7341
Prikaza
1
Komentar
SLAVONSKI BROD - Visoki vodostaj rijeke Save poremetio je planove na izgradnji mosta na rijeci Savi kod Svilaja. Na gradilištu ove impresivne betonsko-čelične grdosije radnicima su nedostajala samo dva dana do povijesnog trenutka spajanja hrvatske i 'beha' strane mosta iznad rijeke Save. No ta dva dana poremetio je visok vodostaj.
- Proteklih sedam dana imali smo porast vodostaja od četiri metra što je onemogućilo završetak planiranih radova. Sada čekamo smirivanje situacije kako bismo mogli nastaviti. Hoće li to biti za pet, deset ili 15 dana to nije moguće predvidjeti – kazao je Igor Pejić, tajnik u ministarstvu komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine koji je u srijedu, uz državnog tajnika u hrvatskom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, Tomislava Mihotića, nazočio radnom sastanku investitora Hrvatskih auto cesta i izvođača radova širokobriješke tvrtke Hering Inženjering.
Redovan radni sastanak nije donio ništa novoga. Tek konstataciju da se čeka pad vodostaja. No, kada do toga dođe, kako je naglasio Pejić, valjat će utrošiti pet do sedam dana za sanaciju nasipa. Tek tada će se dizalica moći vratiti natrag, a izvođač pristupiti poslovima montaže mosta.
- Most je uistinu impresivan. Sada je već skoro montiran, a kada vodostaj padne, što će nadam se biti za 15-ak dana, ostaje nam montirati taj jedan čelični segment od deset metara čime će doći do povijesnog spajanja dva kraka mosta, dvije države – kazao je Mario Marić, glavni inženjer na gradilištu Most Svilaj.
Dodaje kako ovo nije prvi puta da je Sava diktirala tempo radova otežavajući ih i usporavajući.
- Rijeka Sava je ćudljiva i nepredvidiva u svim godišnjim dobima. Već je obustavljala radove, vodostaj je varirao, izlijevala se, a najviše problema je stvarala na temeljenju mosta, čak i u ljetnim mjesecima – prisjetio se Marić.
Podsjetimo, izgradnja mosta ugovorena je s poslovnom udrugom Hering d.d., Široki Brijeg, Bosna i Hercegovina i Viadukt d.d., Zagreb. Ugovorena vrijednost radova je 22.310.000,00 eura, a budući da se radi o zajedničkom naručitelju, sukladno međudržavnom sporazumu, Hrvatska i Bosna i Hercegovina zajednički sufinanciraju izgradnju mosta sa po 50 posto. Republika Hrvatska sudjeluje u financiranju mosta u iznosu od 11.155.000,00 €, od čega je dio od 57,97 posto financiran iz kredita EIB-a i bespovratnim sredstvima iz CEF fonda.
Izgradnja mosta je počela u rujnu 2016. godine, a unatoč problemima, poput odlaska Viadukta u stečaj te visokih vodostaja, ranije i sada, radovi bi trebali biti gotovi do ljeta kada i istječe rok do kada bi most, kao dio budućeg Koridora VC, trebao biti pušten u promet.
Potvrđuje
to i Ivan Lukić, inženjer na gradilištu, kojeg smo zatekli s bosanske strane
mosta Svilaj. - Posao je jako zahtjevan, rijeka je velika, radovi su u vodi i
samom koritu, radi se o dvije države, dva zakona, a dok se most ne spoji
otežana je i komunikacija. Kad spojimo most slijedi izrada kolničke
konstrukcije i ostali završni radovi i do ljeta bi - kako je i planirano - trebali
biti gotovi – izjavio je Lukić.
Most Svilaj je od velikog značaja kako za hrvatsku tako i za bosanskohercegovačku stranu. Već samo njegovo puštanje u promet puno znači za paneuropski koridor, no ipak u punoj će funkciji biti tek kada budu gotove sve ceste koridora VC.
- On će sasvim sigurno doprinijeti boljoj komunikaciji čim se realizira, ali s druge strane obje države, i Hrvatska i Bosna i Hercegovina, ovih dana raspisuju natječaje za nove dionice koridora VC koji bi u konačnici Luku ploče s jedne strane, Sarajevo, Osijek te Budimpeštu s mađarske strane povezao u jednu cjelinu i stvorio prometni tok na korist cijele regije te tako donio i nove razvojne mogućnosti za ovo područje. Mi smo s naše strane sada u tijeku s natječajem za realizaciju ceste od mosta na Dravi do Belog Manastira i taj dio autoceste bi trebao biti gotov do 2021. godine. Nakon toga ostaje dionica od Belog Manastira do mađarske granice, koja je također u pripremi i trebala bi biti gotova do 2023. godine. Mađarska strana 15 do 20 kilometara spoja na svojoj strani također priprema za realizaciju, a i bosanska strana čitav niz natječaja realizira ili je u tijeku natječaj za njihovu realizaciju - tako da bi konačno cijeli taj koridor VC, nadam se, do 2025. godine mogao biti gotov – najavio je državni tajnik Tomislav Mihotić.
No, Slavonski Brod prednosti mosta na Svilaju trebao bi osjetiti puno prije. Naime, većina teretnog prometa s graničnog prijelaza Slavonski Brod-Bosanski Brod bit će preusmjerena upravo na Svilaj, čime će doprinijeti manjem onečišćenju zraka. Potvrdio je to i državni tajnik Mihotić.
- To je dodatna korist od ovoga mosta, jer autocesta sama po sebi se gradi sa svrhom da se na nju prebaci što veći dio teretnog prometa. I sami prijevoznici traže brže načine prijevoza, a kako autocesta to nudi sigurno će se najveći dio prometa prebaciti ovdje. Pa onda i prebacivanje s mosta u Slavonskom Brodu na ovaj most je sigurno nešto što će uslijediti i pomoći organizaciji kvalitete života u tom gradu – poručio je Mihotić.
Kada se zna da će most duljine 660, a širine 29 metara, kada bude gotov, imati po tri vozna traka širine tri i pol metra u oba smjera, onda je jasno da će u vrijeme sezonskih gužvi na granici i dobar dio putničkog prijevoza, koristiti Svilaj umjesto Broda što je dodatna prednost za čišći zrak u Gradu na Savi.
Stoga ne čudi da i Brođani s nestrpljenjem očekuju pad vodostaja Save i završetak radova na izgradnji mosta u Svilaju.
- Dok čekamo pad vodostaja i mogućnost nastavka radova, radimo ono što trenutno možemo, a to je izrada armirano betonske konstrukcije kolničke ploče s jedne i druge strane mosta – kazao je glavni inženjer gradilišta, Marić, potvrđujući tako kako radovi ne stoje. Oko 50-ak radnika marljivo radi ono što može kako bi ovaj, jedan od najznačajnijih infrastrukturnih projekata u regiji, bio završen na vrijeme i pušten u promet.
Simulacija izgleda dovršenog mosta
"S obzirom da će most, kada bude gotov imati po tri vozna traka širine tri i pol metra u oba smjera, jasno je kako će u vrijeme gužvi na granici i dobar dio putničkog prijevoza, koristiti Svilaj umjesto Broda što... Prikaži sve je dodatna prednost za čišći zrak u Gradu na Savi.". Tko to tamo pjeva? Je li ta informacija iz Ureda gradonačelnika?