Premda su u Hrvatskoj 'kulturnjaci' medijski eksponiraniji od kulture same, ime i uspjeh Marije Mikulić Bošnjak, kao i stvaralaštvo nekih drugih naših umjetnika, prepoznaje se na raznim izložbama i umjetničkim festivalima u inozemstvu.
Iako mjestom rada i stanovanja više nije Brođanka,
mlada umjetnica Marija Mikulić Bošnjak i njen zadnji u nizu uspjeha na europskoj pa i svjetskoj kulturnoj sceni, zavrijedili
su daleko više od vijesti na lokalnom portalu. Uspjeh je to i hrvatske kulture,
hrvatske umjetnosti, hrvatske likovnosti. Naime, Marija Mikulić Bošnjak jedina je
predstavnica hrvatske umjetnosti na ovogodišnjoj najvećoj žiriranoj međunarodnoj
izložbi u Europi, NordArt. Za tu izložbu
apliciralo je čak 4.437 umjetnika iz 109 zemalja svijeta, a Marija je ušla u
krug izabranih 250 umjetnika iz 50 zemalja. Izložba se svake godine održava u
Njemačkoj u Büdelsdorfu u povijesnoj ljevaonici Carlshütte, od 1999. godine
tijekom ljetnih mjeseci - ove godine od 4. lipnja do 9. listopada.
Marija Mikulić rodila se 1983. godine u Slavonskom
Brodu odrastala, osnovnu školu (Bogoslava
Šuleka) i gimnaziju (Matija Mesić) završila je u Slavonskom Brodu. Učiteljski
fakultet u Osijeku upisala je 2003. godine i na njemu diplomirala je 2008.
Studij likovne kulture na Umjetničkoj akademiji u Osijeku upisala je 2006.
godine te je 2011. godine stekla zvanje magistre edukacije likovne kulture (magistrirala je u klasi izv. prof. art. Vladimira
Freliha). Udala se u Slavonskom Brodu, pa kasnije s mužom, Brođaninom,
preselila u Osijek. Radi u Vukovaru casino i u Viškovcima na mjestu učiteljice
likovne kulture. Do sada je imala nekoliko samostalnih a izlagala je i na
mnogim skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu.
Iako su u Hrvatskoj 'kulturnjaci' medijski
eksponiraniji od kulture same, ime i uspjeh Marije Mikulić Bošnjak, kao i stvaralaštvo
nekih drugih naših umjetnika, prepoznaje se na raznim izložbama i umjetničkim
festivalima u inozemstvu. Mariju i njen
rad prepoznao je glavni kustos NordArta 2016, Wolfgang Gramm.
Što Marija kaže o svojim slikama
- Nije slučajno da sam za ove radove izabrala medij
figurativnog slikarstva. Iako sam se dvoumila između ulja i akvarela, ipak sam
se odlučila za ulje. Akvarel se često percipira kao 'ženska tehnika' što me
istovremeno i smetalo i privlačilo, ali sam se ipak odlučila za ulje ponajprije
radi toga što sam nedavno pročitala jedan intervju s njemačkim umjetnikom Georgeom Baselitzom u kojem je na
pitanje o značajnoj brojčanoj nadmoći muškaraca nad ženama među najplaćenijim
suvremenim umjetnicima, on odgovorio tvrdnjom da žene loše slikaju – kaže Marija
Mikulić, te nastavlja:
- To me privuklo ka slikarstvu, a posebice ka ulju na
platnu kao najomiljenijoj 'muškoj' tehnici u kojoj su žene inferiorne. A i
prije ovoga intervjua sam bila svjesna tradicionalnosti figurativnog slikarstva
koje sam željela ovom slikom (Vieled boy, 140x100 cm, ulje na lesonitu, 2014., op.aut.) dovesti u vezu s tradicionalističkim odnosom prema
ženi.
Simboličnost irealnoga i realnoga u 'ženskom pismu'
Koliko ti Marijini iskazi korespondiraju sa stavovima dr.
sc. Nadežde Čačinović s katedre
estetike Odsjeka za filozofiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu nije teško
zaključiti. Naime, dr. Čačinović u jednom intervjuu na pitanje o takozvanom
'ženskom pismu' (Hélène Cixous: écriture
féminine) odgovara:
- Jedno je moment esencijalnosti i kad bih ja mislila
da postoji nešto što je ženska bit za razliku od muške biti, koja je u tom
smislu izvantekstualna, onda bi žensko pismo bilo naprosto izraz toga. No kako
ne mislim da tekstovi i umjetnička djela nastaju izravnim ispoljavanjem spola
pojedinca, već tu ima intertekstualnosti, nasljeða ili simboličnosti irealnoga
i realnoga, onda je žensko pismo naprosto kombinacija tipa osvještavanja nečega
što je očito kulturno-povijesna činjenica konstruiranja ženskih i muških uloga
koje onda pokušavamo izvući iz teksta.
Više o izložbi i
radovima Marije Mikulić Bošnjak na
digitalnoj platformi Büro 24/7