7961
Prikaza
9
Komentara
SLAVONSKI BROD - Luka Brod trenutno je jedno od najvećih gradilišta na području Slavonskog Broda i Brodsko-posavske županije. Vrijednost trenutnih radova je 130 milijuna kuna, za SBplus kazao je Marijan Jurić, ravnatelj Lučke uprave Slavonski Brod.
- Trenutno radimo vezove četiri i pet, oko 250 metara duljine s manipulativnom površinom sa rola terminalom za utovar kamiona na željeznicu. Uz to ostaje nam projekt Centrale za proizvodnju toplinske električne energije a koji je vrijedan više od 500 milijuna eura. Dobili smo i koncesionara za izgradnju skladišta za goriva i to je investicija vrijedna oko 150 milijuna kuna - izjavio je Jurić.
Pri tome, naglasio je, upravo je projekt Centrale za proizvodnju toplinske električne energije onaj koji se odnosi na projekt Crodux grupe vezan uz termoelektranu od koje se nije odustalo. Kako je istaknuo Jurić oni su realizirali lokacijsku dozvolu i trenutno rade na ishođenju građevinske dozvole. - Mi očekujemo kako bi se Crodux grupa uskoro mogla javiti sa svojim strateškim partnerom te započeti radove na tom projektu - najavio je Jurić.
Ipak, u Luci Brod u ovom trenutku najviše su okrenuti prema radovima koji su sada u tijeku, a koji se odnose na izgradnju terminala za utovar kamiona. - Završetkom tih radova više se na utovar neće morati ići u Sloveniju i Austriju nego će se moći puniti ovdje. To znači kako bi se kompletan tranzit odrađivao u Slavonskom Brodu i naravno kontejnerski terminal koji je nama bitan jer nam je i dalje cilj povezivanje s Lukom u Rijeci. Naime, delegacije iz Kine, koja je prije tri godine posjetila Hrvatsku boravila je i u Slavonskom Brodu za koji su tada kazali kako im je vrlo interesantan. Njihovim ulaskom u Luku Rijeka, i planom o tome da naprave indijsku prugu prema Zagrebu, u toj bi se Luci, zajedno s postojećim teretima koji se tamo sada pretovaraju, došlo do količine od preko trideset milijuna tona robe. Na tu količinu Luka Brod računa na deset posto robe koja bi se ovdje pretovarala odnosno prepakiravala i mi se ozbiljno pripremamo za taj scenarij koji je itekako moguć - naglasio je Jurić.
Značilo bi to i otvaranje značajnog broja novih radnih mjesta. Naime, kako je kazao na svakih milijun tona robe koja se pretovara mora sudjelovati barem tisuću ljudi raznih struka, što u Luci Brod vide kao novu priliku za ostanak i zapošljavanje mladih, ali i konačni početak korištenja prednosti tranzitne zemlje što Hrvatska jeste, ali što do sada ne koristi dovoljno.
Milijunskih investicija je puno u tijeku, puno i u najavi. Podrška stiže i od gospodarstvenika kojima je riječni prijevoz i zbog niže cijene daleko prihvatljiviji od drugih. No, pribojavaju se, naglašavaju, činjenice kako rijeka Sava nije cijelu godinu plovna.
Dugo godina najavljivano uređenje plovnog puta rijeke Save, a posebice rješavanje njenog najkritičnijeg dijela kod Novog Grada, još nije riješeno. No u Luci se nadaju kako je to slijedeći korak na kojem će Vlada poraditi. Razlog da u to vjeruju dosadašnja su, kažu ulaganja jer je Vlada i sada stala iza milijunskih projekata Luke Brod kojoj su dali i jamstva na 80 milijuna kuna kredita od HBOR-a.
- Do kraja 2020. godine mora biti gotova građevinska dozvola, odnosno projekta dokumentacija za čišćenje i održavanje rijeke Save te bi nakon toga trebali krenuti i radovi na uređenju plovnog puta. Nama je cilj doći na plovnost Save tijekom deset mjeseci, kao što je otprilike plovan i Dunav. I to bi mislim bilo sasvim dovoljno. Moram istaći pri tome kako smo mi svaki mjesec na koordinaciji s resornim ministarstvom i ono uistinu ozbiljno prati ovaj projekt koji je itekako zanimljiv za cijelu Hrvatsku jer se u Slavonskom Brodu stvara jedan jedinstven terminal u Europi - kazao je Jurić dodavši kako je Luka Brod dio projekta Slavonija, Baranja i Srijem. - Meni je drago da smo dio tog projekta koji je osmišljen na način da zadrži mlade ljude ovdje i mi očekujemo kad ovo ovdje zaživi u punom pogonu, a očekujemo da će to biti za jedno dvije do tri godine da će se dobar dio ljudi vratiti, a mi ih čekamo - poručio je Jurić dodavši da bi u tom razdoblju mogli imati i više od 500 zaposlenih.
Hrvatska će sredstva za uređenje plovnog puta osigurati kroz EU fondove
No sve, ovisi o uređenosti plovnog puta rijekom Savom, a on ne ovisi samo o Hrvatskoj. Nego i o susjednoj Bosni i Hercegovini, točnije odnosima unutar Federacije i Republike Srpske. Plovnost Save punim gazom je, naime, trenutno, manja od 50 posto dana u godini. To znači da vrlo često niti turistički kruzeri ne mogu, upravo zbog sporne dionice kod Novog Grada, ploviti dalje od Županje. O brodovima punim tereta da se i ne govori. Gospodarstvenike, posebice one iz tvrtki u sustavu ĐĐ Grupe, ali i ostale hrvatske pa i dio 'beha' gospodarstvenika, zanima kada točno mogu očekivati da bi Sava postigla plovnost deset mjeseci u godini. Ako je suditi po izjavi koji je HRT-u dao Miroslav Ištuk iz Agencije za vodne putove, to se neće skoro dogoditi. Problem će, čini se, biti novac. Hrvatska će ga nabaviti iz EU Fondova, ali kako će do njega Bosna i Hercegovina za sada nije poznato.
- Za Luku Slavonski Brod je bitna kritična dionica na rijeci Savi nizvodno od Slavonskog Broda. Za tu dionicu mi smo iz europskih fondova osigurali sredstva i upravo se radi projektna dokumentacija, a građevinska dozvola trebala bi biti gotova do kraja slijedeće godine. Problem je što se i projektna dokumentacija i građevinski radovi kod ovakvih projekata moraju izvoditi u isto vrijeme, a znamo da je Sava na tom dijelu granica između Hrvatske i BiH. U ovome trenutku mi projektnu dokumentaciju financiramo i za BiH stranu, koja se obvezala ishoditi potrebne dozvole na svojoj strani. No kada to bude gotovo radove koji nisu jeftini treba isfinancirati. Hrvatska, putem EU fondova u slijedećem financijskom razdoblju, sredstva može osigurati za radove na svojoj strani, ali ne može isfinancirati taj dio za susjednu državu - pojasnio je za HRT Ištuk, jasno dajući do znanja da ako BiH do kraja iduće godine kada se očekuje izdavanje potrebnih dozvola, ne bude osigurala sredstva za uređenje plovnog puta, cijeli projekt Luke Brod dolazi u pitanje. Jer samo njegovim uređenjem može se dobiti dulja plovnost rijeke Save bez koje nema riječnog transporta.
To znači kako, do rješavanja tog pitanja, nema niti govora o tome da će Slavonski Brod moći, kada je riječ o Savi, iskoristiti svoj prometni položaj za pokretanje gospodarstva niti značajnije razvijati riječni turizam. Upravo ga zemljopisni položaj u ovoj situaciji 'koči' u razvoju, jer dok mu je s jedne strane prednost, s druge je nedostatak koji bi bio davno riješen da je Sava ovdje samo pitanje Hrvatske.
Dotični već godinsms krade lovu, drži se fotelje, i svako malo mu kretenski novinari objave bomabistični članak o nekakvim radovima i bla bla bla... tako već bar 15ak godina... njemu dobro... obogatio se i za koju godinu u penziju a... Prikaži sve onda će netko drugi predstavljati "projekte" Luke Brod...