/ 17
4223
Prikaza
1
Komentar
SLAVONSKI BROD - Gotovo tri desetljeća nakon njihova ustrojstva, na području svih županija Lijepe Naše, od 1. siječnja 2020. godine ukinuti su Uredi državne uprave i njihove ispostave, a dvjestotinjak poslova koji su dosad bili njihova zadaća, kao i djelatnici koji se nisu odlučili na otpremninu ili mirovinu, 'prelaze' pod županijsku (Samo)Upravu.
Jutrošnjem uklanjanju ploče Ureda državne uprave Brodsko-posavske županije, koji od prvog radnog dana 2020. godine ne postoji, svjedočio je samo portal SBplus - mada se radi o simboličnom okončanju još jedne od 'povijesnih' preustroja lokalne samouprave i državne uprave.
Povijesnoj, ne samo zbog toga što u prošlost, zajedno s danas uklonjenom pločom, odlaze službe tog Ureda (Služba za zajedničke poslove, Služba za gospodarstvo i imovinsko-pravne poslove, Služba za društvene djelatnosti, Služba za opću upravu te Ispostava Ureda državne uprave u Novoj Gradiški), nego i zbog dubljih promjena koje sve te novine nose.
Time su, na 'lokalnoj' razini u rukama središnje države, ostale 'tek' ispostave poreznih uprava, policije i, dakako, pravosuđe. Pored glavnog represivnog aparata, međutim, država je u svojim rukama zadržala 94 posto svih poreza i doprinosa te pravo njihove raspodjele, što ju čini jednom od najcentraliziranijih država u svijetu. Posljedični, i najmanje demokratičnu jer fiskalna politika, a ne prazna retorika, zrcale decentraliziranost, odnosno demokratičnost svake zemlje.
Za opservaciju ovog događaja, svakako, zanimljiv je francuski model organizacije obavljanja javnih poslova koji, prema riječima pravnice Ive Lopižić, "tradicionalno počiva na dodjeljivanju poslova gustoj mreži teritorijalnih državnih organa i funkcionara koji formiraju dekoncentriranu državnu upravu, a u manjoj mjeri organima lokalne samouprave". Francuska ima jaku upravnu tradiciju u kojoj oko 95 posto državnih službenika radi izvan Pariza te je njihov broj, u odnosu na lokalne službenike, sagledava li se određeno područje - jednak.
Do 1986. u Francuskoj je doneseno 48 zakona i 268 dekreta kojima je osnažen položaj francuske lokalne samouprave. Decentralizacijskim mjerama bitno je izmijenjena uloga državnih aktera na teritoriju te sustav državno-lokalnih odnosa u Francuskoj.
Jedna od novina, navodi Iva Lopižić, bilo je smanjenje sredstava dekoncentriranih službi. Decentralizacija ovlasti uključivala je premještaj službenika iz državne u lokalnu službu te preraspodjelu poslova i financijskih sredstava između državnih i lokalnih službi. Razgraničenje službenika, sredstava i poslova pod nadležnost prefekta odnosno čelnika lokalnih službi utvrđeno je sporazumom koji su u skladu s uvjetima propisanim posebnim dekretom sklapali prefekt i predsjednik vijeća departmana/regije.
Kako će se slične promjene i novine reflektirati na omjer snaga, primjerice, u Brodsko-posavskoj županiji te tko će ostati jači u spajanju poslova državne uprave i područne samouprave te kakva će biti raspodjela sredstava - pokazat će vrijeme.
Budući da Hrvatska - za manju količinu poslova ostavljenih na razini lokalne uprave i samouprave - ima puno veći broj činovnika nego ih je imala u bivšoj državi, svakako, pored zaustavljanja novih 'uhljebljivanja', valjalo bi pristupiti radikalnom smanjenju takozvane 'administracije'.