SLAVONSKI BROD - Kao da je u „crnoj cijevi“ novinarskog fotoaparata prepoznala pištolj - tako bi se, s malo „stilske“ slobode, mogla opisati jučerašnja reakcija jedne djelatnice „Kauflanda“ u Slavonskom Brodu.
U pokušaju da za potrebe članka, koji s tom trgovinom po suštini i sadržaju ni nema veze, fotografiramo njen hodnik, u istom smo trenutku spriječeni, a ubrzo su nas „okružili“ i zaštitar te djelatnica s info-pulta.
- Ne možete ovdje fotografirati, ovo je privatni prostor. Molim vas da obrišete sve s fotoaparata - zatražio je zaštitar, uz temeljitu provjeru da ni s jednim „tragom“ nećemo napustiti medijima „zabranjenu zonu“.
Budući da ona obuhvaća i pripadajuće parkiralište, ubrzo je „svoje oružje“ morao „isprazniti“ i kolega snimatelj sa SBTV-a. On se, slično nama, ondje našao sa zadatkom da izradi sadržaje koji se ne tiču spomenutog trgovačkog lanca, ali ni njemu to nije pomoglo i posao mu je „pao u vodu“.
S druge strane, u „Konzumovim“ prodavaonicama, ako zanemarimo pokoji standardni znatiželjni pogled djelatnika i kupaca, fotografirali smo bez zabrane i bilo kakve reakcije.
O čemu se radi, zašto se u pojedinim poslovnim objektima, čije je vlasništvo privatno, ali namjena javna, tako „boje“ fotoaparata? „Kaufland“ pritom nije jedini primjer.
- Ma to je zbog ovih cijena i poskupljenja - ponudio je jedan kupac prolaznik svoje objašnjenje uplašene reakcije djelatnice s početka.
Budući da smo neslužbeno saznali da je tako reagirala poučena nekim prijašnjim neugodnim iskustvima, a i na osnovi zaštitareva ponovljenog upozorenja da se radi o privatnom posjedu, očigledno je „nulta tolerancija“ na snimanje i fotografiranje stvar politike trgovačkog lanca.
Slične su zabrane poznata stvar i drugdje u svijetu, a kao razlozi najčešće se navode „strah“ od „industrijske špijunaže“, odnosno „njuškanja“ konkurenata po cijenama, sprječavanje „krađe“ idejnih rješenja, zlouporaba fotografija ili snimaka iz trgovine na društvenim mrežama te posljedične ekonomske štete i slično.
Ovdje, čini se, ne stoji ona da je i loša reklama dobra reklama. Ironija je u tome što bi članak radi kojega smo došli Kauflandu bio zapravo „klasična“, pozitivna reklama. Radilo se o povratu plastične ambalaže - temi koju smo zbog zabrana odradili na drukčiji način. No, možda ni objašnjenje spomenutog kupca nije bez temelja, posebno ako imamo u vidu činjenicu da su trgovine ovih dana top-tema, i to uglavnom u negativnom smislu.
Oprez trgovačkih lanaca, osim novinarskih objektiva, vjeroajtno su još više pobudile inspekcije koje žele stati na kraj neopravdanim poskupljenjima i zaokruživanjima cijena, a najnovija „svađa“ između trgovačkih lanaca i Ministarstva gospodarstva iznjedrila je ideju o tzv. crnoj i bijeloj listi. Ona će razdvojiti trgovce koji cijenama manipuliraju nekorektno, na štetu potrošača, od onih koji smatraju da bi im to bio ekonomski „autogol“.
Postavlja se pitanje odnosi li se ova „osjetljivost“ na fotoaparate/videokamere i na pametne mobitele, koje danas svatko ima pri ruci? Medijski sadržaji proizvedeni njima nisu, iz perspektive trgovačkih lanaca, ništa manje „opasni“, a opet ih ima posvuda, reproducira ih se dnevno na stotine i preplavili su društvene mreže. Pokušaj da se to zabrani ili stavi pod kontolu vjerojatno je „nemoguća misija“, ali čemu onda „dvostruka mjerila“?
U problematiku zaštitarskih ovlasti ovdje nećemo ulaziti dublje, tek napomenuti da brisanje fotografija i snimki nije jedna od njh. Zahtjev smo ipak odmah ispoštovali jer se, kako smo rekli, ionako nisu izravno ticali naše radne teme.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -