
- vozilo koje ispunjava uvjete utvrđene Zakonom o promicanju čistih vozila u cestovnom prometu.
Gospodarski subjekt bi se tom izjavom obvezao, zaključno s istekom prve godine od dana početka obavljanja koncesije, uvesti minimalno jedno vozilo koje zadovoljava barem jedan od prethodno navedenih uvjeta te nastaviti s uvođenjem jednog vozila istekom svake sljedeće godine. To bi dovelo do toga da, do isteka pete godine od dana početka obavljanja koncesije, minimalno 50 posto vozila koncesionara, kojima će se obavljati usluga prijevoza, zadovoljava jedan od navedenih uvjeta očuvanja i zaštite okoliša.
Budući koncesionar daje i izjavu kojom se obvezuje, zaključno sa istekom prve godine od dana početka obavljanja koncesije, uvesti sustav e-karti, odnosno korisnicima javnog gradskog prijevoza putem mobilne aplikacije omogućiti kupnju jednokratnih i mjesečnih karti te kontrolu istih.
Tri su osnovna kriterija za odabir najpovoljnije ponude
Za odabir ekonomski najpovoljnije ponude Grad je odabrao tri osnovna kriterija: ekonomičnost – maksimalni prosječni očekivani troškovi (60 posto); traženi iznos na ime godišnje dobiti (20 posto); prosječna starost vozila (20 posto).
Onaj ponuditelj koji prikupi najviše bodova (maksimum je 100) sklopit će sa Gradom Slavonskim Brodom ugovor o koncsiji na razdoblje od sedam godina, uz mogućnost produženja na dodatne tri godine.
Za kriterij ekonomičnosti ponuditelj može dobiti najviše 60 bodova na način da ponuda koja u usporedbi s ostalim ponudama nudi najniže maksimalne očekivane fiksne troškove dobiva najviše bodova. Za kriterij godišnje dobiti ponuditelj može dobiti najviše 20 bodova tako da ponuda koja u usporedbi s ostalim ponudama nudi najnižu očekivanu godišnju dobit dobiva najviše bodova. Najviše bodova (njih 20) za kriterij starosti vozila ponuditelj može dobiti ako u usporedbi s ostalim ponudama nudi najnižu prosječnu starost vozila. Najveća dopuštena starost vozila u prometu je 15 godina, pa ponuditelj ne smije nuditi vozila starosti veće od maksimalno određene. Ipak, teoretski se može dogoditi da najbolji ponuditelj ponudi flotu autobusa koja bi istekom koncesije u svom sastavu imala i autobuse starosti 22 (15+7) ili čak 25 (15+10) godina. A vozila stara 22 ili 25 godina ne mogu smanjiti onečišćenje koje dolazi iz javnog prijevoza.
Dakle, onaj ponuditelj koji prikupi najviše bodova (maksimum je 100) sklopit će sa Gradom Slavonskim Brodom ugovor o koncesiji na razdoblje od sedam godina, uz mogućnost produženja na dodatne tri godine. Navedeni rok je više nego dostatan za ulaganje budućeg koncesionara u nova, ekološki čistija, vozila što će povoljno djelovati na smanjenje onečišćenja u Slavonskom Brodu.
A prelazak na alternativne izvore energije čini se kao sve veća realnost, posebice u svjetlu aktualnih geopolitčkih previranja u Europi i svijetu.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -