Prekjučer, u četvrtak 18. lipnja, u dvorani Gradske knjižnice u Slavonskom Brodu, predstavljena je knjiga intervjua banjalučkog biskupa mons. dr. sc. Franje Komarice, pod složenim i intrigantnim naslovom: "Ljubav. Sila. Domišljatost. Skidanje maski".
U ime Ordinarijata banjalučke biskupije, promociju
knjige organizirao je Frano Piplović,
brodski novinar i sociolog, nekadašnji političar sada na privremenom radu u
Banja Luci na mjestu ravnatelja Europske akademije, koji pomaže banjalučkoj
biskupiji i u odnosima s javnošću.
Knjigu
je zapravo napisao i prvo na njemačkom, a onda i engleskom, objavio
dugogodišnji katolički novinar Winfried Gburek, a u hrvatskom izdanju tiskao ju
je "Večernji list", a besplatno distribuirao "Tisak".
Radi
se o jezgrovitom prijepisu najznačajnijih pastoralnih, etičkih, ali i
političkih razmišljanja biskupa Komarice iz serije intervjua koje je biskup dao Gbureku u proteklih nekoliko godina, a s namjerom da ovom knjigom obilježi
20. obljetnicu potpisivanja Daytonskog mirovnog ugovora. U Slavonskom Brodu, uz autora biskupa Komaricu, o knjizi su govorili: Žarko Ivković, izvršni
urednik Večernjeg lista i potpisnik ovog priloga, a vlč. Zlako Marić, biskupov tajnik,
pročitao je izlaganje dr. Tomislava Markića.
U trenucima kad se nosila glava u torbi, imao je snage zločincima reći da
su zločinci, a Hrvate pozivati na strpljivost i upozoravati da osveta nije i ne
smije biti ljudska, već eventualno božja mana.
Hrabar
čovjek
Ovaj
osvrt možda pišem u previše osobnom tonu, ali uzimam si za pravo izreći
nekoliko misli o njizi i autoru koje su me i privukle govoriti na ovoj
promociji. Oni koji me bolje poznaju znaju moj stav o svakoj, a pogotovo organiziranoj
religiji. Poznat je i moj (negativan) stav prema miješanju bilo kakve religije
i religijskih službenika u političke odnose.
Pa
ipak, nisam tamo predstavljao knjigu stavova jednog uglednoga crkvenog
velikodostojnika već knjigu, po mojem mišljenju, jednog hrabrog čovjeka.
Obje riječi ovdje su bitne: hrabrog, u trenucima kad
se nosila glava u torbi, imao je snage zločincima reći da su zločinci, a Hrvate
pozivati na strpljivost i upozoravati da osveta nije i ne smije biti ljudska,
već eventualno božja mana. I čovjeka jer je u najtežim danima
ratnog ludila, kada je najlakše izgubiti ljudskost prema bližnjemu, ostao
humanist u najširem smislu definicije – bez razlike prema svojem narodu i prema
drugima, često neprijateljskim sugrađanima.
Mnogi
će, s naknadnom pameću, reći kako je lako bilo biskupu tako govoriti, jer se
velikosrpski vođe nikada ne bi usudili ubiti tako visokog prelata, i zbog
njegove službe i zbog položaja u hijerarhiji katoličke crkve. I time samo daju
dodatni argument njegovoj veličini! Mogao je biskup Komarica, baš zbog te
dužnosti, otići iz Banja Luke, provesti rat u sigurnosti Zagreba ili koje druge
metropole, svugdje dobro dočekan, ili čak u samom Rimu, držeći patetične govore
i uživajući u sigurnosti i obilju.
Mogao
je, ali nije! Umjesto toga, ostao je sa svojim stadom, kao rođeni Banjalučanin,
(slučajno kažem, a neki bi možda rekli Providnošću) postavljen za pastira
katoličkog puka u toj "Turskoj Hrvatskoj" baš uoči nastupa najgorih
kušnji, 1989. godine.
Vjerujem
da je samo takav "domorodac" mogao shvatiti prave, duhovne i
materijalne potrebe naroda u tako sudbonosnom trenutku. Lako je (uprkos
ponegdje čak i direktnim ratnim opasnostima) bilo biti hrvatski biskup (ili
hrvatski političar) u Posušju, Varaždinu pa čak i Slavonskom Brodu. Teško je
bilo izložiti se za sve malobrojnije vjernike i to baš tamo gdje je vladalo
bezumlje.
Odbijam bespogovorno prihvatiti teorije zavere o tajnim stranim silama koje
su organizirale rat, jer imamo mi dovoljno i svojih mračnih sila spremnih na
pokolje
Protiv Daytona – "nije mir već primirje na 20
godina"
Osim
te osobne hrabrosti zbog koje je mogao stradati, a zaslužio je čak i
poslijeratno poštovanje druge strane, imao je biskup Komarica hrabrosti i prema
van, prema svjetskim moćnicima koji su "pomagali" europskom
jugoistoku. Sad, pomagali da se rat zaustavi ili pomagali da uopće i počne,
pitanje je na koje još uvijek ne možemo odgovoriti.
I
tu se ne slažem s biskupom. Bez izvornih dokumenata, kao povjesničar, odbijam bespogovorno prihvatiti teorije zavjere o tajnim
stranim silama koje su organizirale rat, jer imamo mi dovoljno i svojih mračnih
sila spremnih na pokolje, ali dajem mu opet počast na hrabrom iznošenju
kontroverznih stavova kao i zasluge za donošenje nekih novih elemenata.
U
knjizi ćete takvih, neki bi rekli diplomatskih indiskrecija, naći podosta. One
su dragocjen izvor za buduće rafiniranje nekih fundamentalnih historiografskih
istraživanja. Tko zna kako ćemo jednoga dana ocijeniti izjavu francuskog
veleposlanika u BiH koji citira svojeg
predsjednika Mitteranda ("...da na Balkan treba pustiti još više oružja i
neka se svi ti primitivni narodi međusobno uguše u vlastitoj krvi...") i
ispričava se ujedno biskupu, da je njega, zbog takvih stavova, stid?
Kako ćemo
ocijeniti biskupov pomalo drzak upit: "Zašto je Francuska, kao kolijevka
diplomacije, kulture, profinjenosti i ukusa, dopustila takva zvjerstva?" i
odgovor, brutalno iskren (dakako, neslužben) da Hrvati i Bošnjaci ne bi smjeli
postavljati takva glupa pitanja kad je u ovom ratu "...zapravo umrlo čedo
francuske diplomacije nastalo nakon 1. svjetskog rata (Jugoslavija) i Francuska je zapravo
sada postala gubitnik u tom ratu", te da zbog toga nesrbi ne
mogu očekivati pljesak?
Kad
je već spomenut taj prvi globalni rat, ima jedna anegdota nastala na
potpisivanju Versajskog mirovnog ugovora: maršal Foch je rekao da to nije mir,
već primirje na 20 godina. Izbijanje Drugog svjetskog rata došlo je točno 20
godina i dva mjeseca nakon njegovog proročanstva.
Tako
je i Daytonski sporazum (potpisan prije 20 godina) sjeme novoga sukoba, tvrdi
biskup Komarica. Mi u Hrvatskoj smo sporazum pozdravili jer je zaustavio rat. U
trenucima kad smo mi slavili Oluju i olujnu pobjedu, banjalučki Hrvati i drugi
nesrbi proživljavali su najteže trenutke, jer je tada protjerano preko 30 tisuća Hrvata. Od nekoć vjerojatno isključivo katoličkog kraja, ostalo je samo oko
četiri posto Hrvata.
Po
biskupu, rješenje za BiH su održivi, prometno i gospodarski logični kantoni u
kojima će uvijek jedan narod biti relativno većinski, dajući nacionalni
karakter kantonu, ali će druga dva naroda zajedno imati natpolovičnu većinu i
tako biti u mogućnosti spriječiti svaki pokušaj majorizacije i pretvaranja
kantona u rezervat jednog naroda.
Protiv
uskogrudnog nacionalnog sektašenja u BiH
I
kad je rezultat dosadašnjih hrvatskih (promašenih) politika ovako jasno vidljiv, biskup opet ima svoj stav, ljudski i narodni.
Tamo
gdje uhljebljeni hrvatski političarčići u bosanskohercegovačkim entitetima, u
cilju spašavanja svojih sinekura, traže 3. entitet kao novo geto za Hrvate,
biskup je podržao drugu ideju. Po biskupu, rješenje za
BiH su održivi, prometno i gospodarski logični kantoni, u kojima će uvijek jedan
narod biti relativno većinski, dajući nacionalni karakter kantonu, ali će druga
dva naroda zajedno imati natpolovičnu većinu i tako biti u mogućnosti
spriječiti svaki pokušaj majorizacije i pretvaranja kantona u rezervat jednog
naroda
NikakviDodici i Čovići, a ni Izetbegovići, ne bi mogli prevaliti jednu tako razumnu
ideju preko usana, osobito u svjetlu činjenice da bi po mišljenje išli u
Beograd, Zagreb ili Ankaru, a Komarica ga ne traži ni u Vatikanu.
Pritom, nitko mu ne smije reći kako nije Hrvat!
Dok
su se drugi bavili privatizacijama, on je bio uznik u svojoj biskupiji.
Dok
drugi vode politikantske manipulacije svojim narodom, on okuplja sve narode
kroz vijeće za međureligijski dijalog.
Dok
drugi traže daljnja dijeljenja, zbog kojih je gospodarstvo u kolapsu, a i
ono malo preostalih Hrvata bježi, biskup okuplja gospodarstvenike i kumi ih
neka ulože u umiruću biskupiju.
Čak
i neki drugi crkvenjak na toj poziciji išao bi vjerojatno "niz dlaku"
onima koji traže treći entitet za Hrvate, jer zna da u tom entitetu nema i ne
može biti Banja Luka pa čemu "talasati"?
Komarica
se drži one sasvim druge biblijske i ponaša se kao "glas vapijućega u
pustinji". Jer, ako se dopusti da primirje u Daytonu ostane trajno
rješenje, kako će se trajni mir graditi na tome da je, po etničkom kriteriju
sadašnjih nacionalnih vođa, očišćena Srebrenica, nakon onog strašnog zločina
ostala u Republici Srpskoj !?
Nije
čudo što je Komarica bio nominiran i za Nobela za mir. Nije ga naravno dobio.
Karikiram li obred vjenčanja, i preslikam li ga na balkansku politiku,
"što čovjek razdruži, bog neka niti ne pokuša spojiti".
* * * * *
Ovoga
hrabrog čovjeka, biskupa Franju Komaricu, u Slavonskom Brodu (i) kao svog počasnog građanina, pozdravilo je desetak(!?) Brođanki i Brođana, desetak medijskih profesionalaca i oko
četiri tisuće čitatelja njegove knjige (koja se po cijeni od 50 kuna može
kupiti na Tiskovim kioscima, a sav prihod namijenjen je podjeli siromašnima
kroz programe banjalučke biskupije).
Tako
to bude ljudima koji se zalažu za mir i razvoj – i to svih, bez obzira na vjeru
i naciju. Možda ima i simbolike u imenu: onoga prvoga Franje, koji je
propovijedao samo pticama, ili pape Franje, čije izjave namrgođuju pripadnike
rimske kurije?
Na
ovim prostorima navikli smo da se mirotvorce podozrivo gleda. Karikiram li obred vjenčanja, i preslikam li ga na balkansku
politiku, mogao bih reći: "Što čovjek razdruži, bog neka niti ne pokuša spojiti".
Ne
želim ulaziti u teologiju, ali ako je ikada postojao onaj Bogočovjek i ako je ikada
izrazio sve zakone u samo dvije zapovijedi ljubavi - prema božanstvu i prema
bližnjem - onda tvrdim da je obje te zapovijedi Komarica ispunio.
Ljubav
prema Bogu izrazio je svojom savjesnom biskupskom dužnošću i razumom, a ljubav
prema svakom bližnjem čovjeku izrazio je svojim srcem za sve u nevolji.
Na
koncu riječ dvije i o "tamnom kulturnom vilajetu" s ove strane Save.
Promociji
je nazočilo jedva dvadeset i pet ljudi, od kojih pola novinara i
promotora/organizatora i tek desetak građana. Gradonačelnika nije bilo, kao ni
župana, porijeklom iz prnjavorske župe pod jurisdikcijom biskupa Komarice!
Bile
su, pohvalno, i lokalna i nacionalna televizija i mnogi portali, ali ne kao speculum
veritatis (ogledalo istine) već više kao magla koja skriva pravo otužno
stanje ove sredine.
Već
godinama u ovom gradu, na promocijama bilo čega, od knjiga međunarodnih
autoriteta do brodskih pisaca, od filmova do izložbi, ili na kakvim drugim
kulturnim događajima, u knjižnici, muzeju, arhivu, školama i likovnim
salonima... prisustvuje tek kojih desetak građana, redom iz iste skupine od
recimo šezdesetak zainteresiranih; u gradu od šezdeset tisuća stanovnika?
U
gradu u kojem, podsjećam, ima preko 400 srednjoškolskih i 600 osnovnoškolskih
profesora, preko 3000 studenata, gotovo 7000 akademski obrazovanih građana...
Ili,
ako ste procijenili da je ovo politička knjiga, pa samo na lokalnim izborima
kandidralo se gotovo 300 kandidata!? Ili, ako smatrate da je ovo crkvenjačka
tematika, pa u gradu ima preko 70 vjerskih službenika i 200 diplomiranih
teologa?... I tako dalje, k tužnim zaključcima neka svatko otiđe sam.