Iako novogradnja prolazi sve inspekcije kako bi se dobila uporabna dozvola koja jamči da su svi radovi izvedeni u skladu sa zakonima i propisima, mogu se dogoditi ozbiljniji nedostaci koji ugrožavaju sigurnost građevine ili oni manji koji nisu bili vidljivi odmah po preuzimanju stana.
Potražnja za nekretninama, posebno onima u novogradnji čije cijene obaraju rekorde, ne jenjava. Ono što bi trebala biti najbolja životna investicija može se, međutim, pretvoriti u noćnu moru. Sigurno ste se, barem jednom, sreli s kupcem koji je imao neugodno iskustvo nakon useljenja u novosagrađeni stan ili ste imali prilike čuti od prijatelja, poznanika ili kolega o raspadanju fasade, pucanju zidova, neravnim zidovima, izbijanju vlage, curenju vode...
Nerijetko se građani u očaju žale i na forumima, društvenim mrežama, tražeći savjete što mogu i trebaju napraviti jer prodavatelj, najčešće investitor ili developer od kojeg su kupili stan, ne reagira, piše
jutarnji.hr.
"Kupili smo stan u novogradnji koja je ispala samo problem. Otprilike 50 posto stanara ima neke probleme u stanovima, a investitor ne želi sudjelovati ni u kakvom daljnjem popravku jer tvrdi da nismo održavali zgradu", samo je jedna od objava u kojoj se navodi da prozori puštaju kišu i oštećuju zidove, da nepoznata cijev u zidu hodnika pušta vodu, pri čemu se drvena stepenica navlažila i podigla ili, pak, da pri velikoj kiši curi voda sa susjedove terase u dječju sobu koja je ispod...
Iako novogradnja prolazi sve inspekcije kako bi se dobila uporabna dozvola koja jamči da su svi radovi izvedeni u skladu sa zakonima i propisima, mogu se dogoditi ozbiljniji nedostaci koji ugrožavaju sigurnost građevine ili oni manji koji nisu bili vidljivi odmah po preuzimanju stana, ali su ‘isplivali‘ tek nakon nekoliko tjedana ili mjeseci njegova korištenja. Jedna od najvećih prednosti novogradnje je jamstvo, no kako to izgleda u praksi?
- Ozbiljni nedostaci koji ugrožavaju sigurnost ili stabilnost građevine relativno su rijetki u novogradnjama u Zagrebu. Međutim, češći su manji nedostaci uzrokovani ubrzanim tempom gradnje, angažiranjem podizvođača i nedostatkom kvalificirane radne snage. Najčešći prijavljeni problemi uključuju stolariju, na primjer nedovoljno dihtanje i teško zatvaranje, zatim loše postavljene keramičke pločice, neravne zidove ili nekvalitetnu završnu obradu. Vodoinstalacije ponekad cure ili su neispravno ugrađeni vodokotlići, dok električne instalacije mogu uključivati neispravne utičnice ili sustave poput roleta. Također, često se javljaju problemi s nedovoljnom zvučnom izolacijom i vlagom zbog slabe hidroizolacije - nabraja
Ivan Varat iz agencije San Patrik nekretnine za
jutarnji.hr.
Jamstvo na novogradnju u Hrvatskoj ovisi o vrsti nedostatka i uvjetima ugovora. Dejan Bodul, profesor na Katedri za građansko postupovno pravo Sveučilišta u Rijeci i predsjednik Hrvatske udruge stanara i suvlasnika zgrada, ističe kako jamstveni rok na nedostatke koji se odnose na temeljne zahtjeve za građevinu, kao što su mehanička otpornost i stabilnost, sigurnost u slučaju požara, higijena, zdravlje i okoliš, sigurnost i pristupačnost tijekom uporabe, zaštita od buke, gospodarenje energijom i očuvanje topline, te održiva uporaba prirodnih izvora, iznosi deset godina od predaje i primitka radova, odnosno od trenutka kad je zgrada predana prvom vlasniku.
Cijeli članak možete pročitati
OVDJE.