4092
Prikaza
4
Komentara
SLAVONSKI BROD - Ono o čemu je SBplus portal pisao još prije osam godina, ovih dana konačno poprima obrise moguće realizacije. Riječ je o takozvanoj 'riječnoj porti' na Savi koja bi trebala služiti ne samo za kontrolu putnika, nego i za turističku promidžbu. Brod je to koji bi u Slavonskom Brodu bio usidren kod Granika, na mjestu gdje bi, u budućnosti, trebali pristajati brodovi.
- Na brodu bi bili smješteni policija i carina. Po pristajanju drugih brodova, putnici bi sa svog plovila prešli na ovaj usidreni, obavili potrebnu kontrolu, a potom se zaputili u turistički obilazak grada - još u veljači je, za SBplus, kazao glavni čovjek Lučke uprave Marijan Jurić, dodavši kako bi i na, kako smo ju nazvali, 'riječnoj porti' turisti imali što vidjeti.
Naime, brod dugačak 72 i širok 11,5 metara, u čiji je posjed Lučka uprava došla svojevrsnim prelamanjem dugovanja s Dunavskim lloydom, usidren je u Ruščici i čeka ishođenje potrebne dokumentacije kako bi mogao oživotvoriti ideju o turističkoj ponudi.
- Plan je osigurati suvenirnicu, kako bi turisti mogli kupiti neki zanimljiv predmet koji će ih sjećati na boravak u Slavonskom Brodu, a predviđeno je da kormilarnica broda ostane u starom stilu poput svojevrsnog muzejskog postava. Tu se može organizirati dodatna turistička ponuda za turiste. Primjerice osigurati aparat za jednokratno fotografiranje i izradu fotografija. Siguran sam kako bi svi turisti vrlo rado napravili foto zapis iz kormilarnice što bi im bila odlična uspomena. Prostora za osmišljavanje ponude ima jako puno. Predviđen je i prostor za ekološke udruge koje se bave rijekom Save, ali i jedna učionica s 36 stolica gdje će prosvjetni djelatnici moći dovesti učenike i na brodu im održati sat. Prostor je odvojen od ostatka broda, ima sanitarni čvor, ključ, a nastava s pogledom na Savu sasvim sigurno bi djeci ostala u trajnoj uspomeni. U drugom dijelu broda predviđena je mala konferencijska sala za održavanje sastanaka, jedna mala sala za pripremu hrane gdje se može dovesti catering i kafić koji bi, zahvajlujući pomičnim stijenama, imao svojstvo zimskog odnosno ljetnog vrta - ispričao je Jurić, dodavši da bi kompletna ponuda, od sanitarnog čvora do svega ostaloga, bila rađena po uvjetima za pet zvjezdica. O svemu tome bilo je govora i na nedavnom potpisivanju sporazuma o suradnji na izradi Studije održivog razvoja riječnih krstarenja na području Brodsko-posavske županije.
Sam projekt je u fazi ishođenja građevinske i lokacijske dozvole, nakon čega bi se pristupilo kandidiranju projekta za sufinanciranje iz EU fondova. pri čemu se kani iskoristiti činjenica da je Slavonski Brod prva međunarodna riječna luka Europske unije na rijeci Savi.
- Na tom bi se brodu mogle organizirati predstave pa i kino projekcije. Na brodu se postavi platno, a s obale se prati film s otvorenog. Cilj je svega ovoga zapravo istaknuti važnost i promovirati turističke destinacije unutar bazena Davor, Kobaš, Šamac - još u veljači ove godine, za SBplus, je ispričao Jurić.
Uvjeren je, kada brod bude postavljen i stavljen u funkciju, da će se vrlo brzo pronaći zainteresirani vlasnici brodica smještajnih kapaciteta jednog autobusa, dakle 30 do 40 ljudi, koji bi turiste mogli 'pokupiti' na 'riječnoj porti' te ih Savom provesti s jednog na drugi kraj Brodsko-posavske županije, uz pristajanja na turističke destinacije na kojima će moći vidjeti kulturno i sakralno blago ovoga kraja, ali i uživati u slavonskim delicijama i nastupima domaćih KUD-ova. Priča je to, koja bi se vrlo brzo mogla razvijati u smislu onoga što je cilj ovoga grada i županije, a to je razvoj tranzitnog i riječnog turizma. No postoji jedan mali, trenutno nepremostivi, problem.
U ovome trenutku, taman da sutra brod bude usidren i otvori vrata turistima, teško da će veći broj njih moći pristati i iskrcati se. Jer plovni put rijeke Save još nije uređen. Naime, trenutna plovnost Savom punim gazom manja je od 50 posto dana u godini. To znači da vrlo često turistički kruzeri ne mogu, ponajviše zbog sporne dionice kod Novog Grada, ploviti dalje od Županje. Cilj je doći na plovnost Dunava što znači deset mjeseci. Iako je još ranije rečeno kako bi građevinska dozvola za uređenje savskog plovnog puta morala biti riješena do kraja 2020. godine, i dalje ostaje problem financiranja tog opsežnog posla od strane susjedne BiH bez koje se ne može ići u ovaj projekt.
- Za Slavonski Brod je bitna kritična dionica na rijeci Savi nizvodno od Slavonskog Broda. Za tu dionicu mi smo iz europskih fondova osigurali sredstva, a građevinska dozvola trebala bi biti gotova do kraja 2020. godine. Problem je što se i projektna dokumentacija i građevinski radovi kod ovakvih projekata moraju izvoditi u isto vrijeme, a znamo da je Sava na tom dijelu granica između Hrvatske i BiH. Mi projektnu dokumentaciju financiramo i za BiH stranu, koja se obvezala ishoditi potrebne dozvole na svojoj strani. No kada to bude gotovo, radove koji nisu jeftini treba isfinancirati. Hrvatska, putem EU fondova u sljedećem financijskom razdoblju, sredstva može osigurati za radove na svojoj strani, ali ne može isfinancirati taj dio za susjednu državu - pojasnio je, sredinom prošle godine, Miroslav Ištuk, iz tadašnje Agencije za plovne puteve jasno dajući do znanja da ako BiH do kraja ove 2020. godine, kada se očekuje izdavanje potrebnih dozvola, ne bude osigurala sredstva za uređenje plovnog puta, sve dolazi u pitanje. I Luka Brod, ali i ova turistička priča. U tom slučaju nema niti govora o tome da će Slavonski Brod moći, kada je riječ o Savi, iskoristiti svoj prometni položaj za pokretanje gospodarstva niti značajnije razvijati riječni turizam. Upravo ga zemljopisni položaj u ovoj situaciji 'koči' u razvoju, jer dok mu je s jedne strane prednost, s druge je nedostatak koji bi puno lakše bio riješen da je Sava ovdje samo pitanje Hrvatske.