3340
Prikaza
4
Komentara
SLAVONSKI BROD – Ovaj tjedan u Hrvatskoj je započela nova školska godina što je, završetkom ljetnog odmora za učenike, za posljedicu imalo i veće prometne gužve u blizini osnovnih i srednjih škola. Kao i ranijih godina, Grad Slavonski Brod je prije početka nastave krenuo s izradom nove i „osvježavanjem“ postojeće horizontalne signalizacije u blizini školskih ustanova kako se (zbog gubitka boje) ne bi narušavala sigurnost svih sudionika u prometu, a posebice djece.
Ipak, na nekim gradskim lokacijama možda nije dovoljno samo obojati „zebre“ već je potrebno promišljati i neka druga sigurnosna prometna rješenja („ležeći policajci“, svjetlosna signalizacija, video nadzor, povećanje broja parkirnih mjesta uz škole…). Naravno, najjednostavnija mjera kojom se povećava sigurnost u prometu tj. zaštita pješaka i biciklista od motornih vozila je smanjenje samog prometa osobnih i teretnih vozila u gradu.
No, poboljšanje gradske urbane mobilnosti nije moguće tako jednostavno i jeftino realizirati pa je vidljivo da su i u Slavonskom Brodu zadnjih godina uložena značajna sredstva u nova prometna rješenja. Izgrađeno je mnogo kružnih tokova, rekonstruirani su brojni kolnici, povećan je broj parkirnih mjesta (što smanjuje potrebu za kružnom vožnjom), napravljeno je više preregulacija prometa, izgrađeno je preko 30 km novih biciklističkih staza/traka, uveden je sustav korištenja bicikala ("Nextbike") itd.
Primjetno je kako u gradskom prometu sudjeluje sve više biciklista pa donekle nije previše iznenađujuća slika koju smo zatekli jučer poslijepodne oko Gimnazije "Matija Mesić" u Naselju Slavonija I. Međutim, ta slika dobro ilustrira aktualno stanje u Slavonskom Brodu po pitanju biciklističke infrastrukture, a koje se ne odnosi na staze ili trake za bicikliste. Naime, u blizini gimnazije bilo je parkirano 50-ak bicikala uz biciklističke stalke, ali i uz okolna stabla i prometne znakove. Vrlo je pozitivno što je veliki broj učenika ove srednje škole na nastavu u drugoj smjeni došao biciklom pa se onda može i govoriti o tome kako su gradska ulaganja u biciklističke staze i trake za posljedicu imale povećano korištenje bickla kao prijevoznog sredstva, a ne samo kao sredstva za rekreaciju.
Ono što je manje pozitivno je činjenica da su stabla i prometni znakovi oko gimnazije "zarobljeni" brojnim biciklima učenika što šalje ružnu sliku o tom prostoru u blizini škole. U ovome slučaju ne treba kriviti učenike koji su dali veće povjerenje stablima i znakovima za zaštitu njihovih "limenih ljubimaca" u odnosu na više velikih stalaka za bicikle, već je potrebno "prebaciti lopticu" u dvorište gradske Uprave koja bi trebala na ključnim lokacijama u gradu osigurati i adekvatna parkirališta za bicikle.
U blizini gimnazije ima dovoljno prostora za postavljanje kvalitetnih stalaka za bickle i/ili spremišta za bicikle, pa je to moguće napraviti na velikom trotoaru uz javno parkiralište ili na jednom od obližnih parkirališnih prostora tako da se oduzmu dva-tri parkirna mjesta i napravi adekvatan parking za bicikle.
Prometni stručnjaci su dali svoje prijedloge Gradu Slavonskom Brodu
U svrhu popravljanja slavonskobrodske „prometne slike“ u prosincu 2020. godine na Gradskom vijeću je usvojen Plan održive urbane mobilnosti urbanog područja Slavonski Brod koji je izradio Prometni fakultet u Zagrebu. Izrada navedenog plana sufinancirana je EU sredstvima u 80 postotnom iznosu (1,8 mil. kn). Jedan od prometnih segmenata koji je obrađen u Planu odnosi se i na biciklističku infrastrukturu pa se u ovome dokumentu navode i prijedlozi za poboljšanje te gradske infrastrukture.
Izrađivači plana smatraju kako je u Slavonskom Brodu potrebno urediti parkirališta za bicikle. Naime, na početku i na kraju svake vožnje biciklistu je potrebno osigurati prostor za odlaganje/parkiranje bicikla. Gradske lokacije - kao što su škole, trgovački centri, željeznički i autobusni kolodvori, radna mjesta, sportski objekti, kulturni objekti i sl. - smatraju se glavnim pokretačima biciklističkoga prometa.
U Planu održive urbane mobilnosti urbanog područja Slavonski Brod stoji i da "ukoliko parkirališta nisu dostupna na odgovarajućim lokacijama, biciklisti će ostavljati bicikle naslonjene na fasade zgrada, vezivat će ih lancem uz stupove uličnih svjetiljaka ili ih nasloniti na obližnje drveće, što povećava mogućnost njihova otuđenja". Takav scenarij zatekli smo jučer oko Gimnazije "Matija Mesić".
U navedenom Planu pravi se razlika između dugotrajnih i kratkotrajnih parkirališta, s tim da se naglasak stavlja na izgradnju dugotrajnih parkirališta sa skloništem za zaštitu od nepovoljnih vremenskih uvjeta. Navodi se da ona moraju biti smještena u blizini stanova, radnih mjesta, škola, hotela, terminala, svih mjesta na kojima će turisti boraviti dulje od dva sata. Najmanje 50 % površine dugotrajnoga parkirališta treba biti natkriveno. Veća se sigurnost postiže zatvaranjem prostora, uporabom katanaca, nadzorom ovlaštenih osoba ili videonadzorom.
Kratkotrajna su parkirališta većinom namijenjena posjetiteljima, cikloturistima, klijentima i kupcima koji se zadržavaju manje od dva sata u rekreativnim i komercijalnim centrima. Parkirališta moraju biti na vidljivom mjestu i što je moguće bliže vlasnicima bicikala kako bi obeshrabrila lopove.
Parkirališta i spremišta za bicikle na željezničkim i autobusnim kolodvorima, potiču bicikliste da poduzimaju dulja putovanja s presjedanjima. U Nizozemskoj oko 40% putnika u vlakovima/željezničkom prometu na stajalište dolazi biciklom, a njih 10% putovanje i nastavlja biciklom. U autobusnom prometu, 14% putnika do kolodvora dolazi biciklom. Na svakoj bi vrsti kolodvora/stajališta trebala postojati odgovarajuća kombinacija parkirnog i skladišnog prostora.
Trebalo bi ih postaviti što bliže kolodovoru i na pristupačnom mjestu, kako bi se olakšalo presjedanje. Željeznički kolodvori imaju ogroman potencijal za biciklizam; mogu se opremiti kao biciklističke stanice, s raznim dodatnim uslugama za bicikliste. Lokacije parkirališta moraju biti pregledne, ucrtane na biciklističkim mapama i do njih se mora osigurati javni pristup.
Sve navedeno govori u prilog potrebi za izgradnjom parkirališta za bicikle ili postavljanjem kvalitetnih stalaka u Slavonskom Brodu, posebice u blizini škola, zdravstvenih i kulturnih ustanova, sportskih objekata i slično. Takve bi aktivnosti ubrzano pretvarali bicikl u prijevozno sredstvo nasuprot dosadašnje prevladavajuće upotrebe kao sredstva za rekreaciju.
Neslužbeno iz gradske uprave saznajemo kako će na planu izgradnje parkiraliŝta za bicikliste u Slavonskom Brodu uskoro doći do određenih pomaka. Naime, Grad navodno planira određena rjeŝenja u budućoj rekonstruiranoj Starčevićevoj ulici, kod Autobusnog kolodvora, Studentskog centra, kod sportskih objekata... "Živi bili, pa vidjeli".
Clanak je napisan samo da je napisan....pun hvale za Gradsku upravu, izgleda kao placen ogrlas od strane prije navedenih....ne pisete o kvaliteti izvedenog.....drugim rijecima biciklisticke staze, osim u Zagrebackoj, su katastrofa nad katastrofama. PZC na mjestima odradio posao da bi... Prikaži sve trebalo biti u rubrici vjerovali ili ne.
Prestao sam čitati kod: ..."pa se onda može i govoriti o tome kako su gradska ulaganja u biciklističke staze i trake za posljedicu imale povećano korištenje bickla kao prijevoznog sredstva"... - Ma koja to ulaganja?! Smatrate li možda "ulaganjem" bojanje... Prikaži svenje 2 metra nogostupa u Gupčevoj oznakama biciklističke staze?! Pa pješaci nemaju pojma da je (preuski!) nogostup na Gupčevoj ujedno i biciklistička staza!
Baš je razlog što ima biciklističke staze. Koje su u većini loše odrađene i ne održavane. Opasnost za bicikliste. Kad ste već u tom naselju bili napravite članak o pješačkoj zoni u kojoj vozila nesmetano prolaze. Ako smijete pisati o... Prikaži sve tome. Kako grad podržava i komunalni redar takav način na uštrb pješaka,pa i tih iz gimnazije.p.s.Lijepo vrijeme je razlog dolaska biciklima.