Čelična konstrukcija mosta, ukupne težine 4798 tona, rađena je u pogonima slavonskobrodske Đuro Đaković Montaže odakle je u segmentima dopremana na gradilište.
STARA GRADIŠKA - Danas u podne spojen je zadnji segment čelične konstrukcije mosta preko rijeke Save u Gradiški.
Kako je riječ o zajedničkoj investiciji Hrvatske i susjedne Bosne i Hercegovine, na današnjoj su svečanosti spajanja bili predstavnici obje države. Uz ministra komunikacija BiH, Vojina Mitrovića, prisutan je bio i državni tajnik hrvatskog ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Tomislav Mihotić, ali i čelni čovjek Sektora za kooperacije pri delegaciji Europske unije u BiH, Stefan Eler.
„Ovaj most, osim što će još bolje spojiti Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu, olakšat će i ubrzati prijelaz granice. Treba reći i kako njegov značaj nadilazi naše granice budući da se ovaj most spaja na koridor koji predstavlja međunarodnom cestovni pravac i transverzalnu vezu srednje Europe i Jadranskog mora. Ovakvi projekti su izuzetno važni za razvoj gospodarstva za obje zemlje budući da se njime ostvaruje brža veza sa Srednjom Europom a tome će pridonijeti i nedavno otvoren most Svilaj. Izgradnja svih ovih mostova svjedoči o nastavku zajedničke suradnje i još jačeg međusobnog povezivanja Hrvatske i Bosne i Hercegovine.", istaknuo je državni tajnik Mihotić te je dodao kako je Hrvatskoj u cilju nastaviti uspješnu suradnju u pogledu prekograničnog povezivanja s BIH i prometne integracije cijelog područja, pogotovo preko rijeke Save.
Podsjetimo, međudržavni most preko rijeke Save nedaleko Stare Gradiške projekt je vrijedan 19.540.997 eura bez PDV-a, a zajednički ga rade Hrvatske ceste i Ministarstvo komunikacija i prometa BiH. Inače cjelokupni projekt obuhvaća izgradnju 50,79 metara dugačkog pristupnog puta do mosta s hrvatske strane što u cijelosti financiraju Hrvatske ceste, sami most ukupne duljine 462,25 metara što u omjerima 50:50 financiraju HC i BiH te 411,54 metara dugačkog pristupnog puta što sa sto posto sredstava financira BiH.
Most je tek dio velikog projekta koji s hrvatske strane u nastavku predviđa izgradnju spojne ceste od granice s Mađarskom preko Virovitice i Okučana do granice s BiH odakle se nastavlja spojem na autocestu Gradiška-Banja Luka. Na taj način bit će spojen koridor E661 koji predstavlja transverzalnu vezu srednje Europe i Jadranskog mora protežući se od Balatona u Mađarskoj pa do Splita. Procijenjena vrijednost izgradnje spojne ceste s hrvatske strane iznosi 410 milijuna kuna.
Čelična konstrukcija mosta, ukupne težine 4798 tona, rađena je u pogonima slavonskobrodske Đuro Đaković Montaže odakle je u segmentima dopremana na gradilište.
Iako su radovi na mostu zbog visokog vodostaja bili usporeni krajem prošle i početkom ove godine, današnje spajanje čelične konstrukcije ostavlja prostora za nadu kako će kompletan posao na izgradnji mosta koji je započeo u listopadu 2019. godine, biti završen kako je i planirano, sredinom travnja iduće godine.
Očekuje se kako bi za desetak godina njime dnevno trebalo prelaziti oko 28 tisuća vozila. Kada bude gotov, most u Gradiški će, zajedno s nedavno otvorenim mostom u Svilaju, uvelike rasteretiti granični prijelaz u Slavonskom Brodu što će imati i izravan utjecaj na čišći zrak u gradu na Savi.
Tehnički podatci:
- Građevina: BC granica Republike Mađarske- Virovitica -
Okučani -granica BiH
- Lokacijska dozvola: Izdana od strane Republika Hrvatska, Ministarstvo
zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva, 03.11.2008. Klasa:
UP/I-350- 05/06-01/296, Urbroj: 531-06-2-1-08-30 KM, (III. izmjena i dopuna
izdana od istog tijela 05.06.2018. godine, Klasa: UP/I-350-05/18-01/000007)
- Zainteresirane strane i strateški značaj građevine: Brza cesta ''Granica
Republike Mađarske – Virovitica – Okučani –granica Bosne i Hercegovine'' osim
za Republiku Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu ima i europski značaj. Sastavni je
dio europskog priključnog transverzalnog cestovnog smjera E-661, koji povezuje
Split s Banja Lukom i Balatonom. Zbog svog prometnog i gospodarskog značaja ovaj cestovni smjer uvršten je u ''III. skupinu
prioriteta u mreži'' prema ''Strategiji prometnog razvitka Republike Hrvatske'' (NN br. 139/1999.) dionica ''Okučani – granica Bosne
i Hercegovine'' predstavlja prioritet obzirom na mogućnost povezivanja na autocestu A3 (Bregana – Lipovac). Dionica: Okučani – granica BiH
Faza I.
- Međudržavni most preko rijeke Save kod Gradiške
- Građevinska dozvola: izdana od strane Republika Hrvatska, Ministarstvo
graditeljstva i prostornog uređenja, Klasa: UP/I-361-03/12-01/105, Urbroj. 531-
04-1-066-13-24, 13.05.2013. (Izmjena i dopuna građevinske dozvole izdana od
istog tijela 06.03.2019. godine, Klasa: UP/I-361- 03/18-01/000268, Urbroj:
531-06-2-1-19-0007)
- Naručitelj: Hrvatske ceste d.o.o. i Ministarstvo komunikacija i prometa
BiH
-Ugovorena vrijednost radova: 19.540.997 € bez PDV-a
- Financiranje radova:Hrvatske ceste 7.947.921,19 € (41 %), MKP BiH 11.593.075,81€ (59 %)
- Ugovorena vrijednost usl. nadzora: 1.875.500,00 € bez PDV-a
- Financiranje usluga nadzora Hrvatske ceste (50 %) i MKP BiH (50 %)
- Financiranje od strane Banaka: Europska investicijska banka osigurala je
financiranje ("Grant") u iznosu do 6,8 milijuna eura (MKP BiH) za
projekt izgradnje međudržavnog mosta preko rijeke Save kod Gradiške.
Bespovratna sredstva će se koristiti za financiranje troškova za sljedeće
kategorije:
I) građevinski radovi na projektu i
II) savjetodavne usluge (nadzor nad Građevinski radovi na projektu).
- Rok za izvođenje radova: 30 mjeseci (16.04.2022.)
- Očekivani završetak radova: Kraj 2022. godine
- Datum uvođenja u posao: 16.10.2019.
- Izvođač: Zajednica poslovnih subjekata: Integral inženjering a.d. , Đuro Đaković
montaža d.o.o., Zagreb montaža d.o.o.
- Nadzor Zajednica poslovnih subjekata: Institut IGH d.d. i
Krebs+Kiefer
Opis zahvata:
Projekt se sastoji od izgradnje:
− pristupnog puta do mosta (tipični presjek autoceste) u Republici
Hrvatskoj, ukupne duljine 50,79m (financiraju ga 100% HC)
− međudržavnog most preko rijeke Save (tipični presjek brze ceste) ukupne
dužine 462,25m (financiraju HC i BiH, svaki po 50%)
− pristupni put do mosta (tipični presjek autoceste) na strani BiH u
ukupnoj dužini od 411,54 m (financira BiH 100 %)
Most preko rijeke Save kod Gradiške smješten je na graničnoj liniji između
Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine, u blizini grada Gradiške u Bosni i
Hercegovini i naselja Gornji Varoš u Republici Hrvatskoj. Nakon detaljne
analize odabrano je optimalno rješenje čelični nosač mosta sa 3 raspona sa
sljedećim elementima: L = 128,0 + 170,0 + 128,0 = 426,0 m.
Izvedba temelja obuhvaća specifične tehnologije: poboljšanje tla, zaštitu
građevne jame pobijanjem čeličnih talpi i vodonepropusno brtvljenje mlaznim
injektiranjem. Predviđeno je da se konstrukcija upornjaka U1 i U4 i stupovi S2
i S3 izvedu u klasičnim oplatama u punoj visini zbog male visine nad tlom.
Montaža rasponske konstrukcije U1-S2 i S3-U4 planirana je na skeli, pomoću
pokretnih dizalica. Glavni raspon S2-S3 bit će sastavljen pomoću slobodne
konzolne konstrukcije. Sastavljanje se odvija simetrično s oba stupa S2 i S3 prema
sredini.