SLAVONSKI BROD - Rafinerija nafte u bosanskom Brodu ne radi, veliki dio javnih zgrada prošao je energetsku obnovu, promet je - zbog epidemije koronavirusa - smanjen. No, unatoč svemu grad Slavonski Brod, kontinuirano od prosinca prošle godine na ovamo bilježi značajna povećanja satnih vrijednosti lebdećih čestica PM10.
- Nejasno je što je uzrok takvom povećanju ako se uzme u obzir da Rafinerija ne radi, da je zadnjih tjedna lijepo vrijeme pa ni ložišta nisu toliko veliki problem, te je i promet autocestom prema Bosni i istoku je smanjen. A Slavonski Brod je i dalje 'bombardiran' lebdećim česticama najviše u zemlji. Imaju taj problem i u Zagrebu i još nekim gradovima, ali tamo se to pojavi sporadično, a kod nas je to konstanta koja traje od prosinca prošle godine. Nešto se čudno događa i mi ćemo ustrajati na tome da dobijemo odgovore - za Laganini Brod kazao je gradonačelnik Slavonskog Broda Mirko Duspara.
Pri tome, dodao je, ne isključuje mogućnost da je uzrok povišenih koncentracija lebdećih čestica u zraku neki novi onečišćivač koji se pojavio, a koji danas, zahvaljujući ruži vjetrova, stvara Slavonskom Brodu problem sa zagađenjem zraka povišenim koncentracijama lebdećih čestica. Jer prostora i za takvu sumnju ima. Tim više što su SBplus portalu, u jednom od ranijih članaka, iz Državnog inspektorata kazali kako u njihovim nadzorima nisu utvrđena kršenja kada su u pitanju 'dopuštene vrijednosti ispuštanja emisija onečišćujućih tvari u zrak na ispustima procesnih pogona ili uređaja za loženje koje se utvrđuje ispitivanjem mjernim uređajima, a obavljaju ga ovlaštene i akreditirane pravne osobe - laboratoriji'.
Kako bi dobili odgovore i potvrdili ili opovrgnuli svoje sumnje iz Gradske su uprave Slavonskog Broda od Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja zatražili analizu lebdećih čestica.
- Zadnji puta je ta analiza rađena negdje prije nekoliko godina kada smo imali i Rafineriju te kada je analizom utvrđeno da 30 do 40 posto lebdećih čestica dolazi iz Rafinerije. No, sada kada imamo potvrde da ona ne radi nužno je napraviti novu kemijsku analizu kako bismo dobili odgovore kakvog su sastava. Postoji mogućnost da smo dobili nekog novog zagađivača negdje u blizini iz kojeg meteorološki uvjeti, vjetar i ostalo, onečišćenje donesu u Slavonski Brod. Primjerice kada se nedavno govorilo o saharskom pijesku, kojeg je bilo i u drugim gradovima, zanimljivo je da je samo Slavonski Brod bio u crvenom. Kako je samo kod nas to tako? I pogotovo što ovo sada traje već tri mjeseca. Zato je nužno napraviti analizu tih lebdećih čestica, a to ne može napraviti mjerna postaja. Ona će pokazati njihovu koncentraciju, ali njihov kemijski sastav bi pokazao koliko ih dolazi od prometa, koliko iz prometa ili je li se pojavio nekakav novi zagađivač koji je dosta jak i velik, a kojem pogoduju ruže vjetrova koje onda zagađenje nose prema Slavonskom Brodu. - pojasnio je Duspara dodavši kako nažalost nisu naišli na razumijevanje iz Ministarstva gospodarstva.
Odgovorili su im, kazao je, kako nema potrebe za takvom analizom.
- Mi smo država koja je toliko bespotrebno opterećena birokracijom što je vidljivo i na problemu onečišćenja zraka. Ne možemo dobiti kemijsku analizu čestica kako bi stručnjaci utvrdili sastav a time i izvor zagađenja, ali je zato Grad Slavonski Brod kriv jer nije donio Akcijski plan, isti onaj s čijim smo donošenjem krenuli, ali je tvrtka koja ga radila u međuvremenu izgubila licencu od istog tog ministarstva koje se brine o zaštiti okoliša. I sada mi smo, jer nemamo novog Akcijskog plana, krivi što imamo zagađenje u Brodu. S tim da se novi Akcijski plan, i kada se donese, kaže da provodimo iste one mjere koje smo provodili po starom akcijom planu koji je važio do prije dvije tri godine. U Akcijskom planu je temeljem utvrđenog zagađenja utvrđen točan broj mjera koje se treba poduzeti kako bi se zagađenje smanjilo. Rafinerija ne radi, kemijsku analizu koju smo tražili nisu nam odobrili, mi činimo što je u našoj moći pa smo energetski obnovili sve vrtiće i škole, nove radimo po važećim standardima, prošle godine smo u 283 ulice stavili novu led rasvjetu odnosno promijenili više od 3700 rasvjetnih glava, Brod-plin je izradio stanicu za tlačeni plin za kamione, autobuse i automobile. U isto vrijeme tražili smo da budemo u kategoriji u kojoj će se bar s 80 posto građanima sufinancirati energetska obnova kako bi onda ljudi lakše uređivali svoje kuće, fasade, mijenjali ložišta, krovišta, stolariju i ostalo te na taj način trošili manje energenta za zagrijavanje tih kuća i samim tim smanjivali zagađenje i emisiju lebdećih čestica. Tražili smo i da se autocesta izmjesti, odnosno da se smanji brzina prolaza kroz grad. Ako vama u normalnim uvjetima prolazi 17,5 milijuna vozila autocestom gdje se vozi od 130 do 200 km/h, onda znate koje je to zagađenje. Tražili smo i da se riješi pitanje graničnog prijelaza prema Bosni gdje isto tako u normalnim okolnostima prelazi 6,5 milijuna vozila koja stoje u koloni i zagađenje je enormno, no rješenje nismo dobili. A to je ono što je u ingerenciji države i ona to ne radi. - prisjetio se Duspara naglašavajući kako će, unatoč svemu, ustrajati na svom zahtjevu o provođenju kemijske analize lebdećih čestica.
Hoće li u konačnici u tome i uspjeti ili će i ovaj puta zagađenje zraka biti 'loptica' za izborne igrice koju će se prebacivati s jedne na drugu stranu dok se ne dobiju izborni rezultati ostaje vidjeti. I pri tome, onoliko koliko sami možemo, paziti da ne doprinosimo većem onečišćenju zraka. Manje otpada, više recikliranja, učestalog hodanja i bicikliranja pa ćemo barem znati da smo, svatko ponaosob, od sebe dali sve.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -