„NA prekretnici Jerolim Miše i Slavonski Brod” - naziv je izložbe koju je moguće pogledati u Muzeju Brodskog Posavlja u Slavonskom Brodu. Stilski pre-bogata, zanimljiva i čak intrigantna, ova izložba ne samo da zaustavlja promatrača, pozivajući ga na promišljanje o poveznicama stvarnosnim ili imaginarnim s temama/fokusom ovoga, zasigurno interesantnog umjetnika, nego dalje animira istog promatrača kako bi shvatio zašto je ovaj umjetnik ponovo aktualan u gradu gdje je za života boravio jedno vrijeme (1920.-1923.). U životu ovoga umjetnika, godine provedene u Slavonskom Brodu, kako navodi Ana Šeparović „predstavljaju višestruku prekretnicu – i u intimnome u profesionalnom smislu – zbog čega je upoznavanje s djelima nastalima u tom razdoblju od velike važnosti za razumijevanje cjelokupna opusa”.
Homoseksualnost koja često izaziva prijezir i otpor, predrasude, zapravo u slikarstvu ovoga umjetnika nije takva da dovodi do doslovnog izričaja, do plastičnosti samoga čina, tek je ukazivanje na mogućnost odnosa
Posjetitelji ove izložbe mogu, dakako, vidjeti i druga djela, nastala izvan navedenoga razdoblja boravka u gradu. Jerolim Miše zasigurno nije slikar čiji vidljiv opus stilski odgovara samo jednoj struji zbog čega ga je moguće smjestiti samo u jedan kontekst djelovanja. Ne, nikako to nije slikar samo portreta ili pejzaža. On je slikar, možemo reći situacije, slikar koji iz svoga slikarskoga umijeća crpi ne samo raznolike teme u pokušaju za iskustvenom sveobuhvatnošću, nego stilskom raznolikošću koja ima veze s različitim slikarskim utjecajima dokazuje kako jedan umjetnik/slikar ne mora biti ograničen jednim izričajem. Iz vrlo lijepo uobličenoga teksta Ane Šeparović iz kataloga izložbe, da se doznati mnogo o samome životu ovoga slikara koji je bio duboko zainteresiran za književnost. Odatle i magični realizam u slikarstvu, odatle tolika raznolikost u viđenom opusu.
Puritanizmu koji u osnovi često sadrži licemjerje, pogled svisoka na marginu, na izopčenost koju unižava još dodatno, ovdje nema mjesta. Ali što se privatnoga života tiče, ovaj umjetnik kao da je iznevjerio očekivanja. Supruga Anka Miše ostala je u sjeni svoga muža. Ova umjetnica bez podrške unutar patrijarhalnog odnosa nije mogla doseći afirmaciju. Paradoksalno, Miše, umjetnik širokog spektra, konstruktivan misaono, a vrhunski kreativan slikarski, ovdje je dokazao kako privatni život pojedinca može tek narušiti kompletnu sliku njegova djelovanja zbog odudaranja od prvotnog zadatka postavljenog samome sebi: rušenja barijera. Supruga koja je pisala, čitala, bila kreativna trebala je poticaj, ali prije svega objektivnu opservaciju koja je nedostajala. No, ta „slika“ iz života koja aludira na mizogini koncept u slučaju Jerolima Miše ne može nagrditi kreativnost. Miše je bio kreativan pomičući žanrovske granice svoga slikarstva, a tražeći uzore u Klimtu, Hodleru, Van Goghu,…
Spomenuti katalog izložbe donosi mnoštvo informacija o životu Jerolima Miše unutar političkih, socijalnih kretanja. Autorica svakako želi ukazati koliko je faza bilo prisutno u životu ovoga umjetnika ali i kako je potrebno poznavati čitav kontekst djelovanja kako bismo shvatili temelje djelovanja umjetnika. Sin postolara i kućanice morao se potruditi više nego bilo tko iz visokog društva. Status koji nije obećavao naposljetku je urodio plodom, što dokazuje još jednom klasičnu priču; trud, ljubav prema umjetnosti kao prema svakoj djelatnosti, mogu uroditi plodom. Miše je pisao i književne i likovne kritike, putovao, napredovao, školovao se, djelovao unutar društva. Ipak, možda je bolje izostaviti intrige, a baviti se umjetnošću. Jer, izvan društveno-političkog konteksta, ostaju umjetnik i njegovo djelo.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -