1877
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD - U Slavonskom je Brodu krajem listopada, na adresi Trešnjica 7, otvorena punionica na stlačeni prirodni plin (CNG) - prva u gradu i peta po redu u državi. Punionica Brod Plina posebna je i po tomu što nema zaposleno osoblje jer je u cijelosti automatizirana i samoposlužna. Stoga je i prva te vrste u Hrvatskoj.
Ideja o izgradnji punionice na stlačeni prirodni plin u Slavonskom Brodu, rodila se paralelno s potrebom izmještanja mjernog mjesta koje opskrbljuje distribucijsko područje grada upravo u ulicu Trešnjica. Punionica je, stoga, sada direktno spojena na transportni sustav, što omogućuje konkurentniji proizvod, u smislu smanjenja troškova za električnu energiju.
Osim na lokalno tržište, usmjerena je i na korisnike iz regije koji kroz Slavonski Brod prolaze autocestom. Danas smo imali priliku snimiti jedno takvo punjenje, a Krešimir Marijanović, voditelj projekta izgradnje punionice, 'vodio' nas je kroz cijeli proces koji je prilično jednostavan, ali i detaljno opisan na uputama izloženima na tankomatu.
Otkrio nam je i zašto se Brod Plin odlučio na ovakav projekt te koliko je isplativije biti vlasnik vozila koja pokreće stlačeni prirodni plin (CNG).
- Svakodnevno raste broj ovakvih punionica u Europi i svijetu. Osim ekološkog aspekta, osnovni je razlog ušteda koja je veća od 40 posto u odnosu na potrošnju vozila na konvencionalna goriva. Zato su i sva vozila Brod Plina prešla na stlačeni prirodni plin. Punionica radi od 0 do 24 sata, način plaćanja je isključivo karticom. Ima veliku perspektivu kada je u pitanju prometovanje ovim dijelom autoceste, ali i u gradskom prijevozu. Ovu punionicu ne mogu koristiti vozila koja pokreće LPG, odnosno, tekući/ukapljeni naftni plin. Razlika je u kemijskom sastavu. Ovo je plin kojeg građani koriste za grijanje. On je energetski puno jači i njime je moguće preći daleko veću kilometražu. Pripremajući ovaj projekt, obratili smo pažnju i na usporedbu s konvencionalnim gorivima. U odnosu na benzin, ušteda je 40 posto, U odnosu na dizel, ušteda je 30 posto. U odnosu na LPG ona je 20 posto. Cijena od 7,5 kuna opravdana je jer je u kilogramima, a ne u litrama. Ovaj izloženi automobil Brod Plina stotinu je kilometara prešao za 22 kune. - pojasnio je Marijanović.
Među 17,5 milijuna vozila koliko ih godišnje prođe autocestom kroz Slavonski Brod, zasigurno će se naći dovoljno klijenata kako bi ovakva punionica bila isplativa. Osim toga, Brod Plin je, uz podršku Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, nabavio šest novih vozila na stlačeni prirodni plin. Godišnja ušteda zbog obnove voznog parka, samo bi u toj slavonskobrodskoj tvrtki trebala bi biti oko 15 tisuća kuna.
Opravdanost investicije 'teške' 3,5 milijuna kuna pokazuju i sljedeći podatci koji su, ujedno, potvrda praćenja najnovijih trendova - Europa ima preko 3500 CNG punionica, od čega samo u Italiji 1063 (s više od milijun vozila) te u Njemačkoj 868. Od susjednih zemalja, najviše punionica na stlačeni prirodni plin ima Srbija (25), a slijede je Mađarska (21), Slovenija (5) i BiH (3). Obližnja Austrija ima ih čak 170, Švicarska 146, a Bugarska 118.