'Priče i pamfleti o tome kako će se nešto napraviti došle su svima preko glave.'
Nakon početka Svjetskog nogometnog prvenstva i nekoliko odigranih utakmica nogometne reprezentacije Hrvatske, nanovo se postavljaju pitanja izgradnje nacionalnog stadiona – što, gdje, kada, kako... i hoće li se ikada što poduzeti po tom pitanju? Nikada.
Možda ne nikada, ali u najmanju ruku, ne onako kako mi o tome razmišljamo.
Prema
mišljenju Jana Pivca, jednog od predstavnika poznatih arhitekata mlađe generacije,
„sveto trojstvo svakog razvoja grada jesu ljudi, institucija i novac".
Predstava promjena čelne vlasti glavnog grada, iz današnje perspektive, nakon dvije godine od praizvedbe, izgleda upravo onako kako se čini. „Istinsko mazanje očiju, jeftini populizam i gradnja priče na grbači nejakih“, baš onako kako je ukorijenjeno u njezinoj strukturi koja živi iste ideje kao i prijašnje vlasti, što se najbolje vidi na vraćanju „najljepšeg adventa u Europi".
Ista stvar događa se s najvećim zagrebačkim stadionom. Priče i pamfleti o tome kako će se nešto napraviti došle su svima preko glave. Naprosto, muka je slušati opet isto. Priča o, u najmanju ruku, sumnjivo provedenom natječaju za stadion na Kajzerici 2008. godine jest kao poznata stara hrvatska izreka: „Kupio sam novi auto, 10 godina star." U ovom slučaju, 14 godina star.
Je li stadionu mjesto u Maksimiru, na Kajzerici ili nekoj drugoj lokaciji, pitanje je za stručnjake – urbaniste, koji u najvećem hrvatskom gradu prvo imaju zadatak izraditi analizu i procjenu stanja prostora.
Je li stadionu mjesto u Maksimiru, na Kajzerici ili nekoj drugoj lokaciji, pitanje je za stručnjake – urbaniste, koji u najvećem hrvatskom gradu prvo imaju zadatak izraditi analizu i procjenu stanja prostora, a onda iznjedriti novi Generalni urbanistički plan, koji će biti pokretač budućeg razvoja grada, elektrifikacije prometa, rješavanja problema stanovanja, javnog prijevoza, parkirališta, pješačkih zona, biciklističkih traka…
Nadalje, cijene izgradnje o kojima se u javnosti barata iznesene su na starim i još starijim procjenama, koje nemaju utemeljenje u današnjoj ekonomiji niti tehnologiji, koja je krvožilni sustav tako velikih građevina. Sportski biznis jest taj koji određuje mogućnosti pa tako i dirigira kapacitet gledališta.
Dinamovi uspjesi u Europi iz godine u godinu reflektiraju se na njegovoj financijskoj moći, kao i podjela UEFA-inog „plijena" među prvoligašima koji je dobiven isključivo nakon postizanja sjajnih rezultata prošlih godina hrvatskog najtrofejnijeg kluba, a tu su također i deseci milijuna dolara dobivenih od prošlog Svjetskog prvenstva (29,5 milijuna dolara za ulazak u finale) i Lige nacije u džep HNS-a, koji je postao „kasica prasica" za odabrane članove.
Najave o novom Dinamovu stadionu ili nacionalnom stadionu završit će kao i najava o izgradnji nogometnog kampa na Sveticama: raspadom dogovora između Saveza, Grada i Države.
A.T.
Zagreb, 28. 11. 2022.