DANAŠNJI tridesetogodišnjaci dovoljno su stari da se sjećaju malih kvartovskih trgovina koje su vikendom bile zatvorene, ali i dovoljno mladi da su većinu svog života uživali luksuz svakodnevnog odlaska u trgovačke centre koji 'i svetkom i petkom' rade od 'jutra do sutra'. Odavno je postalo gotovo pa nepotrebno provjeravati gdje je tijekom nedjelje, blagdana i praznika moguće ići u nabavku - krenete li kojeg od tih dana prema nizu trgovina smještenih, primjerice, u slavonskobrodskoj Svačićevoj ulici, barem jedna od njih bit će otvorena.
No, u Velikoj se Kopanici dogodilo čudo. Nije preuveličavanje kada to tako nazovemo jer je gotovo pa nevjerojatno da je načelnik Ivan Meteš uspio nagovoriti vlasnike desetak trgovina (pa i onih pokretnih) da njegove mještanke (sve zaposlene u trgovinama su žene), ali i sve druge prodavačice koje dolaze raditi u trgovine na području Općine Velika Kopanica, poštede rada nedjeljom, blagdanima i praznicima.
U ovotjednom telefonskom razgovoru potvrdio nam je kako su stanovnici oduševljeni ovim novinama te kako na adresu Općine nije stigla niti jedna pritužba zbog uvedenih promjena, a danas je prošla već druga nedjelja kako su sve trgovine zatvorene. Isto tako, kazao je, činjenica da ne rade nedjeljom, radnicama neće utjecati na visinu mjesečne plaće.
Nakon ovako uspješnog primjera dogovora, pitamo se - zašto to ne učine i sve ostale općine pa i gradovi. No, jasno je, pitanje je naivno, a odgovor evidentan - veliki trgovački centri nedjeljom ostvaruju ogroman profit, a tog dijela kolača nitko se (zasad) nije spreman odreći. Kada su već otvoreni i 'svakako rade' mi, kupci, nedjeljom ih pohodimo baš kao i crkve, predano i vjerno tražeći akcije - od jedne trgovine do druge. Ponekad to činimo iz dosade, a ponekad iz stvarne potrebe.
U većim je gradovima, poput naše metropole, još jasnije kako su trgovine postale hramovi današnjice, a konzumenti pripadnici različitih religija koje imenujemo prema najpoznatijim 'high street brandovima'. Ljudi danas u kupovinu odlaze kako bi se odmorili, prepustili uživanju, a ponekad to izgleda i poput meditacije jer svatko od kupaca 'plovi' svojim svijetom među pretrpanim policama. 'Komuniciraju', pritom, samo s proizvodima koje zaljubljeno dodiruju.
„'Alo prika, ja sam šareni artikal, karton i plastika, lijep sam ka' slika. Povoljna prilika, na šarenoj stalaži, u šarenoj ambalaži jer tako sam ti draži. Nisam ti potreban, al' ne beri brigu - kupi me i ulaziš u nagradnu igru. Navuci dres, dobro nam doša', treniraj u ekipi 'Izdresiran potrošač'. Mozak ti masiran, psihologija je zakon, reklamom budim tvoj primarni nagon", kažu stihovi gotovo pa bolno istinite poznate splitske glazbene skupine The Beat Fleet.
Navike je teško promijeniti, ali nije nemoguće. Odlučimo li već danas da nedjelja nije dan za 'shopping', tako će i biti. Možda ne isprva, ali s vremenom - sigurno. Nekada je sedmi dan u tjednu, sukladno našoj kulturi i mentalitetu (naposljetku i činjenici da se Hrvati u velikom postotku izjašnjavaju kao vjernici), bio rezerviran za obitelj, misu, šetnju, boravak u prirodi, posjetu starijih članova obitelji koje tijekom zaposlenog tjedna često zanemarujemo. U svim nam tim slučajevima trgovine nimalo ne trebaju. No, promijenivši radno vrijeme trgovina, promijenili smo, očigledno, i svoju svakodnevicu. Točnije, drugi su to učinili za nas - upravo kako bismo postali robovi tih primamljivih i neodoljivih 'šarenih artikala'.
Primjer Velike Kopanice pokazuje kako trgovine taj jedan jedini dan u tjednu neće nedostajati nikome niti će one propasti bez 'nedjeljnog prometa'. Možda uskoro doživimo one nedjelje od kojih smo se odviknuli krajem devedesetih i sve sastojke za nedjeljni ručak ili grickalice za gledanje večernjeg filma, nabavimo dan ranije kako bi u takvom danu mogli uživati i prodavači odnosno trgovci.
Nedavna anketa SBplus-a pokazala je kako 82 posto 'glasača' želi ukidanje rada nedjeljom. Rješenje je, stoga, da se svi kolektivno počnemo ponašati kao da trgovine nedjeljom ne rade. Prazni hodnici trgovačkih centara, ali i jednako prazne blagajne rezultirat će, zasigurno, da do toga uistinu i dođe. Baš poput savjeta iz popularnih knjiga 'self-help' literature - želiš li nešto dovoljno jako, svemir će se potruditi da to i ostvariš - tako će i kolektivni san i ignoriranje znaka 'otvoreno' na prodavaonicama nedjeljom, dovesti do toga da Velika Kopanica postane samo kamenčić koji je pokrenuo lavinu.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. - Prikaži sve komentare
-