„Temeljem vaše molbe za pomoć „kako dokazati vidljivu istinu“, dostavljamo vam odgovor na vaša pitanja, u skladu s našim saznanjima.
Funkcionalnu ispravnost na štetne vibracije po pitanju udobnosti nitko ne provjerava i nije u opisu poslova stanice za tehnički pregled. Prema propisima za tehničku ispravnost i opremanje vozila odgovorni su županijski zavodi hitne medicine, od kojih treba pokrenuti dopune standarda.
Najprije, drago nam je da ste pronašli naš stručni rad na internetu i potvrdili uzroke problema prijevoza. Problem neudobnosti prijevoza smo najprije uočili na sanitetskim vozilima u Zagrebu, kod prijevoza ranije rođenih beba u inkubatoru, kao i prigovore svojih bližnjih koji su koristili prijevoz sanitetskih vozila. Kod toga, smatrali smo da je potrebno istražiti šire ovaj problem medicinskih vozila i pokazati javnosti na problem i moguća rješenja.
Sanitetska vozila i vozila hitne pomoći izvode preradom kombi vozila, transportera. Takva vozila nemaju potrebnu udobnost za prijevoz pacijenata. Štetne vibracije karoserije mogu izazvati nelagodu i mogu pogoršati stanje pacijenta koji leži na nosilu. Pacijent nije zaštićen i zbog toga ne može primiti potrebnu skrb. Ključni problem leži u zastarjelom ovjesu takvih vozila (opruga i amortizera) koji je namijenjen transportu tereta i ne podliježe izmjeni tijekom prerade transportera i medicinska vozila.
Jaka poskakivanja, udarci, trzaji i bočna valjanja vozila ne samo da mogu uzrokovati sekundarne ozljede pacijenata, već mogu utjecati na korištenje instrumenata i opreme u vozilu. Na tržištu se nudi gotova kit oprema aktivnog zračnog ovjesa koja se može brzo ugraditi u vozilo. Aktivni zračni ovjes radi po principu smanjenja poskakivanja šasije i samoniveliranja visine šasije. U navedenom članku smo prikazali način ugradnje takvih zračnih jastuka u medicinsko vozilo. Zamjenom stare metalne opruge sa zračnim balonom smanjuju se i otklanjaju štetne vibracije čime se povećava udobnost prijevoza pacijenata u sanitetskim i vozilima hitne pomoći.
Naše istraživanje je predložilo preradu vozila drugim tipom ovjesa, tj. zračni jastuk i amortizer. To je kit oprema koju je moguće naručiti i zamijeniti zastarjeli ovjes kod tvrtki koji se bave preradom vozila. Samo tako se mogu brzo dobiti kvalitetna vozila na duge i kratke relacije, koje će spriječiti pojavu štetnih vibracija.
Vođenje brige o modernizaciji medicinskih vozila jedna je od zadaća poboljšavanja kvalitete usluga Hrvatskog zavoda za hitnu medicinu (HZHM). Donesen je Standard vozila za ujednačeni vozni park, vanjski izgled vozila za obavljanje djelatnosti izvanbolničke hitne medicine, kao i usvojena norma HRN EN 17898:2020, koja određuje zahtjeve za projektiranje, ispitivanje, izvedbu i opremanje medicinskih vozila koja se koriste za prijevoz, liječenje i njegu pacijenata.
Kako pišete u dopisu, vaša sanitetska vozila, nisu za izdržati, lupaju, prepoznaju svaku rupu na cesti, dobiva se osjećaj da će se raspasti, tada se može reći da je vozilo istrošeno ili neispravno. Ne ulazeći u detalje koje vodi prema odabiru i kvaliteti vozila, od ravnateljice ste dobili odgovor da su sanitetska vozila u ispravnom stanju, jer su prošla tehnički pregled i registrirana. Funkcionalnu ispravnost na štetne vibracije po pitanju udobnosti nitko ne provjerava i nije u opisu poslova stanice za tehnički pregled. Prema propisima za tehničku ispravnost i opremanje vozila odgovorni su županijski zavodi hitne medicine, od kojih treba pokrenuti dopune standarda.
Fakultet strojarstva i brodogradnje u Zagrebu je ove godine dobio akreditaciju za pregled i ispitivanje prerađenih kombi vozila u medicinska vozila, sukladno zahtjevima norme. Kada bi se proširio opis poslova vezano za kvalitetu udobnosti onda bi FSB bio u mogućnosti provesti kompletno ispitivanje ispravnosti vozila.
Karakteristike teretnog ovjesa tj. mehaničke opruge i amortizera su uzroci problema, jer nije prilagođen prijevozu pacijenata posebice u ležećem položaju. Većina medicinskih vozila dizajnirana su tako da su glavna nosila s pacijentom fiksno pričvršćena na karoseriju vozila, pa je pacijent podvrgnut jednakim vibracijama podnice. U ležećem položaju tijela, podnošenje vibracija je teže, pa nosila moraju biti pažljivo izvedena za prihvat pacijenta.
U čl. 4. toč. 5. Standarda stoji sljedeće: ovjes mora biti prilagođen prijevozu pacijenata koji leže na nosilima i medicinskog osoblja u odjeljku za pacijente. Budući da prilagođenost ovjesa prijevozu pacijenata koji leže na nosilima i medicinskog osoblja nije dalje tehnički specificirana, naše istraživanje je predložilo preradu vozila s drugim tipom ovjesa, tj. zračni jastuk i amortizer. To je kit oprema koja se može naručiti i zamijeniti zastarjeli ovjes kod tvrtki koji se bave preradom vozila. Samo tako se mogu brzo dobiti kvalitetna vozila na duge i kratke relacije, koje će spriječiti pojavu štetnih vibracija.
Normalno je da i loše ceste utječu na kvalitetu prijevoza, ali to nije konstanta. Ako je s vozilima sve u redu, a ona ne ispunjavaju osnovnu zadaću - siguran i udoban transport putnika - onda treba inzistirati i na dopuni standarda. Ponavljamo vaš zaključak, ni u kojem slučaju, ignoriranje upita i pritužbi nije dobar put za rješavanje ovog ozbiljnog problema prijevoza pacijenata.
Kako istraživanja pokazuju, vibracijska ubrzanja na stražnjoj osovini veća su nego na prednjoj osovini, stoga je prioritetno potrebno ugraditi zračni ovjes na stražnjoj osovini i tako otkloniti štetne vibracije. Aktivni zračni ovjes je prepoznat za kvalitetno opremanje medicinskih vozila i prema tome dostupan, kako pri specifikaciji nabave novih vozila tako i rabljenih vozila. Zračni ovjes stražnje osovine (VB 2C) daje jednostavnije i jeftinije rješenje, čija je cijena minorna u odnosu na cijenu vozila. Dakle, najmanje što je potrebno je ugraditi zračni ovjes na stražnjoj osovini i tako otkloniti moguće štetne vibracije koje ugrožavaju pacijente i rad medicinskog tima.
Može se pretpostaviti da će odgovorni županijski djelatnici kod nabave medicinskih vozila s obzirom na probleme udobnosti i prigovore neće oglušiti na ove pozive te zahtijevati dopunu zahtjeva za regulaciju udobnosti medicinskih vozila i tako opravdati povjerenje javne zdravstvene ustanove. U RH postoje proizvođači za preradu transportnih vozila u medicinska vozila kao i akreditirane ustanove za testiranje i ispitivanje kompletne ispravnosti medicinskih vozila.
Svi možemo biti u situaciji očaja kakvu Štefica proživljava s prijevozom muža iz Slavonskog Broda do Zagreba i natrag. Moramo čuvati i boriti se za opće zdravlje pacijenata u prijevozu medicinskim vozilima, posebice na duge relacije prijevoza. Možemo na kraju zaključiti, medicinska vozila moraju pružiti udoban prijevoz pacijenata.“
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
Samo_istina03.01.2024. u 08:54
Pa ova vozila su ustvari teretna vozila i samo su prepravljena za ovu svrhu, ovjes nije diran....zadnji ovjes je krut isto kao kod teretnih. Da bi se to izbjeglo ova vozila se moraju potpuno drugacije konstruirati. Inspekcija ne gleda konstrukciju... Prikaži sve podvozja ovjes i ostale stvari, njih zanima opremljenost, oznake na vozilima i ostale tehnikalije jesu po propisanom standardu.
-
MarMar03.01.2024. u 02:49
Gospudin stručnjak bi trebao znati da su vozila hitne pomoći i vozila sanitetskog prijevoza podložna dokumentu EU CEN 1789/2020 u kojem su i dva stavka koja se odnose na standard amortizera. Njegova stručna razmišljanja nisu mjerodavna jer, kao stručnjak, mogao... Prikaži sveo je napisati i da bi vožnjom dronom bile izbjegnute sve neravnine na asfaltu i njima izazvane trešnje i drmanje pacijenata.
-