SLAVONSKI BROD - Na ulasku u trgovačke centre i pojedinačne lance, nalaze se brojni znakovi koji kupcima i posjetiteljima prikazuju što je dopušteno, a što nije. Među njima, čini se tako laičkom i neinformiranom oku, nigdje ne stoji upozorenje kako vas nadležne osobe imaju pravo ispitati te pregledati, a sve u cilju boljeg funkcioniranja trgovina i/ili sprječavanja krađa.
Pregledu u tu svrhu nije se nadao ni 50-godišnji Brođanin koji je početkom siječnja, kao i bezbroj puta ranije, posjetio omiljenu trgovinu kako bi se opskrbio nužnim namirnicama. SBplus-u je prenio svoje traumatično iskustvo.
'Nakon toga cijelu noć nisam spavao'
- Dana 4. siječnja 2021. iza 20 sati, nakon obavljene kupnje u Intersparu u Osječkoj 284 u Slavonskom Brodu (dakle, u trgovini u kojoj sam minimalno dvaput tjedno i privatno poznajem nekoliko zaposlenica), doživio sam vrlo stresnu, neugodnu i, prema mojem mišljenju, situaciju bez opravdanja. Nakon plaćanja kupljenih artikala, prišao mi je zaštitar i pozvao me u posebnu prostoriju u kojoj je pregledao račun i tri kupljena artikla. Na moje pitanje zbog čega sam podvrgnut takvom postupanju, dobio sam obrazloženje kako se radi o redovnoj kontroli. Nisam prihvatio obrazloženje jer se „redovna kontrola" vrši ako postoji osnovana sumnja da se iz trgovine otuđuju artikli. Tražio sam uručenje zapisnika o izvršenom postupanju kojeg nisam dobio. Po povratku kući, nisam se mogao smiriti do te mjere da cijelu noć nisam spavao. Idućeg dana razgovarao sam s voditeljicom trgovine koja mi nije dala zadovoljavajuće objašnjenje. Ono se svelo na tvrdnju da je zaštitarska tvrtka u ugovornom odnosu s trgovinom te da oni nemaju uvid u njihove metode rada. Navela je i kako na takav način kontroliraju i blagajnice jer im se događa da ispod kolica „prođe karton mlijeka". - za SBplus opisao je iznimno stresan dan gospodin Miroslav Jakobović, dipl.iur.
Deset dana 'loptanja' do konačnog odgovora na SBplus-ov upit
Želeći provjeriti koje su ovlasti i ograničenja u takvom postupanju prema kupcima te na što svi moraju biti spremni pri ulasku u trgovine, počeli smo tragati za odgovorima. Put do onih koji nam ih mogu dati nije bio kratak - počelo je 'loptanje' koje je potrajalo desetak dana.
Naime, portal SBplus 8. je siječnja, prema telefonskoj uputi voditeljice slavonskobrodske poslovnice Interspar Hipermarketa, Draženke Basare, pisani upit o cijelom slučaju poslao voditeljici odnosa s javnošću SPAR-a, Nives Fett. Kako pet dana nismo dobili odgovor, na istoj smo e-adresi tražili potvrdu primitka e-poruke i informaciju o tomu hoće li nam biti odgovoreno. Kada smo ignorirani i drugi put, a nakon dovoljno strpljenja, upit smo 18. siječnja proslijedili na adresu info@spar.hr, tražeći da ga oni predaju nadležnoj osobi. Isti smo dan primili telefonski poziv ljubaznog gospodina Karla Pavlića koji nam je rado pojasnio komu se dalje obratiti.
Naime, za naš je upit bila nadležna zaštitarska služba koju je angažirao Interspar - Klemm Security (iako je neobično da Interspar u kojemu se sve dogodilo, nema nikakvih komentara - pa čak ni ispriku kupcu ili izraz suosjećanja/razumijevanja). Ivani Sladović iz Klemm Securityja poduži smo upit (vidjeti priloge) poslali istog 18. siječnja, a odgovor dobili ekspresno - već sljedeće prijepodne.
Dakako, s obzirom na to da je gospodin Jakobović 14. siječnja pisanim putem sam reagirao, za pretpostaviti je kako su u Sparu i Klemm Securityju već znali na koji se slučaj odnosi i SBplus-ov upit, a bez obzira na to što je - teoretski - prvotno poslan na krivu adresu. S obzirom na situaciju, najmanje što su mogli napraviti jest odmah nas uputiti na odgovorne.
„Svaki kupac na štićenoj površini može biti pregledan. Na ulazu stoji naljepnica."
Iz podužeg odgovora zaštitarske tvrtke izdvajamo najbitnije informacije i činjenice koje su nam dostavljene:
- sukladno Zakonu o privatnoj zaštiti, ako postoji sumnja da je netko od kupaca oštetio/otuđio proizvode iz navedene trgovine, zaštitar ima pravo toj osobi ograničiti slobodu kretanja te je pregledati,
- trgovački lanci angažiraju zaštitarske tvrtke upravo zato što zaštitari, prema navedenom Zakonu, imaju te ovlasti,
- kako ne bi došlo do javnog sramoćenja i nepotrebnih znatiželjnih pogleda, zaštitari tu osobu izdvajaju i odvode u posebnu prostoriju,
- kupce ne pregledavaju nasumice, nego samo onda kada za to postoji opravdan razlog, odnosno, osnovana sumnja za počinjenje kaznenog ili prekršajnog djela,
- zaštitar je ovlašten obavljati pregled osoba, predmeta koje nosi i prometnog sredstva, prilikom ulaska i izlaska iz štićenog prostora te kada je to nužno radi sigurnosti osoba i imovine u štićenom objektu.
Izvješće o postupanju sastavljaju samo ako je osoba otuđila artikle iz trgovine, a sam pregled i razgovor se ni na kakav način ne bilježe tonskim ili videozapisom. Praksa je, navode iz KS-a, da se zaštitar kupcu uljudno ispriča zbog zadržavanja i oduzetog vremena u slučaju kada se pretraga ne pokaže opravdanom.
Na važno pitanje „Može li svaki kupac biti pregledan i postoji li za to istaknuto upozorenje na ulazu u trgovine?", odgovorili su nam „Svaki kupac na štićenoj površini može biti pregledan i na ulazu u takve prostore stoji naljepnica na vratima 'Štićeni prostor'. No, naglašavamo kako pregledavamo samo osobe kad postoji osnova sumnje u počinjenje kaznenog ili prekršajnog djela."
Ovo „samo" u suštoj je suprotnosti s onim što se dogodilo gospodinu Jakoboviću koji je, kako tvrdi, u trgovinu ušao, pokupio tri artikla i uputio se brzo prema blagajni. Dakle, nije stigao izazvati sumnju da je nešto ukrao.
Osim toga, iz razgovora s voditeljicom, naknadno je saznao kako je moguće da je pregledan i radi interne kontrole rada blagajnica. Zašto bi itko pristao ili morao pristati sudjelovati u takvim kontrolama. Njegov račun na uvid su takvi 'kontrolori' mogli dobiti i na drugačiji način - uz uljudnu molbu i pojašnjenje cijele situacije.
„Bilo je stresno i uvredljivo s obzirom na moj društveni ugled i status u zajednici"
Gospodin Jakobović, ni kriv niti dužan, doživio je javno sramoćenje i izdvajanje. U njega su, nažalost, tada bili upereni brojni 'znatiželjni pogledi' - kako poznanika, tako i slučajnih prolaznika.
- Raspitivao sam se i u drugim trgovinama kakva je praksa postupanja u opisanoj situaciji i dobio odgovor kako se osobu odvodi u posebnu prostoriju samo ako postoji osnovana sumnja (videonadzor, dojava, opažanje) da ta osoba pokušava otuđiti artikle. Idućih dana više puta sam nazivan od prijatelja i poznanika koje je zanimalo „zašto me privodio zaštitar". Zezali su se pitanjima poput „operiram li i po drugim trgovinama". No, meni to nije bilo nimalo smiješno, nego vrlo stresno i uvredljivo s obzirom na moj društveni ugled i status u zajednici. Naime, ove godine navršavam 50. godinu života i diplomirani sam pravnik, djelatnik Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje. U periodu od 2012. do 2017. obnašao sam dužnost predstojnika HZMO-a Područnog ureda u Slavonskom Brodu. Prošao sam sigurnosnu provjeru SOA-e i sudionik sam Domovinskog rata. U životu i profesionalnoj karijeri ne postoji mrlja koja bi dovela u pitanje moju čast i poštenje. Sve to govorim kako bih pokazao koliki je šok za mene bio ovakav tretman u trgovini. - iskren je Miroslav.
Zaboravili su da su među kupcima i dobro informirani pravnici
Mada stotine kupaca doživi isti tretman, većina ga šutke 'preboli', iako je, zasigurno, malokomu svejedno. No, neinformiranost i neupoznatost s vlastitim pravima često vode do toga da većina ljudi trpi takve postupke drugih koji imaju autoritet na nekom području. Ovakav događaj, ipak, na osobu koja ima snažan osjećaj za pravo i pravdu te se u životu vodi moralnim postupanjem, itekako može ostaviti traga.
- Imam osjećaj da je posljedica svega blaži PTSP jer sada pazim na svaki korak u trgovini kako nekomu ne bih bio sumnjiv. Ranije sam znao usred kupovine vaditi naočale kako bih pročitao deklaraciju ili tražiti mobitel u džepu. Pri ovoj kupovini čak ni to nije bilo slučaj. Doslovno sam uletio po dva kilograma naranča, jedan nar i mačju hranu te se odmah uputio na blagajnu. - opisuje sugovornik SBplus-a.
Nakon nemilog je događaja nezadovoljni kupac podnio Zahtjev za naknadu štete zbog povrede prava osobnosti u minimalnom iznosu pet tisuća kuna. Isto tako, tražio je pisanu ispriku Interspara i zaštitara. Uvjeren je kako zakonska i pravna podloga ne dopuštaju takav tretman kupaca.
- Ne mislim stati i ići ću do kraja. Ako ni zbog čega drugog, onda zbog svih budućih kupovina koje bi mogle završiti ovako. Svjestan sam da postoje kradljivci, ali svi moramo znati svoja prava i obveze te ograničenja u postupanju. - zaključio je gospodin Jakobović, naglasivši kako će, ne udovolje li njegovu zahtjevu, zaštitu dostojanstva, časti i ugleda, tražiti na sudu.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
Samo_istina28.12.2021. u 11:28
Ja sam u tom Intersparu kupio samo jednom jedan tehnicki proizvod koji je crkao dok je bio pod garancijom i nisu mi htjeli priznati garanciju, sto je najzanimljivije djelatnica je jedna od sefica tamo i znamo se jako dobro nije... Prikaži sve htjela priznati tu garanciju. Nakon toga pisem mail proizvođaču i uvozniku za HR i naravno da ljudi priznaju garanciju i jos mi poslali novi proizvod preko expres dostave. Nakon toga pisem prituzbu i popljujem u toj prituzbi upravi Spara ove iz SB- a, poslije toga javlja mi se mailom gosoođa iz SB- a sa izvinjenjem, pa da dodjem da se vidi gdje je nastao problem pa ovo pa ono, nit sam otisao, nit sam ikad vise usao u tu trgovinu.
-
perotrta27.12.2021. u 19:44
Clanak je sa pravom izdvojen kao jedan od boljih na Vasem portalu , Volio bih samo kada bi se znalo dali je gospodin Jakobovic uspio izganjati pravdu i naplatiti stetu koja mu je ucinjena . U meduvremenu je isplivala i... Prikaži sve i informacija o tome da se isti zastitari nagraduju sa iznosom od 50 kuna po uhvacenom lopovu pa su vjerovatno iz tog razloga tako revni i predani poslu . Zanima me samo tko ih nagraduje tim iznosom ?Gospoda Basara ili zastitarska tvrtka za koju rade ? Cudi me da tako istrenirani i obuceni zastitari ne uspijevaju pronaci gdje nestaje robe u iznosu od nekoliko stotina tisuca kuna sa pojedinih odjela ,recimo mesnice !? Mozda i znaju ?Zna li Basara ? E to je problrm kad se dira .Lakse je loviti nas kupce .Pa 50 po 50 i eto jos jedna placa !
-
realansb22.01.2021. u 17:57
Prva i osnova stvar, nema te osobe osim policijskih sluzbenika koja me moze prisiliti da idem u nekakvu prostoriju, izdvaja me mimo moje volje. Da se nadem u takvoj situaciji, ostao bi na sred trgovine i trazio da dovedu policiju,... Prikaži sve neka me oni ispitju, pregledaju... a onda bi od te iste policije trazio da naprave prijavu zbog uznemiravanja i zastitara i trgovackog centra. Druga stvar, ova lakrdija sa svim mogucim upozorenjima, napomenama, izjavama, suglasnostima koje lijepe po trgovini, to znaci da ja na svoj postanski sanducic zalijepim obavijest da ce svaki postar dobiti metak u celo ako mi dostavi nekakav racun za platiti, jel mi onda to daje za pravo da mogu ubijati postare bez ikakvih poslijedica
-
Joshua22.01.2021. u 00:01
Nekada se u Getrou pri odlasku sa blagajne prema izlazu, obavezno pokazivao račun koji je zaštitar ovjeravao i povremeno pregledao kupljene artikle. Nitko se nikada nije bunio,a danas,pravi se spektakl od običnog posla....ili na carini kada ti rasture vozilo,ništa ne... Prikaži sve nađu...nikome ništa,samo vrše svoj posao.
Prikaži sve komentare
-