3523
Prikaza
0
Komentara
SLAVONSKI BROD - Povodom Međunarodnog tjedna arhiva 2023., jučer je u Državnom arhivu u Slavonskom Brodu otvorena izložba pod nazivom “Sve dam – samo da prodam!” na kojoj su prezentirani zanimljivi novinski oglasi koji su zauzimali prostor u raznim slavonskobrodskim tiskovinama 20. stoljeća. Autori izložbe su arhivisti specijalisti Mislav Radošević i Joakim Čičić.
Prodaja drvenog štednjaka za dvije upotrebe, upoznavanje srodne duše s dobrim mirazom, reklamiranje vlastitog obrta za dresuru činčila, potraga za izgubljenim prasetom od 100 kg... Sve je to sadržaj oglasa koji se mogu naći u novinama koje su izlazile u Brodu na Savi ili Slavonskom Brodu tijekom 20. stoljeća.
Ravnatelj Državnog arhiva u Slavonskom Brodu, mr.sc. Ivan Medved, uvodno je podsjetio kako se izložba otvara u sklopu Međunarodnog dana arhiva (9. lipnja), odnosno Međunarodnog tjedna arhiva (05.-11.06.2023.).
- Međunarodni dan arhiva obilježava se diljem svijeta od 2008. godine. U Hrvatskoj je prvi puta obilježen 2009., a unatrag nekoliko godina, na inicijativu Međunarodnog arhivskog vijeća, događanja koja ukazuju na ulogu i značaj arhivskog gradiva odvijaju se cijeli tjedan oko toga datuma. U 2023. godini hrvatski arhivisti usredočit će se na zapise u arhivima koji svjedoče o aktivnostima, događanjima, osobama i pojavama iz različitih vidova umjetnosti pa je ovogodišnja tema „Zvuci, slike i književna riječ u arhivima“. Ova naša izložba „Sve dam – samo da prodam“ zasnovana je na brodskim novinama s kraja 19. st. i 20. st. Zahvaljujem onima koji su sudjelovali u poslu prebacivanja zapisa s mikrofilmova na kojima su bile snimljene brodske novine (od osnivanja Posavske Hrvatske 1894. pa do 1945. godine), prvenstveno Joakimu Čičiću koji je obavio posao prebacivanja podataka sa mikrofilmova u digitalni oblik kao i gospodinu Mati Artukoviću, koji je za potrebe digitalizacije, posudio Arhivu mikrofilmove.
- Izložba ima dosta zanimljivih oglasa jer smo htjeli da ona bude malo veselijeg i opuštenijeg karaktera. Cilj izložbe je bio prikazati razvoj oglasa u našem lokalnom tisku, a birali smo one oglase koji se po svom sadržaju ističu nad drugima. Prvi oglasi koje smo pokazali na izložbi nastali su 1894. u Posavskoj Hrvatskoj. Inače, na hrvatskom prostoru prvi novinski oglasi pojavljuju se u novinama Ljudevita Gaja („Novine horvatske” i „Ilirske narodne novine”). One imaju u svom sadržaju po dvije do tri stranice posvećene samo oglasima i tada, što je zanimljivo, u svom začetku, puno prostora su zauzimale reklame za lutriju i igre na sreću.
Novinski oglasi postaju brojniji i učestaliji sredinom 19. stoljeća razvojem masovnog novinarstva te taj trend povećavanja broja oglasa u 20. stoljeću opstaje ponajviše zahvaljujući opismenjivanju većine stanovništva. U drugoj polovici 20. stoljeća javljaju se i prve specijalizirane novine za oglašavanje (npr. Plavi oglasnik) čiju će ulogu u suvremenom dobu informatizacije i interneta zamijeniti portali i internetske stranice namijenjene isključivo oglašavanju (npr. Njuškalo, Čačkalo, Oglasnik.hr i drugi) - kazao je Mislav Radošević.
- Državni arhiv u Slavonskom Brodu čuva bogatu zbirku novina i časopisa koja broji više od 2.500 komada novina različite tematike u fizičkom obliku i preko 10.000 predložaka u digitalnom obliku. Stare novine nezaobilazan su izvor svima koji žele istraživati prošlost našega grada i ovom izložbom smo nastojali potaknuti istraživanje tih novina koje u Arhivu čuvamo. Sama izložba sastoji se od 21 izložbenog panoa koje smo podijelili u 11 različitih kategorija, s obzirom na teme. A teme su: Bračni i obiteljski život; Higijena, zdravlje i ljepota; Hrana i piće; Izgubljeno - nađeno; Kontakti; Kupujem – prodajem; Nekretnine; Posao; Ugostiteljstvo; Usluge; Razno. Oglase smo birali prema zanimljivosti tako da je to možda i subjektivan izbor jer smo birali ono što je nama bilo zanimljivo. Imamo široku paletu oglasa, njih oko 320 na 20 panoa.
Možemo primjetiti kako značajan broj tih prikazanih oglasa u današnje vrijeme, vjerojatno, ne bi mogao biti objavljen što nam govori i o razvoju, odnosno napretku društva kroz povijest. Tako da je u to vrijeme na prijelazu iz 19. u 20. stoljeće, pogotovo u prvoj polovici 20. st., diskriminacija prilikom zapošljavanja bila potpuno normalna i očekivana. Npr., imamo zapošljavanje na temelju vjeskih pripadnosti, pa se tako traže i oženjeni konobari, podvornici bez djece... A možemo pronaći i oglase u kojima se traže za rad djeca od 12 godina. To danas ne bismo mogli pronaći. U oglasima se također pothranjuju mnogi rodni i rasni stereotipi pa su tako svi oglasi za sapune, deterdžente i kozmetičke preparate namijenjeni ženama, a na jednom primjeru vidimo i sapun koji „ispire boju kože”. Kad je riječ o alkoholnim pićima ona se reklamiraju kao povoljna za zdravlje, ljekovita, za jačanje želudca, za slabokrvnost, za ženske slabosti, kao najbolji kućni lijek...- rekao je Joakim Čičić.
Izložbu je otvorila Marina Martić Puača, zamjenica gradonačelnika Grada Slavonskog Broda.
Ova zanimljiva izložba biti će otvorena do 30. rujna 2023. te dostupna za besplatno razgledavanje svakim radnim danom od 8 do 14 sati. Grupne posjete je potrebno najaviti.