Jedan ofucani vic kaže kako su, u nas, prvi vjesnici proljeća – miješalice za beton. Posla na održavanju vrta, okućnice i kuće, stana, hvala Bogu ima uvijek, samo je pitanje kako to realizirati. Imućni to jednostavno rješavaju - naruče majstore i plate - dok se mi ostali, htjeli - ne htjeli, pretvaramo u DIY (do-it-yourself) ili „uradi sam" majstore. No, sukladno poslovici: bez alata nema zanata, i 'uradi sam majstor' prvo treba osigurati sav potreban alat. U ova krizna doba, ljudi se često okreću posudbi od rodbine ili prijatelja, no neke alate prečesto koristimo te ih jednostavno moramo imati. Mali ručni alat gotovo da nema smisla posuđivati. Osim toga, kod posuđivanja uvijek postoji mogućnost da će se posuđeno strgati ili pokvariti pa nam eto dvostruke štete. Osim dobre volje, nešto znanja i umješnosti te alata, naravno, potrebno nam je i nešto materijala.
Malu kutnu brusilicu Makita 720W, 125mm mogao sam kupiti u rasponu cijena od 399kn do gotovo 800kn. Macolu ili veliki čekić od pet kilograma, s drškom, mogao sam kupiti od 123kn do 280kn. Razlika u tipu ili kvaliteti artikla je gotovo nikakva.
Kako ne bih pričao napamet, napravio sam mali zadatak: srušiti stari betonski prilaz sa željeznom kapijom te napraviti novi prilaz i novu kapiju. Svaki projekt, pa i ovako mali, uvijek počinje s izradom popisa materijala, plana rada i plana financija. I tu dolazimo do ključnog pitanja na koje će pokušati odgovoriti ovaj tekst: možemo li u Slavonskom Brodu, u 21. stoljeću, uz korištenje računala i Interneta, napraviti bar okvirni financijski plan, odnosno okvirni troškovnik, za alat i materijal koji su nam potrebni. Napravivši plan rada, idejnu skicu i inventuru potrebnog materijala i alata, došao sam do sljedećih elemenata koji mi nedostaju: mala ručna kutna brusilica, macola ili čekić od barem pet kilograma, nekoliko željeznih cijevi i nešto cementa.
Odmah ću iznijeti generalni zaključak. Od računala i Interneta, barem što se tiče vodećih brodskih tvrtki, nećete imati gotovo nikakve koristi. Na taj način, nećete saznati ni cijenu ni dostupnost artikala koje trebate. Brzi odgovor na elektroničku poštu iliti e-mail ne trebate također očekivati. Možete probati nazvati telefonom te ćete, ako budete imali sreće pa se netko javi, saznati neke najosnovnije podatke, ali na taj način nećete moći vidjeti traženu robu niti saznati ostale važne detalje. Ostaje vam stara metoda hodočašćenja od trgovine do trgovine te provjere cijene, dostupnosti, izgleda i ostalih detalja na licu mjesta. Možemo ustvrditi: brodske tvrtke iz ove branše su uglavnom u pred-Internetskom ili ranom Internetskom stupnju razvoja s početka devedesetih.
Krenimo redom:
Metalka – web stranice bez detaljnog popisa alata i materijala, bez cijena i oznaka dostupnosti. Nema web shopa. Dogodi li vam se sretna okolnost da je artikl koji tražite na akciji, možete vidjeti njegovu cijenu.
Kožul – Vrijedi gotovo sve napisano za Metalku s time da Kožul ima svoju Facebook stranicu (slavi se NG 2014) te katalog (sredina prošle godine) u kojemu se mogu doznati cijene samo za neke artikle, uglavnom na akciji. Bez webshopa to ima jako malo smisla.
Metalproizvod – stranice ove tvrtke doista donose davno zaboravljeni dah i duh devedesetih. No, postoji zavidna galerija proizvoda, što u vlastitoj proizvodnji što iz prodajnog programa tvrtke, ali nažalost, samo oskudni cjenik za download datiran 07.01.2014. Cijene za gore navedene artikle nisam uspio pronaći na stranicama tvrtke.
Uradi sam – iako se o ukusima ne raspravlja te iako izgled nije među glavnim mjerilima u ovom pregledu, možda i najbolje dizajnirane stranice. Tu su novosti (newsletter) i djelomično popunjen katalog - očito se netko umorio unoseći artikle, a što to i vrijedi, ako nema cijena i oznake dostupnosti artikala. Nisam našao njihovu Facebook stranicu.
MIO Agrostroj – ova tvrtka nema web stranicu, bar je ja nisam uspio pronaći. Ima, međutim, relativno aktivnu Facebook stranicu te redovita izdanja svojih kataloga na adresi: http://katalozi.net/mio-agrostroj-katalog. Cijene za tražene artikle nisam pronašao.
Delta Color – kao što je tvrtka u stvarnosti podijeljena na dva dijela: Color i Termo dio, tako je izvedena i podjela na webu. Ovdje ćete vidjeti sve i sva, virtualnu šetnju trgovinom i korisne savjete, ali nećete saznati koliko kod njih košta vreća cementa koju zasigurno prodaju, niti koja je kod njih najjeftinija kutna brusilica, niti imaju li koju macolu na lageru. Tvrtka ima i poprilično ažurnu Facebook stranicu.
OBI – Tvrtka koja je navodno pred zatvaranjem upravo tako i djeluje uživo. Na webu ništa posebno. Dostupnosti i cijene artikala nema, ali zato se možete prijaviti za redovito primanje novosti (newsletter). Od velike strane tvrtke svakako bi očekivali ozbiljniji, kompetitivniji i konkurentniji pristup. No, izgleda nije ni na zapadu sve tako sjajno kako nam se nekada čini.
MD profil – rekli bi: šećer na kraju. Napokon web stranice na kojima ima svega: detaljni katalog, iscrpne informacije, akcije, katalozi, čak i newsletter. Facebook stranice. Treba li nekom 'uradi sam' majstoru išta više od svega ovoga. Čak se i reklamiraju kao prvi građevinski webshop u Hrvatskoj. Ali, ali, ali … webshop više ne radi nego što radi. Sastaviti narudžbu u njemu pravo je mučenje uz hrpu pogreški koje stalno iskaču. Izbor je krajnje oskudan (bar po pitanju električnih alata) što se vidi i uživo u samoj trgovini. Ni s izborom nekih drugih artikala, koje inače prodaju, ne stoje bajno. Šteta, svi preduvjeti, uključujući i povoljnu dostavu (znatno jeftiniji od lokalnih gulikoža s traktorima ili kamionima) tu su, ali nešto ozbiljno nedostaje – stabilnost i kvalitetna izvedba ili završna obrada webshopa.
Valja se samo nadati kako će se MD profil stranice u budućnosti popraviti te poslužiti ostalim tvrtkama kao uzor onoga što bi webovi takvih trgovina trebali sadržavati.
Reći će netko kako cijene pojedinih artikala možemo saznati na webovima drugih (uglavnom zagrebačkih) tvrtki pa onda napraviti barem približno točan troškovnik, no iznijet ću konkretno iskustvo: malu kutnu brusilicu Makita 720W, 125mm mogao sam kupiti u rasponu cijena od 399kn do gotovo 800kn. Macolu ili veliki čekić od pet kilograma, s drškom, mogao sam kupiti od 123kn do 280kn. Razlika u tipu ili kvaliteti artikla je gotovo nikakva. Za Makita brusilicu valja spomenuti da ona s cijenom od 399kn ima godinu dana jamstva, dok prva sljedeća po cijeni od 490kn ima trogodišnje jamstvo. Vrijedi li to gotovo 100kn ocijenite sami. Navedeni artikli su najpovoljniji u tri različite trgovine.
Sve do sada navedeno, odnosilo se na nove alate i materijale, no ljudi danas sve češće posežu za rabljenim ili recikliranim alatima i sirovinama. Preko web oglasnika poput popularnog Njuškala moguće je pronaći i materijal i alat nekad i po višestruko povoljnijim cijenama. No, sve je više zabilježenih slučajeva prevare (da ne dobijete ciglu kao tetak u reklami) pa valja biti oprezan.
Potražimo li brodska skladišta recikliranog materijala na webu, dobit ćemo samo adrese dvije tvrtke, koje, čini se, nemaju web stranica: Sudić-metal i Depos.
Što na kraju zaključiti iz ovog pregleda. 'Uradi sam' majstor treba pripremiti dobre, udobne cipele kako bi obišao sve navedene brodske trgovine (nadam se da nisam zaboravio neku značajniju, ako ipak jesam, neka se jave u komentarima). Razlike u cijenama za pojedine artikle su ogromne, tako da svakako treba provjeriti sve opcije. Svim navedenim brodskim tvrtkama očito posao cvijeta čim nisu prisiljene, ili nisu našle za potrebno, modernizirati svoje poslovanje u skladu s vremenom. Možda su pak brodski solo-maheri zaostali tipovi kojima informativne web stranice i funkcionalne web trgovine nisu ni potrebne. Utječe li takav, opće rašireni odnos prema poslovanju i konkurentnosti i na ukupno hrvatsko gospodarstvo – zaključite sami.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
brale08.05.2014. u 21:14
Pa kad kod nas nitko neće platit znanje,da im se napravi prava web stranica,a sto se tiče poreza i toga pa 99 % nas svi radimo na crno, a i da sve se placa stanje u državi nego bilo bolje.Kad... Prikaži sve država i njene institucije budu radile svoj posao onda ce bit možda bolje,a to znaci da kad obrtnik otvori karte bar i prijavi 2 radnika a radno mu vrijeme od 6-24,da mu institucija kaže da ako se radi po zakonu RH treba min. 6 radnika.(gubi mirovinsko,zdravstvo,porezna itd.)al to nikad neće bit,a da se neGovori o velikim subjektima.Meni poslodavac 2 godine nije uplatio mirovinsko i zdravstveno,i gdje su bile institucije te 2 godine?Hvala Bogu pa sam otisao sa obitelji iz Hrvatske,a to bi preporučio svatkim ko može,da ode iz banana republike.
-
walter08.05.2014. u 19:02
Ova će zemlja biti uređena onda kada građevinski obrti i poduzetnici na svojim web stranicama objave cijene svojih usluga te kada za svaku uslugu budu izdali valjani račun te na osnovu toga platili porez. Za sada od toga nema ništa.... Prikaži sve Niču nove zgrade, kuće, vikendice, a nitko ne izdaje račune. Građevine niču same od sebe. Država daje dozvolu za građevine koje nemaju ni 50% račuan. Gleda se mafiji kroz prste. Ljudi rade katnice i prilože dva-tri računa. I nitko ne vidi problema. Građani plaćaju punu cijenu, ali država poreza nikada ne vidi. Sve se to radi namjerno i planirano. Ništa nije slučajno. Poduzetnici grade zgradurine s jednim, dva radnika i nikomne to nije čudno?
-
Kometa08.05.2014. u 13:37
Dobar produhovljni, pa i usustavljeni bedeker kroz prodavaonice za slučajne majstore. Podsjeća na film Slučajni turist. Znanje, osjećaj za ono što vrijedi i ljubav. Opća formula koju je Mazurek upakirao u dobar članak o Brodskim punktovima za solohamhere. Bravo maestro!
Prikaži sve komentare
-