SINOĆNJA (26. listopada 2023., od 19.30) nezaboravna večer u Velikoj dvorani Glazbene škole Slavonski Brod, dokazala je kako brodska publika itekako zna prepoznati kvalitetnog izvođača.
Glazbena škola Slavonski Brod
Ivan Šverko - harmonikaš rođen 1985. u Puli, virtuoz, dobitnik mnogih nagrada, između ostalog pobjednik i jednog od najprestižnijih međunarodnih natjecanja klasične harmonike Arrasate Hiria u Španjolskoj - dokazao je što sve može postići jedan izvođač na instrumentu kao što je harmonika. Veliki broj nastupa ovog izvođača, iskustvo te rad na Muzičkoj akademiji u Puli samo dodatno objašnjavaju kako iza njega postoji predan rad, a takav rad, vježbanje, trud,... uvijek iznjedre uspjeh. No, da bismo znali nešto više o samoj harmonici, pogledajmo definiciju iz kataloga:
„Harmonika – instrument ide u red aerofonih instrumenata s metalnim jezičcima. Potječe od drevnog kineskog instrumenta shenga. Izum harmonike pripisuje se Christianu Friedrichu Buschmannu oko 1822. godine koji je napravio prvi jednostavan uzorak ručne harmonike. Danas postoji više vrsta harmonika s ručnim mijehom: klavirska harmonika, harmonika gumbićima, bandoneon, bas harmonika. Za koncertnu izvedbu češće se upotrebljava harmonika s gumbićima zbog puno većeg opsega što pridodaje lakšoj izvedbi virtuoznijih kompozicija. Osim originalnih skladbi, na harmonici se vrlo uspješno izvode orguljske i klavirske skladbe. Jedni od najpoznatijih skladatelja za harmoniku su Vladislav Zoltarjov, Vječeslav Semjonov, Anatolij Kusjakov, Evgenij Derbenko, Sofia Gubajdulina,… dok se u Hrvatskoj ističu Davor Bobić i Đeni Dekleva-Radaković. Najpoznatiji virtuozi na harmonici su Aleksandar Skljarov, Mika Vayrynen, Friedrich Lips.”
I.S./PlusPortal
Dakle, tip harmonike koju smo vidjeli jučer, bila je ova harmonika s dugmićima - harmonika „dugmetara“. Punina zvuka osjetila se posebno zbog izvođenja vrlo složenih kompozicija. Preludij i fuga u h-molu Johanna Sebastijana Bacha bila je klasičan dokaz izrazite ekspresije melankolije jer, smatra se, ova kompozicija odiše upravo melankolijom zbog tonaliteta. Barokni, Bachov „štih“ gdje je vrlo važno poznavanje instrumenta da bi se na njemu djelo Bacha uopće izvodilo, vidljivo je u vrlo intenzivnom sviranju ovoga instrumenta gdje se ponekad činilo da se dijelovi nezaustavljivo kreću prema kulminaciji dočekanoj ipak tek na kraju. Valovi osjećaja zadovoljstva prilikom slušanja ove kompozicije uslijedili su nakon kompozicije „Minimal“ kompozitora D. Remigia. Što znači kako je repertoar činio publiku budnom zbog različitih intervala emocija samih kompozicija.
Tri finske narodne pjesme (Mika Väyrynen) dodatno su zainteresirale publiku kao kompozicija Paava Korpijakko dok smo naposljetku slušali izbor iz Lirskih komada Edvarda Griega.
Glazbena škola Slavonski Brod
Emocije koje su varirale cijelim programom, potaknute zaista maestralnim sviranjem u punoj dvorani gdje je bilo mnogo mladih i djece, samo su se „taložile“ do bisa. Nagrađen velikim pljeskom ovaj umjetnik je sinoć u Slavonskom Brodu sigurno mogao zatvoriti još jedno koncertno poglavlje svoje uspješne karijere. Prekrasan balans između kompozicija, bio je upravo dokaz onome što je ravnateljica Glazbene škole na početku koncerta najavila: sve mogućnosti harmonike. Ovakvo izvođenje solo, gdje se ističu zvuk, njegova čistoća i izražajnost mogu biti poticajni kao jedan model uzora. Izvan okvira uobičajenog repertoara, izvan dosega orkestra – instrument u svoj svojoj raskoši fascinira, tim više jer je jučer izvedba bila profinjeno izoštrena energijom samoga izvođača. Facijalne ekspresije, rad ruku, zadržavanje pažnje šarolike publike... to je umjetnost! Glazbena škola postala je već davno riznica fantastične glazbe. Jučer je potvrđeno da klasična glazba zaista živi - djelujući na veći broj ljudi nego što mislimo.
Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav redakcije portala plusportal.hr.