AKO ste ljubitelj 'YouTubea', jedan ste od njegovih 2,9 milijuna korisnika u Hrvatskoj. Već ovaj podatak, koji, u prijevodu, znači da ga svaki dan redovno posjećuje gotovo 75 posto građana ove zemlje, otkriva njegovu planetarnu popularnost. I zaista, prema statistikama, jedina društvena mreža koja, po broju korisnika u svijetu, premašuje ovu, nije teško pretpostaviti, jest „svedržitelj“ Facebook.
Unazad nekoliko godina, jedan „detalj“ u vezi s YouTubeom njegove gledatelje i slušatelje poprilično iritira, a radi se o reklamama. Budući da odavno živimo u „orvelovskoj“ eri prismotre i kapitalističke „indoktrinacije“ potrošnjom, gdje reklama igra veliku ulogu, pa smo na tu činjenicu već i „otupili“, mora da je u YouTubeovim reklama onda nešto naročito neugodno.
Taman kad ste pustili omiljenu pjesmu za opuštanje, prisiljeni ste, prije toga, pogledati oglas za dostavu hrane ili omekšivač s aloe verom, ili, još „bolje“, kad ste već „pali u sevdah“, usred pjesme. Gledate najnoviju epizodu popularnog serijala o građevini, ali vas je netko, iz njemu poznatih razloga, odlučio u tome više puta prekinuti kako bi vas obavijestio o jesenskoj kolekciji cipela u obližnjem šoping centru. Još je sve bilo korektno dok ste sve takve „upade“, kojih je bilo i kudikamo manje, mogli ukloniti za to predviđenom oznakom, ali marketinški stručnjaci otišli su korak dalje, pobrinuvši se da reklame vidite pod svaku cijenu, te ste sada dio njih doslovno prisiljeni pogledati. U protivnom, nećete moći uživati u pjesmi ili saznati od je li kupnja polovnog „Audi A4“.
Osnovnu svrhu i logiku reklama ne treba objašnjavati, pogotovo na ovoj platformi, koje su potrošaču „uočljivije“ čak 84 posto više od donedavno nedodirljivih TV reklama. No i ovdje se javlja ona „laicima“ na prvu paradoksalna pomisao da „loša reklama“ - ovdje to znači zamorna, napadna i potpuno suvišna - ima suprotan učinak od željenog. Zašto neki „genij“ misli da će gledatelj, ponukan reklamom za parfem, koja mu je iskočila usred dokumentarca o Marsu, pohitati u lokalnu drogeriju čim mu se pruži prilika?
I stvarno, negativna reakcija korisnika, koji su čak pokrenuli peticiju za zabranu YouTube reklama, prelio se u brojke, pa se pokazalo npr. da 90 posto korisnika uvodne reklame preskače, ako ta opcija postoji. „Nasumično“ oglašavanje, bez jasno definirane ciljane skupine, također se pokazalo promašajem. Dovoljno je, zapravo, samo 'proguglati' štogod o 'YouTube ads' da biste se uvjerili koliko one u očima korisnika loše kotiraju. Pa gdje je onda logika?
Marketing nije bez razloga tako unosna profesija, naročito u svjetskim kompanijama. Sve je tu proračunato i uračunato, uključujući i rečeno nezadovoljstvo korisnika. Navedene negativne brojke ipak su samo jedna strana priče. Paradoks dakle ne postoji i sve je u zakonu velikih brojeva.
Prvo, svrha „iritantne“ minireklame, npr. za Glovo, nije motiviranje korisnika da tog dispečera odmah nazove, nego da mu njegovo ime i brend „uđu u glavu“. To je u marketinškoj „hipnozi“ potrošača ključni korak, a s ovakvim YouTubeovom formatom obveznih i stalnih reklama, to je samo pitanje vremena. Ako tome pridodamo podatak o dvije milijarde logiranja mjesečno na ovu društvenu mrežu, slijedi globalna dobit u dolarima s „jako mnogo nula“, kako za YouTube tako i za oglašivače. Oglašavanje na drugoj najpopularnijoj platformi za mnoge se tvrtke pokazala presudnom za porast prodaje.
Dok stvari tako stoje, teško da će psovke korisnika ili bilo kakve peticije ukloniti „glupe i dosadne“ reklame. Naprotiv, može ih se očekivati sve više, a korisnicima YouTubea ostaje mogućnost pretplate na 'Premium' verziju, u kojoj 'pop-up' reklama i sličnih sadržaja nema. Ona vam nije mogla promaknuti jer je, e ovo jest mali paradoks, i sama 'pop-up' reklama, koja vas 'zaskače' svaki put kad posjetite ovu stranicu. Nepopularna je, dakako, jer nije besplatna.
Treba ovdje ipak kritiku uputiti i „razmaženim“ korisnicima. Prijašnje generacije morale su trpjeti puno dulje, televizijske reklame, nerijetko i cijele setove, a jedina opcija za njihovo 'preskakanje' bilo je prebacivanje TV kanala. „Tortura“ YouTubeovih korisnika svodi se, zapravo, na najviše 20 sekundi, često i manje. Drugo, i oglašivači, kao i svi poslovni subjekti, žele zaraditi, i to moraju postići u nemilosrdnoj konkurenciji. Naposljetku, a to je bio slučaj i u televizijskoj eri, nisu sve reklame „smeće“, ima među njima lijepih i kreativnih, čije gledanje nije gubitak vremena.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -