AP/SBplus
397
Prikaza
0
Komentara
NA ovogodišnje Valentinovo ne iščekujemo samo dojmove o tome što su zaljubljeni kupili jedni drugima i za koliko novca, već i reakcije o bojkotu kupovine u pekarnicama i trgovinama u kojima se prodaju i pekarski proizvodi, na koji će se, sudeći po anketi PlusPortala, odazvati velika većina građana. U nastavku donosimo analizu iznosa fiskaliziranih računa u trgovini na malo, osim trgovine motornih vozila i motocikla, u Brodsko-posavskoj i Požeško-slavonskoj županiji u prošloj godini te u prvom mjesecu ove godine temeljem podataka Porezne uprave.
Bojkot se odvija već tri tjedna u nizu različitim intenzitetom, ciljajući pritom različite trgovačke lance i skupine proizvoda. Mnogo je nagađanja oko toga koliko su trgovci ostali bez prihoda odnosno koliko je građanima od nepotrošenog novca ostalo na bankovnim računima i u novčanicima. Govori se o tome kako trgovci sad odjednom uvode akcijske cijene premda su one postojale i prije. Međutim, samo vrijeme može pokazati kakvi su stvarni učinci tog bojkota. Osim razvijanja građanske i potrošačke svijesti, zasad ništa drugo ne možemo izdvojiti kao pozitivni učinak. Ukratko ćemo objasniti i zašto.
Već je sad jasno kako odaziv na bojkot popušta kako siječanj sve više odmiče, a upravo je siječanj karakterističan po najmanjoj potrošnji u trgovini na malo. Kao i dosad kroz modernu povijest, u prosincu dolazi do jednog ekstrema u potrošnji, a u siječnju do drugog.
Najbolje o tome svjedoči podatak o potrošnji u trgovini na malo u prosincu 2024. od 1.511,08 € po kućanstvu. U Gradu Zagrebu (2.007,04 € je taj iznos najveći, a u Požeško-slavonskoj županiji najmanji (1.153,98 €). Brodsko-posavska županija je na 14. mjestu s 1.376,64 €. Prema tome, bojkot je ustvari najlakše provediv početkom godine nakon prosinačke potrošačke groznice.
Dokazat ćemo to i podatkom o usporedbi razlike potrošnje u trgovini na malo u Požeško-slavonskoj županiji po mjesecima 2024. godine u odnosu na prosjek za cijelu godinu, da izbjegnemo utjecaj potrošnje ljeti na obali i u Bosni i Hercegovini, što vrijedi za Brodsko-posavsku županiju. U toj županiji potrošnja u trgovini na malo u siječnju prošle godine je za 17,71 % manja od godišnjeg prosjeka, dok je u prosincu veća za 14,18 %.
Nadalje, iako je u siječnju 2025. promet u trgovini na malo u Hrvatskoj iskazan iznosima fiskaliziranih računa veći za 8,4 % u odnosu na siječanj 2024., što se može objasniti većom kupovnom moći potrošača, prvenstveno pod utjecajem rasta plaća i mirovina, u siječnju 2025. u odnosu na prosinac 2024. zabilježen je pad od 21,66 % u usporedbi s padom od 21,67 % u siječnju 2024. u odnosu na prosinac 2023. U Brodsko-posavskoj (rast od 8,90 % odnosno pad od 21,32 %) i Požeško-slavonskoj županiji (7,3 % odnosno 22,70 %) vrijednosti su slične. Drugim riječima, možemo reći da je potrošnja u trgovini na malo u siječnju ove godine približno na prošlogodišnjoj razini.
Na kraju, ako se po jutru dan poznaje, za donositi zaključke pod svježim utjecajem bojktotiranja doista je rano, posebice imajući na umu slabu financijsku pismenost Hrvata. Ipak, ostaje nada će nakon 2025. godine po tom pitanju doći do pozitivnih promjena, osobito kod mlađih generacija.