/ 37
14949
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD/SVILAJ - Ekipa SBplus portala, u pratnji glavnog inženjera HAC-a Roberta Španovića, prva se provezla mostom koji svojim impresivnim izgledom dominira iznad rijeke Save spajajući hrvatsku i bosansku obalu kod Svilaja, nedaleko Slavonskog Broda.
Gradnja mosta, koji je sastavni dio dionice autoceste Beli Manastir-Osijek-Svilaj, a koja predstavlja dio međunarodnog paneuropskog cestovnog koridora Vc. započela je u rujnu 2016. godine, a rok završetka bio je ljeto 2019. No, problemi vezani uz odlazak u stečaj Vijadukta, kao jednog od izvođača radova, a potom i visoki vodostaji koji su priječili izgradnju stupova S3 i S4, koji se nalaze u vodi i između kojih je najveća udaljenost i zbog mogućnosti odvijanja plovidbe rijekom Savom, utjecali su na produljenje rokova. Danas, nepune četiri godine od početka radova, most je gotov, no teško da će promet njime krenuti prije jeseni.
- Ostalo je 'ušminkavanje', a do kraja šestog, početka sedmog, mjeseca trebao bi biti obavljen i tehnički pregled čija je prijava i provedba specifična zbog činjenice da se radi o zajedničkom tehničkom pregledu hrvatske i bosansko-hercegovačke strane. Nakon pregleda ide uporabna dozvola i onda puštanje u promet – pojasnio nam je Španović, glavni inženjer projekta koji je, dodaje, jedan od najuspješnijih projekata u Hrvatskoj financiran iz sredstava EU.
Podsjetimo, konstrukcijski most se sastoji od šest stupišta, spregnute čelične konstrukcije i betonske ploče. Glavni raspon preko rijeke Save širine je 130 metara. U rasponsku konstrukciju ugrađeno je 5,3 tisuće tona čelika. Uz to, u gornji ustroj rasponske konstrukcije ugrađeno je i deset tisuća kubika, a u donji ustroj oko 20 tisuća kubika betona.
Most, dugačak 660, a širok 29 metara, ima po tri vozna traka širine tri i pol metra u oba smjera, zaštitni prometni pojas od pola metra s obje strane te betonsku monolitnu pješačku stazu širine 0,75 metara. Dva usporedna objekta povezana su mrežom. – Riječ je o zaštitnom pojasu koji u slučaju da netko nesmotreno pokušava prijeći s jedne na drugu stranu zapravo bude zaštićen od pada s tragičnom posljedicom – pojašnjava nam vodič, koji nas je uveo i u unutrašnjost mosta. Da sam sekundu prije nego li sam pozitivno odgovorila na upit želim li pogledati unutrašnjost ove impresivne građevine, shvatila da to mogu učiniti samo penjanjem uz ljestve, nisam sigurna da bih prihvatila. Ovako, ušli smo u potpuno osvijetljen metalni dio mosta s otvorima za ulaz radnika i strojeva u slučaju da se u budućnosti pojavi potreba za intervencijom na eventualnim popravcima.
Trava je, kažu nam, niz strme padine mosta kojim sam se uspjela spustiti, ali i popeti, samo zahvaljujući pomoći djelatnika HAC-a koji su mi ponijeli opremu, već posađena. U podnožju mosta shvatite da je svaki strah pri spuštanju vrijedio truda jer pogled na ovu impresivnu građevinu u smiraj dana ostavlja bez daha. A samo prije nešto više od godinu dana, kada smo bili ovdje, sve je to bilo jedno veliko gradilište na kojem je teško bilo zamisliti današnju sliku mosta. Tada su radnici Heringa iz Širokog Brijega, koji su Vijaduktu bili partneri u projektu, a kojeg su u cijelosti preuzeli nakon Vijaduktova odlaska u stečaj, tek pripremali montažu makro elemenata rasponske konstrukcije, odnosno srednja tri raspona koja idu preko same vode.
A spajanje mosta umjesto na samom početku veljače, zbog visokog vodostaja moralo je biti završeno nešto kasnije. Iako su im tada nedostajala samo dva dana da završe spajanje mosta, posao je odrađen krajem veljače. Asfaltiranje je započelo krajem prošle godine, uslijedili su radovi na izvedbi armiranobetonskog vijenca i pripreme za postavljanje hidroizolacije, odvodnje, opreme mosta i radovi na uređenju gradilišta u zoni inundacije rijeke.
„Radovi na izgradnji mosta sada su završeni, u tijeku je provođenje testova po dovršetku i priprema za tehnički pregled. Puštanje u promet će biti nakon ishođenja uporabne dozvole za most i dovršetka radova na izgradnji graničnog prijelaza u BiH.", za SBplus odgovorila je Kata Kuprešak, glasnogovornica Hrvatskih autocesta, koji su nositelji ovoga projekta.
S hrvatske strane carinski prijelaz već je izgrađen. Ugovorena vrijednost radova na cestovnom graničnom prijelazu Svilaj, na autocesti A5 Beli Manastir-Osijek-Svilaj, a koja je započela 21. kolovoza 2018. godine, je 23,6 milijuna kuna (bez PDV-a) i financirana je iz sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske, istaknuli su, još ranije za SBplus, u Sektoru za izgradnju i održavanje graničnih prijelaza. Na graničnom prijelazu na dijelu putničkog prometa izgrađena su dva objekta na izlazu iz Republike Hrvatske te jedan glavni objekt na ulazu u RH-a, koji služe za rad graničnih službi carine i Ministarstva unutarnjih poslova. Nadalje, centralna nadstrešnica iznad deset prometnih traka putničkog prometa, objekt detaljnog pregleda putničkih vozila te hale za detaljni pregled teretnih vozila, dvije nadstrešnice s kolnim vagama za kontrolu teretnog prometa te tri sanitarna objekta na putničkom i teretnom prometu za potrebe putnika.Granični prijelaz započet će s radom tek kada se izgradi i pusti u promet most preko rijeke Save.
Ono zbog čega Brođani s nestrpljenjem čekaju puštanje prometa ovim mostom i aktiviranje spomenutog graničnog prijelaza jeste to što bi taj potez trebao donijeti rasterećenje graničnog prijelaza u Slavonskom Brodu, a to za Brođane izravno znači smanjenje poprilično zagađenog zraka.