Dušan Zec bio je desetogodišnjak kada mu je 7. prosinca 1991. pred obiteljskom kućom na Trešnjevci u Zagrebu ubijen otac, Mihajlo Zec (38), a dvanaestogodišnja sestra Aleksandra i mamaMarija (36) odvedene na Sljeme gdje su u noći 8. prosinca također ubijene. U kuću im je došlo petero pripadnika pričuvnog sastava Ministarstva unutarnjih poslova: Siniša Rimac, Munib Suljić, Igor Mikola, Nebojša Hodak i Suzana Živanović. Nekoliko dana poslije zločina, policija ih je uhitila i ubojstva su priznali, ali unatoč tome, kao i drugim dokazima, formalno je objašnjenje da zbog proceduralne pogreške nitko nije osuđen. Ni tada ni ikada kasnije
Mihajlo je bio poznati zagrebački mesar, a Marija je vodila gostionicu na Dolcu i mesnu proizvodnju u njihovoj obiteljskoj kući. Dušan se oca dobro sjeća, mame nešto manje, a Aleksandre sasvim slabo. Kaže da je ta sjećanja vjerojatno šok potisnuo. Te noći kada su im roditelji ubijeni, Dušan i njegova sedmogodišnja sestra Gordana su spavali, što ih je vjerojatno spasilo.
Ni Dušan ni Gordana ne razgovaraju s novinarima.
To mi je rekao kada smo se prvi put čuli početkom godine. Zvala sam ga nakon
što je Oliver Frljić objavio da radi kazališnu predstavu o
Aleksandri Zec. O tome Dušan nije ništa znao. No kada smo se neobavezno našli u
Banjaluci gdje živi, pristao je na intervju. Bilo je to 8. prosinca, na 22.
godišnjicu ubojstva njegove mame i sestre. Aleksandra, Marija i Mihajlo
pokopani su u Gornjoj Dragotinji, rodnom mjestu Mihajla Zeca. Dušan kaže da mu
godišnjica njihove smrti ne pada toliko teško koliko Aleksandrin rođendan 8.
svibnja. Na taj dan misli koliko bi imala godina, kakva bi bila. Dušan ima 33 godine,
troje djece i bavi se nekretninama.
Imali ste deset godina kada su vam ubijeni roditelji i sestra. Sjećate li se te
noći?
Sasvim su mi pomiješana sjećanja na tu noć, imam
u glavi dvije verzije događaja. U jednoj verziji su oni, ubojice, ušli u kuću,
a ja sam gledao s prozora, a u drugoj me komšija Božo probudio u krevetu kada
se već sve završilo i ništa nisam vidio. Uopće ne znam što je od toga stvarno
bilo, valjda bih trebao ići na hipnozu da saznam što sam sve potisnuo. U svakom
slučaju, nas troje djece – Aleksandra, Gordana i ja - smo bili na spavanju, jer
je bilo već 11 sati uvečer. Aleksandra je istrčala na dvorište za mamom,
vjerojatno ju je buka probudila. Nakon što su otišli, Goga je sama otišla
zvoniti komšiji na vrata. Putem je prošla pored našeg oca koji je ležao na
dvorištu. Goga se s tom slikom teško nosila kroz život. Meni je komšija prekrio
oči tako da oca nisam vidio. Sve dok nismo došli u Prijedor, nismo znali što se
dogodilo s Aleksandrom i mamom. Mislili smo da su se i one negdje sklonile.
Kako ste otišli iz Zagreba u Prijedor i kakav vam je tamo bio život?
Od komšije je Gogu i mene u svoj stan odvela
naša strina, supruga očeva rođaka, oficira JNA koji je tada bio u Beogradu. U
našu se kuću više nismo vraćali. Ta je strina bila jedina osoba u Zagrebu s
kojom smo imali rodbinske veze. Imali smo u Otočcu u Lici maminu obitelj, ali
njih nekako tada nije bilo. S njima ni danas nismo u kontaktu, iako imamo
trojicu ujaka, maminu braću. Možda su oni mislili da smo mi ovdje, među Srbima,
a oni su Hrvati, možda nisu bili u financijskoj mogućnosti, možda su nas
izbrisali… Ne znam, zapravo, nemam neko objašnjenje. No iz tadašnje Vojne
bolnice u Dubravi vojnim avionom otišli smo u Beograd, a iz Beograda u Prijedor
gdje nas je čekala naša baba, očeva majka. Ona je živjela u selu Gornja
Dragotinja pokraj Prijedora. On se sa 19 godina i bez ikakve škole u toj
selendri zakačio na voz i otišao u Zagreb. Tamo je završio večernju školu za
mesara, zaposlio se u Mesnoj industriji Križevčanka i napredovao je do
poslovođe poslovnice Križevčanke u centru grada. Paralelno je u kući koju je
sagradio na Trešnjevci imao privatnu proizvodnju mesa i dućan mješovite robe.
Nakon onog što se dogodilo, baba je preuzela starateljstvo nad nama. Smjestili
smo se u kući babina brata i tamo smo proveli dvije godine. Baba nije nikome
vjerovala nakon toga što se dogodilo. Ni tu, domaćim Srbima, jer su stalno
obigravali oko novog džipa koji je moj otac tu držao i htjeli su ga uzeti. A to
je bila jedina naša pokretna imovina i baba ga je čuvala da bi od prodaje
napravila nadgrobni spomenik mojim roditeljima i Aleksandri, drugog novca za to
nije imala. Baba je bila jaka žena. U školi Goga i ja nismo imali ni jednu
jedinicu jer je za babu to bila sramota, mada je jedva znala pisati, a mi je
nismo htjeli sekirati nakon svega što je prošla u životu. Nije ljude dijelila
po tome koje su nacionalnosti. Naši su komšije uglavnom bili muslimani i s
njima je bila u odličnim odnosima. To je sigurno pomoglo da uspijemo naći ljude
s kojima smo zamijenili našu kuću u Zagrebu s njihovom u Banjaluci. Iako su
muslimani odlazili iz tog kraja, to nije bilo jednostavno zbog onog što se u
kući dogodilo.
Otac vam je imao širok krug prijatelja u Zagrebu. Je li se netko od tih ljudi
brinuo za vas, jesu li se javljali, nudili pomoć?
More ljudi je prolazilo kroz našu kuću, javnih
ličnosti, puno očevih prijatelja koji su bili na visokim položajima u policiji…
No samo se nekolicina njih kraće vrijeme povremeno javljala. Moj otac je bio
imućan i možda su mislili da nam ništa ne treba, ali nije bilo ni moralne
podrške. Neki su nas i izigrali. Baba se bojala da nas neće imati čime
prehraniti i dala je bivšem očevom prijatelju punomoć za prodaju vikendice u
Crikvenici i lokala na Dolcu. Od prodaje smo dobili neki smiješan novac. Nakon
niza pokušaja stupio sam u kontakt s tim čovjekom i tražio kupoprodajne
ugovore, ali nam ih nije htio pokazati. Onda sam uspio naći čovjeka koji je
kupio našu kuću u Crikvenici. Znao je tko sam i bio je vrlo ljubazan. Pokazao mi
je dokumente iz kojih sam vidio da smo dobili samo trećinu novca. Pogodilo me
kada sam vidio da smo tako iskorišteni.
Zbog čega je Vaš otac ubijen, kome je
smetao?
Mislim da je ubijen zbog toga što je bio Srbin i što je smatrao da ono što se tada događalo u Hrvatskoj nije u redu. Najviše se kompromitirao kada nije htio staviti šahovnicu na mesnicu u Petrinjskoj gdje je bio poslovođa. Govorilo se da je davao neki novac za HDZ, valjda da se zaštiti, ne znam koliko je to točno. No ako je i davao, možda su smatrali da to nije dovoljno jer su mislili da on ima ne znam kakve milijune. Bio je imućan, ali ipak nije imao toliko. Prijatelji su ga upozoravali da pripazi, dobivao je i prijetnje. Privodili su ga bar desetak puta na informativni razgovor i iz kuće su mu uzeli sve lovačko i drugo oružje koje je legalno posjedovao. Očito nije realno sagledao situaciju. Bio je čovjek koji se nije nikoga bojao. Njegova je cijela porodica bila komunistička i partizanska. Bio je dijete s Kozare, gdje su ustaše pobile strašno puno ljudi, pogotovo iz njegova sela. Njemu je 1941. ubijen djed kao komunist. Kada je proglašena neovisnost Hrvatske i kada je Tuđman postrojio vojsku, očekivalo se najgore. Odrastao je u strahu od ustaša, u njegovu kraju se pričalo tko je koga i kako izgubio, svi su znali te priče i bojali su se. Sada mene moj Mihajlo, koji ima šest godina, pita gdje je moj tata po kojem je dobio ime. Što da mu kažem? Jednog dana ću mu morati objasniti.
Dolazili ste u Zagreb nakon te 1991., jeste
li bili i u kući u kojoj ste živjeli?
Više puta sam dolazio, ne bojim se, imam osjećaj
da mi se ne može ništa desiti u Zagrebu. Sama pomisao da u tom gradu slobodno
živi Siniša Rimac, ubojica mog oca, nekome bi stvarala nelagodu, ali ja sam to
potisnuo i pustio da prevlada uspomena na Zagreb kao mjesto mog rođenja i
odrastanja. Ali do kuće nisam išao. Sve mogu, ali tamo ne mogu otići. Puno me
lijepih uspomena veže uz to mjesto i bojim se da bih ih pokvario da odem.
Ubojice Vaših roditelja i sestre nikada nisu
osuđeni. U toku je suđenje Tomislavu Merčepu, kojeg se tereti da je kao
zapovjednik pričuvnog sastava MUP-a odgovoran za ubojstva srpskih civila, među
ostalima i Vaše obitelji. Bi li vam što značilo da bude osuđen?
Vjerojatno bi, ali ne razmišljam puno o tome, jer ne vjerujem da će biti osuđen. A ako i bude, bit će to za druge zločine, ne za moju obitelj. Uvjeren sam da je Merčep naredio ubojstvo moga oca, da nisu o tome na svoju ruku odlučivali oni koji su došli po njega. Možda ga nisu namjeravali ubiti pred kućom, ali su ga planirali ubiti. Jedan od njih, Munib Suljić dolazio je kod nas kući i otac mu je posuđivao novac. Mislim da ga ne bi samoinicijativno došao ubiti, bez obzira što je bio kriminalac i prije rata. Netko mu je to morao narediti. Ne vjerujem ni da je motiv bilo koristoljublje, jer zašto onda nisu ušli u kuću i opljačkali nas? Imali smo zlata, a ništa nisu odnijeli. A hoće li se dokazati na sudu da je Merčep naredio ubojstvo mog oca? Mislim da neće.
Postoji li išta što bi Vam makar donekle dalo osjećaj zadovoljštine?
Ništa mi ne može vratiti roditelje i sestru, ali bih ipak volio da su ubojice bile osuđeni. Značilo bi mi da je Munib Suljić osuđen zato što je ubio dijete, ali njega više nema, umro je. Ništa mi ne bi vrijedilo da je Siniša Rimac i 150 godina u zatvoru, jer je bio osuđen za druge zločine, ne zbog ubojstva moga oca. No ipak sam se strašno iznenadio kada ga je tadašnji hrvatski predsjednik Stjepan Mesić prije četiri godine pomilovao. To ne mogu shvatiti.
Je li Vam se ikada itko od predstavnika hrvatskih vlasti ispričao? Možda onda kada Vam je Vlada premijera Ive Sanadera isplatila milijun i pol kuna takozvane novčane pomoći?
Tim je ipak Hrvatska država priznala da je to bila njezina odgovornost, ali je to upakirano u jednokratnu financijsku pomoć, nije to bila klasična odšteta niti smo dobili ikakvo izvinjenje. Ma i da mi se tadašnja potpredsjednica Vlade Jadranka Kosor, koja nas je primila, izvinjavala pet dana, to mi ne bi nešto posebno značilo. Zapravo su htjeli izbjeći sudski proces koji smo Gordana i ja, na inicijativu advokata, pokrenuli tražeći naknadu štete. Da je suđenje išlo do kraja, nešto bi se u presudi moralo navesti, čija je to odgovornost, tko ih je ubio, a ovako se to izbjeglo. Nismo inzistirali na nastavku suđenja jer nismo bili sigurni u ishod. Nije baš da vjerujemo hrvatskim sudovima.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
Kometa06.01.2014. u 08:33
U svakom slučaju, zaključio bih, budućnost je neizvjesna. Herman Kahn , opaki futurist koji je inspirirao Kubricka za film Dr. Strangelove (navodno da je imao IQ 200), 1967. godine objavio je knjigu The Year 2000: A Framework for Speculation on... Prikaži sve the Next Thirty-Three Years (prevedena je kod nas i čitao sam ju; možda još uvijek imaju primjerak u GK) u kojoj je predvidio tehnološke inovacije u budućnosti. Knjiga diše fascinantnom zlokobnošću. Kasnije je svoje stavove ublažio i izrazio izvjesni optimizam. Predviđanja su fluidna, a što će donijeti događaji nemoguće je predvidjeti, moguća su samo nagađanja. Kad gledam stare fotografije na kojima su ljudi odavno pod zemljeom, pomislim da ni pretpostaviti nisu mogli što čeka njihove nasljednike. Tako ćemo i mi današnji ljudi biti daleka prošlost koji su sanjali o budućnosti. I bude čovjeku žao što nikada neće saznati što će ona donijeti, kako će izgledati svijet poslije nas. Herman Melville kaže: „Prošlost je lektira o tiranima, a budućnost Biblija oslobođenim“. A moje osjećaje izrazio je Čajkovski: „Žalim prošlost, nadam se budućnosti, nezadovoljan sa sadošnošću - to je moj život“. Da si mi živ i zdrav, Gerilac!
-
Gerilac05.01.2014. u 19:11
Ako je bit u utrci za stalni boljitak onda ona neizbježno vodi u razočaranja, posebno kad je u pitanju gospodarski napredak gdje je najteže osigurati ravnopravnost, to je temeljni problem modernog "homo oeconomicusa" gdje se promiče ideal (neostvarivi) čovjeka koji... Prikaži sve je nezasitno okrenut egoističnom nedostižnom probitku. Nisam ja za zamrzavanje postojećeg, nikako, to je uostalom i nemoguće, Pareto je ustvrdio da elite stalno kruže jer niti jedna nije sposobna za dugoročni opstanak ali se suprostavio redukcionizmu društvenih fenomena te se zalagao za multipolarnost istina. Upravo o tome i ovise mainstream interpretacije, aktualno dominantna ideologija će uvijek naći najviše pobornika, pa tako i ona neoliberalna "progresivna" jer sebe predstavlja neutralnom i zadaje se kao općeprihvaćena norma pa su zbog toga alternative ekstremi u odnosu na navodni centar. Ravnopravnost je moguća i u manjim zajednicama tu se slažem, predmoderne etnije su bile manje od današnjih modernih nacija, ali iz današnje šire perspektive nacije su dovoljno velike da se suprostave globalizaciji a opet male da uspostave nekakvu širu hegemoniju bilo kontinentalnu ili planetarnu. S obzirom na globalizaciju i neoliberalizam i moderni nacionalizmi odustaju od kompetitivne faze i okreću se redefiniranju ciljeva bez sukobljavanja što bi riješilo opasnost od pokušaja etničkog istrebljivanja. Ako pak dođe do arheofuturističkog scenarija i raspada ovog sustava koji ima brojne poteškoće male zajednice koje spominješ mogu biti akteri nove obnove, ali time otpada i neoliberalni ideal-tip univerzalnog planetarnog čovjekajer opet lokalne zajednice dobivaju na važnosti.
-
Kometa05.01.2014. u 17:53
Ponekad me osvajanje slobode podsjeća na rezultate u atletici. Neki čak ne budu nadmašeni desetljećima, ali sportska natjecanja stalno se održavaju u nadi da će rekordi biti oboreni. Ponekad je traženje slobode kao trka hrta za električnim zecom. Nikad neće... Prikaži sveće biti dohvaćena, ali, u tome bit i nije, nego u trci, u nadi. Nada da idealni oblik života u zajednici postoji, bit je ljudskosti i temelj političkog djelovanja. Svako zamrzavanje postojećeg, obrana onog što jest, zaštita dosegnutog poretka u kome određene grupe imaju poziciju gospodara – vodi represiji, nadzoru, nehumanosti, distopijskom. Reči camusovsko NE, pobuniti se protiv funkcionalnih autoritet s ciljem osobođenja od ekspoatacije obveza je bića koje želi biti čovjekom, bića koje ne želi biti alijenirano, koje želi vratiti kontrolu nad svojom sudbinom. U dosegnutim povijesnim stečevinama kao što su država, kapitalizam, religija nema mjesta za istinski pluralizam. Postojeći normativni (liberalni?) pluralizam moderni je opijum za mase. Ali, natječemo se dalje, zar ne? Ideja koja je najbliža „tvom“ etnopluralizmu, zapravo je anarhizam odnosno odbacivanje svake prisile i samoorganiziranje po mjeri klime, kulture, tradicije, jezika... Ravnopravnost ljudi može se osigurati u manjim zajednicama nego što je to nacija, odgovarajućim oblicima suradnje. Pa pogledaj Hrvatsku kako je regionalno neravnopravna upravo zbog centralizacije. A kad spominjem univerzalizam prvenstveno mislim na načelo koje glasi: ne čini drugome, što ne želiš da se čini tebi. Nema tu mistike, samo poštovanja načela života.
-
Gerilac05.01.2014. u 16:34
Kometa upravo si tu dotakao bit i nerealni zamišljeni doseg utopije. kad spomeneš nakupinu nužnosti te sredstva i ciljeve koji žrtvuju život ljudskog bića. Ona su konstantno prisutna i čine gibanje te iste povijesti, ponavljaju se i u vremenima kad... Prikaži sve su ljudi navodno odbacili autoritete te se potvrđuju kao neizbježni. Ja ih prihvaćam u istoj mjeri u kojoj ih odbacujem, jer su tu neovisno o osobnom djelovanju. Kada spominješ ograničenje slobode, pitanje je koliki je njezin maksimum i dali je sloboda u okviru određene zajednice neizbježna stvarnost koju ne cijenimo dok je ne izgubimo, jer težiti hiperindividualizmu pa izgubiti i onu sigurnost u okviru zajednice može biti pogubno. Dotaknuo bih se i univerzalizma kojeg također smatram nepravednim, jer svaki koncept nastaje u određenom vremenu i prostoru pa po svojoj naravi ne može biti sveopći, zbog toga svaki univerzalizam vodi u nametanje jer ne uvažava obilježja određenog prostora, kulture, civilizacije ( Jer Svijet u sebi ima nekoliko Svjetova). apstraktni ideal univerzalnog čovjeka, ( hajmo reći Zemljanina) negira tu zasebnost i vodi u nasilno ujednačavanje ( ne nužno u ravnopravnost već vjerovatnije u hiperuniformnost ) te sve svodi na biološki aspekt čovjeka, kao jedne životinjske vrste. Svi smo mi ljudi ali ta biologija nije jedino što nas čini takvima, kultura je vrlo važan dio identiteta. Današnji neoliberalizam je produkt zapadne liberalne misli i kao takav je razumljiv na njihovom području ali pokušaj njegovog širenja na Bliski Istok je već nametanje koje grubo zadire u drugu kulturu. Zbog toga se zalažem za etnopluralizam, uvažavanje kulturno-civilizacijskih krugova i njihovih normi nasuprot progresivnoj mistici univerzalnog čovjeka lišenog svih tradicijskih normi.
Prikaži sve komentare
-