359
Prikaza
0
Komentara
FAŽANA - U subotu, 10. rujna, službeno je završio 4. Fažana Media Fest, međunarodni multimedijalni novinarski festival čija je ovogodišnja glavna tema bila „Žene i mediji”. PLUSportal drugu je godinu zaredom tamo imao svog predstavnika. Organizator festivala, Centar za istraživačko novinarstvo, u šest je dana programa ponudio čak 12 rasprava i predavanja, a u njima su sudjelovale mnoge poznate novinarke i medijske stručnjakinje kao i njihove muške kolege iz raznih zemalja. Festival je pokrio sva važna pitanja poput radnog položaja žena u medijima pa sve do novinarki koje su obilježile povijest profesije i agresije prema novinarkama, ali i sudbinama žena čije su živote uništili mediji. Također su organizirane i novinarske radionice gdje su sudionici mogli naučiti više o medijskoj pismenosti i pravnim okvirima diskriminacije uz brojne izložbe, projekcije filmova te scenske nastupe i glazbene večeri.
Položaj žena u medijima
Poruka festivala je jasna: žene su u daleko lošijem položaju u odnosu na muškarce. Rodna neravnopravnost koja uvjetuje i financijski jaz između plaća, ima korijene u predrasudama i stereotipima koji neizbježno dovode do diskriminacije. Doktorandica Pravnog fakulteta u Beogradu, Jelena Jokanović, na radionici „Diskriminacija, žene i mediji” objašnjava kako postoje dvije vrste diskriminacije: „Direktna diskriminacija podrazumijeva nejednako ponašanje prema jednakima, kako se može primijetiti u oglasima koji traže isključivo ženu do 35 godina za rad u pekari ili kada Rome ne puštaju u bazen. Indirektna diskriminacija je, s druge strane, jednako postupanje prema nejednakima, primjerice kada država donese neki zakon koji stavlja pojedine ljude u nepovoljniji položaj u odnosu na druge.” Jokanović objašnjava i kako postoji veliki problem s definiranjem govora mržnje s obzirom na to da često graniči sa slobodom govora, a pojavom društvenih mreža ono dobiva potpuno novu dimenziju. Tako se ističe UNESCO-ICFJ istraživanje online nasilja među novinarkama kojim je utemeljeno da je 49 posto njih doživjelo govor mržnje, 48 posto dobivalo je neželjene privatne poruke, a 25 posto novinarki primilo je prijetnje fizičkim nasiljem. Jasno je, dakle, da su novinarke učestale žrtve online nasilja upravo zbog svog spola, ali i prirode javnog posla stoga Jokanović apelira na preciznije definiranje zakona i pravnih regulativa kako bi se zaštitile žene u medijima.
Jesmo li svi roba na društvenim mrežama?
Zaposlenica Media Centra Sarajevo, Anida Sokol, bila je jedna od govornica na panelu „Jesmo li svi roba na društvenim mrežama?” gdje se raspravljalo o negativnim utjecajima društvenih mreža na kvalitetu medijskog izvještavanja. „Danas svi online mediji otvaraju društvene mreže kako bi došli do publike, a da bi sadržaj bio zanimljiv, koriste se senzacionalističkim tekstovima i naslovima pri čemu raste količina medijskog sadržaja niske kvalitete.” - ističe. Sokol spominje istraživanje Media Centra Sarajevo gdje istraživači/ce nadgledaju štetne sadržaje na anonimnim online portalima i u mainstream medijima, a koji targetiraju određene kategorije: „Prvo gledamo kako se targetiraju kandidatkinje na izborima, a zatim i etnonacionalne grupe te tko su strani akteri i kako se kroz takve narative diskreditiraju državne institucije. Na taj način pokušavamo razotkriti i uputiti na dezinformacije i govor mržnje, ali i na suptilne narative koji mogu naštetiti demokratskim i izbornim procesima u BIH.” Mnoštvo takvih narativa usmjerava se isključivo na kandidatkinje na izborima za predsjedništvo BIH, a na društvenim se mrežama učestalo javljaju satirične grupe koje koriste rodne stereotipe za političke oponente i kandidatkinje. Veliki je problem, naglašava, diskriminatorno izvještavanje o političarkama, glumicama i influencericama što dodatno normalizira seksizam koji je u našim društvima vrlo zastupljen: „Jedno od rješenja je medijska pismenost i konstantne edukacije, ne samo publike BIH nego i predstavnika medija te institucija. Nismo samo roba na društvenim mrežama, već ih trebamo iskoristiti za stalno usmjeravanje publike kako bi naučila prepoznati kvalitetne i profesionalne medijske sadržaje.”