3663
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD - Bez njihove pomoći mnogo toga u ovome gradu ne bi bilo kako jeste. Oni pomažu u postavljanju rekvizita na kupalištu na Poloju, traže ih i arheolozi, sudjeluju i kod određenih građevinskih radova, MUP-u sustavno pružaju podršku...Oni su članovi Kluba podvodnih aktivnosti Marsonija, koji ne rijetko, i bez naknade, pomažu i splavarima u vađenju potopljenih penti, ali i traženju dragocjenih predmeta izgubljenih u savskoj vodi. I cijelo to vrijeme dok rade, bilo da rone zbog arheoloških nalaza ili potrage za nekim od izgubljenih predmeta, njihovi životi su ugroženi. Ne samo zbog opasnosti koje ronjenje neminovno nosi sobom, nego i zbog dijela onih koji koriste njihovu pomoć.
- Nesavjesni vozači čamaca, brodica, glisera, koji ne poznaju ili jednostavno ne žele znati propise prometovanja na vodi, ugrožavaju naše živote. Samo proteklog vikenda imali smo desetak stresnih situacija u kojima su bili ugroženi kako ronioci pod vodom, tako i mi koji smo bili dežurni na čamcu - za SBplus kazao je Kevin Radošević, član kluba podvodnih aktivnosti Marsonija.
O čemu je zapravo riječ? Ronioci na vodi moraju biti jasno označeni, a oni koji prometuju plovilima trebali bi te oznake raspoznavati i zaobilaziti ih na propisnoj udaljenosti. - Na Savi u Slavonskom Brodu imamo sve više voditelja brodica B kategorije. Ja sam odrastao na Savi, živim kraj Brođanke i jasno je uočljivo kako je taj broj u zadnje tri godine značajno porastao, a samo ove godine je taj porast izražen za čini mi se 500 posto. Iskreno zbog toga mi je drago, i veseli me da ima i dobar broj novijih čamaca i glisera, no problem je što dio njih ne zna ili se ne želi pridržavati propisa. A propisi plovidbe postoje i mora ih se poštivati, jednako kao što postoje i mora se pridržavati prometnih propisa na cesti. Nažalost neki od onih koji se voze Savom uopće ne znaju gdje je plovni put, iako je on fino označen. - govori nam Kevin, dodajući kako u prilog toj njegovoj tvrdnji ide i podatak kako su samo prošle nedjelje tri čamca na sprudu ostala bez pente jer se oni koji su njima upravljali nisu pridržavali plovnog puta koji je jasno označen.
U takvim okolnostima, kada dio onih koji plove Savom ne zna osnove, ne čudi onda što ne raspoznaju niti ronilačke oznake.
- Što god da ronioci rade moraju biti jasno označeni, a to znači ronilačku bovu i zastavu. Kada se naiđe na takav prizor ronilačku bovu plovila trebaju zaobići na minimalno 50 metara. A nama se događa da ljudi misle da se za nju mogu privezati. Evo prošlog vikenda čovjeku je upala penta u Savu. Dvojica mojih kolega su zaronila, a ja sam bio dežurni na čamcu. Sve smo označili, bili smo usidreni nekih dvadeset metara od samog splava i tu su nailazile kojekakve brodice, ribiči, gliseraši i ostali. Osiguravao sam teren sa uredno označenog čamca, ali gotovo konstantno sam morao mahati i upozoravati nesavjesne da se maknu u stranu. Nažalost veliki broj njih jednostavno ne razumije. Jedan je vozio veliku drvenu brodicu i vozaču rekao da malo skrene u desno iako sam mu govorio da ide na sredinu plovnog puta. Nisu svjesni da su ljudi pod vodom i da mogu izroniti i stradati. To je ogroman stres i prava je sreća da nije bilo većih tragedija. Evo u nedjelju nam je proletio gliser. Ustao sam, mahao mu, a on je proletio doslovno iznad mojih ronioca da bi se onda zaustavio i pitao me u čemu je problem. A meni su ljudi dole. Oni ne znaju što se događa i bili su dole još deset minuta, jer vi pod vodom nemate orijentaciju odakle zvuk dolazi. Voda ima veću gustoću od zraka i samim time zvuk odzvanja sa svih strana brže i intenzivnije, a u Savi su i takvi uvjeti da oko sebe vidiš oko metar i pol. Oni su dakle čuli taj zvuk, ali kako ga nisu mogli locirati ostali su pod vodom dulje nego su trebali, i dok sam ja to objasnio vozaču glisera govoreći mu da se što prije ukloni jer su ronioci pod vodom, on mi je odgovorio 'Pa šta sad?'. Jednostavno na takva ponašanja ostanemo bez riječi - ispričao nam je Kevin, naglašavajući kako je ovakvih situacija iz dana u dan sve više, te da, žele li se spriječiti eventualne tragedije, svi zajedno moramo djelovati edukativno.
- Ja imam i normalnu i međunarodnu dozvolu i znam o čemu govorim zato apeliram na sve koji plove Savom da pripaze i poštuju ronilačke oznake jer tako čuvaju naše živote. - dodaje Kevin. Tim više što ronioci u pravilu, osim nekih ekstremnih situacija (poput potraga za nestalim tijelom, kada se ishoduju i za to potrebne dozvole) gotovo nikada ne rade na sredini plovnog puta tako da i uz dvije ronilačke bove brodice mogu zaobići ronioce i ploviti plovnim putem. Uz nepoznavanje i nepoštivanje plovnih prometnih propisa tu je i dodatni problem divljanja na Savi, jer očito brzo 'povući' vole i oni na vodi, kao i dio vozača na cesti. No, treba li i u ovom slučaju čekati da se dogodi veća tragedija pa da se problem aktualizira, a oni koji probleme prave počnu oštrije kažnjavati.
Ostaje nadati se kako će odgovorni pojačati kontrolu prometovanja, ali i da će oni koji plove, a možda su zaboravili pojedine propise, 'zaviriti' na stranice Hrvatskog ronilačkog saveza i Lučke kapetanije, gdje mogu pronaći jasne upute kojih bi se trebali pridržavati i time i sami doprinijeti sigurnosti prometovanja Savom, zaštiti ronilačkih, ali i svojih života.