Još 2012. Tihomir Ponoš je u Novom listu pisao kako Ministarstvo znanosti novim zakonom o udžbenicima mora definirati poziciju digitalnih elektroničkih udžbenika a tada se očekivalo kako će do proljeća 2013. biti zgotovljena platforma za elektroničke udžbenike koju razvija CARNet u suradnji s tvrtkom Lamaro. Takva bi platforma, naprave li svoj dio posla nakladnici udžbenika i Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta, mogla bitno promijeniti školstvo. Kada platforma bude razvijena, na portalu eduknjižara osoba bi se prijavila sa svojim korisničkim imenom (ima ga svaki učenik i nastavnik) i na njemu bi kupila udžbenik, čitanku ili radnu bilježnicu u e-obliku. Te godine ravnatelj CARNeta Zvonimir Stanić na međunarodnom simpoziju "Udžbenici za Europu", održanom u prostorijama HGK krajem kolovoza, predstavio je platformu za eksperimentalno uvođenje digitalnih udžbenika - EduKnjižaru, odnosno projekt platforme za distribuciju digitalnih udžbenika. Cilj ovog projekta bio je digitalizirati postojeće udžbenike i potaknuti stvaranje interaktivnih multimedijalnih udžbenika koji bi motivirali učenike na učenje. Partneri u projektu zaduženi su za izradu i održavanje sustava, a izdavači (nakladnici, sveučilišta i profesori) osiguravaju sadržaj.
– Ovo što sada razvijamo je udžbenik koji je identičan udžbeniku na papiru, samo je u elektroničkom obliku. To je međukorak, a da bi sadržaj bio potpun potrebno je dodati i multimediju, što ovisi o nakladnicima udžbenika – o navedenom projektu tada je rekao ravnatelj CARNeta Zvonimir Stanić.
U Hrvatskoj jeftiniji 50 posto, u Srbiji 75, a za učenike besplatno!
Ako i kada ovo u Hrvatskoj zaživi u punom obliku i sadržaju, očekuje se kako bi elektronički udžbenici mogli biti jefitniji (tek) 50 posto. Naime, za razliku od Srbije, na primjer, gdje su naglasili kako u svojoj tehnološkoj izmjeni udžbenika, ne zanima ih profit nakladnika, već interes djece i roditelja, pa su im elektronički udžbenici koji su (za neke predmete) u eksperimentalnoj fazi jeftiniji i do 75 posto u odnosu na klasične. I obzirom na takav pristup, u Srbiji se očekuje uvođenje u škole za sve roditelje i učenike besplatnih elektronskih udžbenika od školske 2016./2017. ili 2017./2018. godine jer je bi cijena, prema projekcijama, bila prihvatljiva za srbijanski proračun.
Puno je država u svijetu koje su u procesu uvođenja elektronskih udžbenika daleko već odmakle od početnih ideja. Južna Koreja, na primjer, svoj sustav škola potpuno će digitalizirati do 2015. godine, u SAD-u će sve škole do 2017. godine prijeći samo na elektroničke udžbenike, a susjedna Crna Gora s početkom ove školske godine u eksperimentalne razrede uvodi elektronske udžbenike i tablet računala.
I „Nije u šoldima sve!", bar ne u početnoj investiciji u tablete i prva elektronička izdanja udžbenika za sve razrede i sve predmete. Najvažnije je to što se i osnovni softver, odnosno platforma, može, slijedom kako se usavršava, nadograđivati na novije verzije, a sami udžbenici nadograđivati izmjenama i dopunama što, onda, cijelu stvar pojeftinjuje i u duljem razdoblju.
Digitalizirati sve udžbenike - i lektiru
A platforma koja se razvija, u odnosu na razvijene platforme poput e-knjižare, mora imati dodatne mogućnosti koje iziskuje nastavni proces, poput potcrtavanja teksta, izrade bilješki, pisanja domaćih zadaće, svega što se i inače radi u školama na papiru, a jasno je kako se udžbenik može obogatiti i hiperlinkovima i multimedijom (brojne aplikacije, video i audio klipovi, interaktivne tablice i grafikoni, slike, prezentacije). Platforma se razvija za tablete, poput iPada ili Samsungovih tableta. Digitaliziranjem lektire i njenom dostupnošću u takvom obliku riješio bi se i problem nedovoljnog broja istih naslova u školskim knjižnicama.
Inače skupe školske torbe koje, s udžbenicima, bilježnicama i priborom dosežu težinu i do desetak kilograma, svode se na nekoliko stotina grama težak tablet u kojem bi, pak, bili svi udžbenici i ostali priručnici koje učenik mora koristiti, pa ne samo da bi torbe bile lakše, nego u postojećem obliku – nepotrebne a u smanjenom obliku vjerojatno i jeftinije.
Koliko je Hrvatska daleko odmakla od početka i koliko se primakla cilju, i jesu li svi zainteresirani suglasni oko toga što konačni cilj jest, sudeći po šturim informacijama u medijima, hrvatska javnost nije dovoljno obavještena. U svakom slučaju, 'stvar' ne treba prepustiti samo struci (CARnet i strukovne asocijacije), gospodarstvenicima (izdavačima) i politici (Ministarstvo) već bi se, uz sve do sada uključene, u priču trebali uključiti i građani kroz udruge koje bi, u prvom redu, zauzimale se za dobrobit djece i roditelja. Tek u sinergiji svih moguće je doći do bržih i dobrih rješenja.
U video prilogu: Digitalni udžbenici hrvatskog nakladnika.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
zviz01.09.2014. u 22:31
pa srbi su uvjek bili moderniji od Hrvata a ovime se dokazuje da su i pametniji, nama su podmjestili svoje ljude da nam vode politiku i ne bi me cudilo da se sada u novim udzbenicima pronade i pokoje stivo... Prikaži sve na Cirilici.,....al opet, sami smo ih birali :)
-
livada01.09.2014. u 21:55
udžbenici su relikt prošlosti. čak je i internet i e-learning sadašnjost, a ne više budućnost. ali sve to je nepotrebno bacanje novca jer bez praktičnog rada učenici neće naučiti apsolutno ništa ili će naučiti jako malo korisnoga. OK, mogu naučiti... Prikaži sve tadijanovićevu pjesmicu napamet, čak i tablicu množenja, ali od toga nitko neće kruh zaraditi. na kraju krajeva, djeca se i školuju da bi sutra mogla raditi, a ne da im prođe dan... mi danas imamo školstvo s kurikulumima starim nekoliko desetljeća, škole stare nekoliko stoljeća, ali knjige stare nekoliko dana. s prastarim sadržajima... svi pričaju o sadržaju knjige za povijest i gdje je tko bio 41. ili 91., a nitko ne priča o sadržaju knjige iz matematike, informatike ili kemije. kao da će nečije dijete živjeti od ratnih priča, a ne od svoga (korisnog) znanja. možemo mi uvesti hologramske udžbenike ako želimo, ali ako će u njima biti sadržaji kao u tiskanima, nema tu kruha...
-
balkanforever01.09.2014. u 21:20
Zašto bi udžbenik za srednju školu morao pisati sveucilisni profesor? To nije zakonom propisano, a vjerujemo da bi veliki broj srednjoskolskih profesora napisao i kvalitetnije udžbenike nego li sveučilišni profesori. Slažemse da je dio njih prava ssveučilišna mafija, umjesto da... Prikaži sve se bave znanošću drže predavanja i ispite na po nekoliko opskurnih veleučilišta sa jako upitnom kvalitetom, dok se u matičnim fakultetima ukazuju rjedje nego gospa u medjugorju.
-
veles01.09.2014. u 15:38
Pa ljudi o čemu vi divanite, u školama nema za kredu, putne troškove, grijanje, neke škole u 21.st. nemaju pitke vode....hallloooooo PITKE vode... a vi trabunjate o digitalnim udžbenicima. Nisam protiv njih, dapače, to je budućnost i što prije ju... Prikaži sve treba dovesti pred naša vrata.....NOVACA ima, ali nema volje. Za vlastodržce smo mi ionako stoga sitnog zuba!
Prikaži sve komentare
-