Pamtim zgodu s početka devedesetih kao da se dogodila jučer. Kolega i ja sjedimo u bivšem uredu ĐĐ Tračničkih vozila (popularno zvanih "šinska") koji nije još bio u cijelosti preuzet od nasljednika ĐĐ Specijalnih vozila, kad onamo ulazi naš zajednički bivši kolega i užurbano pregleda ormare i police u potrazi za zagubljenim nacrtima sklopa građevinskog stroja. Nije ga našao. Zajedno sa dokumentiranim znanjima, izgubljena su i mnoga znanja pohranjena u glavama đurinih radnika koji su završili na burzi rada. Novopridošla plutokracija devedesetih nije pomela samo materijalne vrijednosti, nekretnine, strojni park i radna mjesta, već je dopustila rasipanje dobrog dijela onoga što se u poslovnoj teoriji zove „know how" , odnosno akumulirana znanja ili nematerijalne vrijednosti.
Od nositelja razvoja do kočničara
Istini za volju, gubitku know-howa prije toga znatno su doprinijeli voditelji raznih „info" službi unutar pojedinih poduzeća u tadašnjem Holdingu. Najčešće potpuno nekompetentni, ako su povremeno nešto i pohranjivali na mikrofilm ili mikrofiš, bili su savršeno rezistentni prema tada friškim digitalnim sustavima za pohranu podataka temeljenim na osobnim računalima. Točnije, uglavnom su bili protiv osobnih računala kao takvih, ali to je jedna skroz druga priča. Inače, krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih, ĐĐ IRC - Informatički i računski centar bio je, na neki način, ponos i nositelj razvitka informatike cijele regije. Idući prema sredini i kraju osamdesetih, njihov propust pravovremenog prepoznavanja novih tehnologija osobnih računala i lokalnih mreža koincidirao je i s propašću giganta.
ĐĐ ponovo zamašnjak?
Srećom po sadašnje rukovodstvo ĐĐ-a, danas postoje i u svijetu su već masovno u upotrebi sustavi za upravljanje znanjem (KMS - Knowledge Management System) koji su u praksi možda najbolje realizirani s dva tipa softvera: korporacijskim sustavima za upravljanje sadržajima i sustavima za učenje (Enterprise Content Management i Learning Management System). U navedenim sustavima pohranjuje se sve ono što se ne da izraziti konkretnim brojčanim vrijednostima, a što obično završava u ERP sustavima (ERP - Enterprise resource planning). Također, za efikasnu komunikaciju s drugom i nižim razinama upravljanja, nužan je suvremen komunikacijski softver tj. groupware.
No, za uvođenje pobrojanih sustava, koji danas uglavnom funkcioniraju u „oblaku", nužna je jaka računalna i mrežna (ICT) infrastruktura unutar grupacije. Zbog dijela izuzetno osjetljive proizvodnje, opasnosti od industrijske i drugih vidova špijunaže, smanjenja troškova, neovisnosti te zbog opetovano priželjkivane uloge giganta kao nositelja razvoja regije, bilo bi logično da se dio razvoja, ali i velika većina pogona i održavanja ICT-a odvija uglavnom vlastitim snagama – „in house" – u vlastitom računskom centru. Je li što napravljeno po tom pitanju?
Divizija informatika
Vrijeme prolazi, a čvrste i transparentne strategije izgleda nema. Prethodna uprava nije mnogo napravila po ovom pitanju. Točnije, potpuno su zanemarili ICT sektor. Oko nove uprave motaju se neke lokalne informatičke tvrtke, kontaktirano je nekoliko vanjskih savjetnika, ali vidnih pomaka nema. Nema nove ICT infrastrukture, sve je i dalje na vrlo niskom nivou.
U situaciji kada su studijski programi modernih strojarskih fakulteta prepuni informatike, elektronike, automatizacije i robotike, kada su nužna znanja i primjena novih tehnologija kako bi se zadržala konkurentnost, patuljak s ambicijama da ponovno postane gigant ne može si priuštiti ne osnivanje divizije informatika ili bar jakog internog odjela za informatiku. Takav informatički odjel morao bi zadovoljavati sve potrebe članica grupacije te uz to, dio svojih znanja, proizvoda i usluga, temeljenih na proizvodnoj i poslovnoj praksi, ponuditi široj zajednici i tržištu te i na taj način ĐĐ opet promovirati u glavnog nositelja razvoja cijele regije. Nikako se ICT, odnosno "živčani sustav i mozak" grupacije ne bi smio prepustiti upitnim privatnim tvrtkama koje danas jesu, a sutra nisu na turbulentnom hrvatskom tržištu.
Ostaje nam za vidjeti hoće li uprava grupacije u nekoliko sljedećih mjeseci reagirati na pravi način. Ne bude li značajnijih pomaka u ovom smjeru bit će to signal kako smo ponovo dobili nekompetentno rukovodstvo koje zastarjelim tehnologijama kani konkurirati modernom svijetu. Nadalje, ako je istinita apsurdna glasina kako je jedan od novouvedenih kriterija za zapošljavanje i dobna granica, onda je to zasigurno pokazatelj kako niti nova uprava ne drži previše do „know-howa" koji je još uvijek pohranjen u glavama mnogih Brođana, bivših zaposlenika ĐĐ.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
mmazurek05.02.2013. u 17:56
Kladim se da ta Patria ima svoj računski centar i odgovarajuće osoblje. Iole ozbiljnija velika firma bi trebala imati svoj oblak, klastere i kvalitetnu komunikacijsku infrastrukturu. Outsourcing, indijci, ukrajinci i ostali dolaze u obzir samo kod izrade pojedinih dijelova softvera.
-
livada04.02.2013. u 22:37
ĐĐ bi prije svega trebao poraditi na marketingu, tragikomično je na što liči web stranica, a to je danas ogledalo svakog poduzeća. Ovaj pretpotopni dizajn, osvježavanje stranice svakih pola godine, najčešće s fin. izvještajima, bez značajnije multimedijalne galerije... Samo neka... Prikaži sve se ugledaju na Patriu, kad već surađuju... Što se teme tiče, mislim da nema smisla danas ulagati značajnija sredstva prvo u nabavku opreme, pa osposobljavanje ljudstva pa plaćanje tih ljudi kada se ista stvar za puno manje novca i puno brže može dobiti od tvrtki specijaliziranih za informatiku, baze podataka, nešto treće. I zašto bi to morala biti brodska tvrtka, ako to Indijci naprave puno jeftinije, brže i kvalitetnije. Ako Indijci mogu raditi za barabu Billa Gatesa, što ne bi mogli i za ĐĐ? I koji je smisao sudjelovanja u restrukturiranju HŽ Carga ako ne postoji interes za bavljenje tim poslom? Možda bi bilo bolje vrijeme, novac i trud uložiti u ugovaranje poslova u inozemstvu nego stalnim naganjanjem s državom radi par desetaka vagona...
-
Gerilac04.02.2013. u 13:57
@SALAUKA bježim i ja od politiziranja, samo sam naglasio da se nije moglo poslovati na način kakav je bio do 1990. jer se 16 tisuća radnih mjesta nije moglo očuvati ako se ništa ne prodaje i ne izvozi a također... Prikaži sve i metalurška industrija je bila u opadanju svuda u Europi i više se nije mogla zadržati na prijašnjoj razini. isto tako dobar dio dugovanja je iz 80-ih i on je prouzročio opadanje. što se tiče ovog dijela da Đuri duguje ova sredina za pomoć koju joj je pružio, slažem se. Možda davanje novih poslova Specijalnim vozilima pomogne bar u manjoj mjeri.
-
SALAUKA04.02.2013. u 12:52
Hvala bogu da nije opstalo a da je opstalo tko bi stvorio i oslobodio Hrvatsku,bježim od politiziranja to je moderni predznak za "ništa" sve se svede na to tko je Hrvat a tko Hrvatić ili uopće nije Hrvat ako misli... Prikaži sve drugačije.Dogovorna ekonomija svima jednako jeste donosila ili uzimala novac i dobra.Kad je sve stalo kad smo se borili za Hrvatsku neki su uredno slagali potraživanja koja nismo a i sami su to znali imali iz kojeg dohotka platiti,tako država ,tako grad SB pa tako i županija za njih je moralo biti jer bili su Hrvati a radnici i intelektualci iz Đure Komunistički mastodonti ,neradnici i nametnici.Svakako se radilo o zamjeni teza ,nažalost i danas je ostalo isto.Svaki Đurin zaposlenik prima "čistu" plaću ,plaća "čisti" porez i ne krije prihod pa ni rashod kao zmija noge.Isti ti stvorili su za Hrvate i prvu i drugu i treću Hrvatsku,i opet će je stvarati ako se bude moralo,jer naučili smo raditi,raditii onda kad te opljačka rođena država ,rođeni grad jednom je trebalo pomoći i ĐĐ koji je godinama "baš svima" bio na usluzi.Ali toga u nas nije bilo i nema.
-
Gerilac04.02.2013. u 11:46
@Salauka ti kažeš "nali su i raskapali sve sa velikim vođom kojeg eto više nema.Kroz dvadeset godina probrane strukture ljudi dan po dan korak po korak doveli su golijata do siromaštva i nije im bilo teško nisu žalili jer nisu... Prikaži sve ni gradili nisu za to živjeli.Ako je ono što je i kako bilo bilo "loše" kako li se zove ovo danas" Ne možeš na ovaj način pojednostavljivati stvari, propast Đure je došla puno ranije, od 1983. je taj sustav u velikoj krizi a i prije promjene vlasti i odvajanja Hrvatske od Jugoslavije nisu se mogli pokriti troškovi pa je većina sastavnica cijelog SP Đuro Đaković bila u debelim gubitcima. Otpuštanja su se morala dogodit, primjerice Tvornica vozila i opreme (TVO) od 1981 do 1990. nije prodala niti jedan vlak, niti jednu lokomotivu ili vagon a svih tih 10 godina se moralo izdvajati za plaće, zaduživanjem i uzimanjem od onih koji su poslovali s nekom zaradom. znaš li ti koji su to gubitci ? Jednostavno se nije moglo opstati, to je rezultat iluzija socijalizma koji nije poslovao na realan način i krah je morao doći.
Prikaži sve komentare
-