AP/SBplus
93
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD - Truth≠Tribe jedinstveni je glazbeni sastav koji istražuje granice između tradicijske hrvatske glazbe, jazza, rocka i eksperimentalne glazbe. Nastao je 2017. godine kao izdanak bogate zagrebačke jazz i alternativne scene. Od tada su objavili dva hvaljena albuma, 'Distances' i 'Live at the Vinyl Factory'.
Njihova glazba odlikuje se snažnim ritmovima, kompleksnim harmonijama i specifičnim zvukom koji povezuje baštinu s modernim glazbenim izražajem. Iako instrumentalna, njihova glazba nosi duboke poruke o svjetskom jedinstvu i društvenoj pravdi te istražuje kroz zvuk identitet i kulturnu baštinu. Sastav čini A liga hrvatske alternativne scene: Mak Murtić na saksofonu, sopilama i dvojnicama, Nenad Kovačić na udaraljkama, Nenad Sinkauz na gitari te Jurica Rukljić na tubi i efektima. Ova četvorka donosi jedinstvenu kombinaciju akustičnih i elektroničkih elemenata, stvarajući zvučne pejzaže koji su istovremeno suvremeni i duboko ukorijenjeni u tradiciju.
Povodom njihovog koncerta ove subote u Kući Tambure imali smo priliku popričati s Makom Murtićem o bendu, inspiraciji koja oblikuje njihov zvuk i o tome kako kroz glazbu istražuju baštinu i našu stvarnost.
Ja sam u uvodu malo načeo priču, ali hajde ti molim te upoznaj Brođane s bendom. Kako je nastao Truth≠Tribe? Kako ste se okupili s obzirom na to da svi imate brojne druge projekte?
Bok, Brođani! Prije svega, vidimo se u subotu, bit će to još jedan zanimljiv koncert s novim materijalom kojeg već duže vrijeme kuhamo i uskoro idemo u studio snimati novi album.
Znači Slavonski Brod ima premijeru?
Dvojnice i sopile su jedan zanimljiv instrument koji koristite u svojoj glazbi. Možeš li ih malo pobliže opisati našim čitateljima?
Dvojnice su tradicijski instrument koji se pojavljuje u cijeloj našoj regiji, u različitim oblicima. Možda čak vuku neko antičko podrijetlo jer nalazimo slične instrumente po cijeloj mediteranskoj obali. U našoj glazbi dvojnice koristimo, slično kao i sopile, kao način zazivanja duhova prošlosti – kroz zvuk im postavljamo pitanja i nadamo se dobrim odgovorima.
U tvojim radovima su prisutni staroslavenski motivi i Mediteran…
U posljednjih desetak godina staroslavenski motivi ušli su u moju glazbu kroz istraživanje identiteta i kulturne baštine. To su istovremeno jako duboke i zanimljive teme, ali i teme koje nas mogu omeđiti. Mediteranski elementi su se pojavili u mojoj glazbi u posljednjih nekoliko godina, osobito zbog mog interesa za otočki život, koji postaje sve upitniji s obzirom na turistifikaciju i rast cijena u Hrvatskoj. S druge strane, Mediteran je prostor koji je oduvijek bio trgovačko središte, ne samo trgovine dobrima, nego i kulturne razmjene, uključujući i glazbu. Naš prostor, točnije područje istočne Europe, odlikuje se vječnim trgovinskim rutama i izuzetno bogatom raznolikošću – od sela do sela razlikuju se dijalekti, ali i glazbeni izrazi. To je neiscrpan izvor inspiracije i kroz istraživanje tih materijala, simbola i mitova može se izraziti nešto univerzalno, što je osobito važno u današnjem društvu, koje je u vječnoj borbi samo sa sobom.
Staroslavenski motivi i Mediteran su najviše prisutni u Mimika Orkestru, a koliko toga ima u Truth≠Tribeu?
U Truth≠Tribeu ima puno takvih elemenata, ali nisu tako očiti kao u Mimika Orkestru. Skladbe često koriste određene moduse i melodijske konstrukte koji su povezani s narodnim pjesmama, iako su to nove kompozicije. Aranžmani su oblikovani tako da u njih ulazi i afrički utjecaj preko Nenadovih perkusija, kao i suvremeni globalni glazbeni utjecaji. Današnje doba karakterizira aproprijacija i povezivanje različitih stilova i tradicija, što je upravo ono što nas inspirira.
Hrvatska je po pitanju glazbe i umjetnosti još uvijek jako centralizirana zemlja. Koliko su ovakvi projekti poput 'AJMO!' važni za decentralizaciju hrvatske glazbene scene?
Mislim da su ovakvi projekti izuzetno važni jer postoji problem centralizacije ne samo u Hrvatskoj, nego i u cijeloj regiji. Glavni gradovi su obično središta kulturnih zbivanja, osobito kad govorimo o alternativnoj sceni. Zagreb je jedino mjesto u Hrvatskoj s izrazito aktivnom alternativnom scenom. Današnja društvena filozofija usmjerena je isključivo na ekonomski profit, a iako alternativna scena može dugoročno donijeti ekonomske i identitetske benefite, to se često zanemaruje. Upravo zato smatram da je potrebno izgraditi scenu koja donosi novi smjer, a za to su potrebna mjesta širom regije, ne samo u Hrvatskoj. Projekti poput ovog iznimno su vrijedni jer povezuju publiku i glazbenike te potiču suradnju među umjetnicima, stvarajući novi jezik izražavanja. Promatram to i iz perspektive Krka, gdje provodim dio svog vremena. Moji prijatelji organiziraju festivale poput Tramonta i Prvomajskog inkubatora, no iz perspektive Ministarstva kulture ta područja možda djeluju financijski stabilna i ne vide potrebu za sufinanciranjem. Problem je, međutim, u tome što sredstva dolaze iz turizma i vraćaju se isključivo u turistički razvoj, dok alternativna i glazbena scena ostaju zapostavljene. Što više ovakvih inicijativa bude pokrenuto, to će se scena brže razvijati. Nadam se da će Hrvatska u budućnosti biti prepoznata ne samo na svjetskoj sportskoj mapi, već i kao zemlja s bogatom i jedinstvenom glazbenom kulturom, koja može inspirirati druge. No, to će biti moguće samo ako se različite inicijative međusobno povežu.
Za kraj, što Brođani mogu očekivati od vašeg koncerta u Kući Tambure?
Dragi Brođani, vidimo se u subotu na koncertu Truth≠Tribea! Bit će i moje predavanje prije koncerta i vjerujem da će naš razgovor biti zanimljiv. Na koncertu se možete rasplesati, slušati, promišljati, ali nemojte previše analizirati – samo uživajte! Vidimo se u Kući tambure!