And I can't wait to get
on the road again.
On the road again
Goin' places that
I've never been.
Seein' things that
I may never see again
„On The Road Again", Willie Nelson
Od prvih dana kada sam počeo pisati ovu kolumnu, javljaju mi se mnogi prijatelji. Neki imaju primjedbi, neki su puni pohvala a treći sugeriraju: "Daj napiši ovo, daj ono!". Naravno da neću, nisam ničiji glasnogovornik. Koliko znam, svatko, lijevi, srednji i desni, mogu se prijaviti i iznijeti svoje mišljenje na ovom portalu. Neki pak, spočitavaju kako je sve previše stručno i zanimljivo samo informatičkim fah-idiotima. Iako se ne slažem s tom tvrdnjom, čini se da nisu pažljivo čitali, odlučio sam ovu kolumnu posvetiti jednoj možda manje zahtjevnoj temi i potpuno se odmaknuti od struke. Uostalom, koliko smisla ima govoriti samo o Internetu i računalima ako znamo da 65% stanovništva svijeta nikada nije koristilo telefon? Puk je oduvijek željan kruha i igara ili po novom tittytainmenta (iliti sisozabave):
http://wikibin.org/articles/tittytainment.html
Koji su nam Germani bliži, Nijemci ili Englezi, ostavit ću drugima da spore, a ja ću koristiti riječ sport, meni ipak bližu od športa.
Nogometni paraziti ili nogometni poduzetnici
Utući desetke milijuna kuna ili čak eura naše love u izgradnju stadiona, koji će odmah okupirati svima poznati nogometni menadžeri i mešetari te sve to pretvoriti u svoju prćiju, čini mi se deplasirano i mučno. Niti jedna vlast do sada nije dokazala da bi se toj mafiji mogla oduprijeti, dapaće često se i sama uključi. Dok bi oni na tuđem vlasništvu gradili svoja carstva, građani bi im vjerojatno još trebali plaćati održavanje stadiona i sanirati gubitke. Kako pojedinci unutar i izvan politike, na sve strane objavljuju svoje nerealne želje, neiživljene frustracije i dječačke snove, dat ću si i ja takvu slobodu. Volim nogomet ali bih se ipak založio za podršku razvoju auto-moto sporta. Ja bih motodrom. I to ne veliki, skupi, nego malu karting stazu. Mogu zamisliti dame, koje niti nogomet ne šmekaju, kako im se kosa na glavi diže samo od pomisli na buku i smrad auto-moto-sporta i pitaju sebe i mene: "Pa gdje to nađe?". Isto tako, ljubitelji nogometa vjerojatno misle: "Sreća da ovakvi nisu na vlasti jer onda nikada ne bih vidjeli Marsoniju ponovo u prvoj HNL". Ja ću ipak, zajedno s njima, sanjati Marsoniju ne samo u prvoj HNL, nego, kad već sanjamo, zašto ne u Ligi prvaka ali uz nadu da će se pojaviti neki Roman Abramovič, istresti lovu, napraviti stadion, platiti nogometne mudrace i virtuoze pa ako treba i oteti nekog perspektivnog mladca Mamićima.
Projekti koji integriraju
Dok tako maštamo o blistavoj brodskoj nogometnoj budućnosti, vratimo se mom malom, skromnom privatnom snu o karting stazi. Takav bi projekt imao smisla samo ako bi se objedinilo što više, po meni, potencijalno zainteresiranih za takav projekt:
auto-moto-sportaši, turistički djelatnici, osnovne, srednje i visoke škole, policija, inovatori, poduzetnici, industrija, ugostitelji, udruge i lokalne agencije.
Elaborirat ću ukratko gdje bi svaki od navedenih subjekata našao svoj interes:
Navodno imamo auto i moto klubove i udruge, susrete bikera, povremene relije i prezentacije oldtimera, dakle ukratko - mnogobrojne ljubitelje oktana, ali nemamo dovoljno popularan i razvijen sportski auto-moto klub u kojemu bi se mladi (a i zainteresirani stariji) ozbiljno bavili ovim zanimljivim sportom, a rekreativci našli mjesto gdje bi "ispucali" svoju strast za brzinom i nadajmo se, prestali to raditi po prometnicama.
Turističkim djelatnicima ovakav bi se projekt vrlo lako uklopio u ponudu koja se između ostalog temelji na rekreacijskim sadržajima. U blizini takvih sadržaja nema, pa bi Brod i na taj način mogao profilirati i obogatiti svoju ponudu. Vremenom, uključivanjem u razna natjecanja i posjetima sportaša iz drugih krajeva, ostvarilo bi se snažno i dalekosežno promidžbeno djelovanje.
Primjer: http://www.cracow-life.com/play/entertainment_details/380-Motodrom_Go-Karting
Osnovne i srednje škole, u suradnji s prometnom policijom, dobile bi poligon za obuku i razne akcije vezane uz sudjelovanje djece u prometu. Nadalje, navedeni sport je takav da ne postoji spolna diskriminacija, sudjelovati mogu i žene. Nije isključiv niti prema dijelu osoba s posebnim potrebama.
Već vidim ushit na licima studenata Strojarskog fakulteta koji bi projektirali vlastite male jurilice te time u praksi provjerili svoje znanje iz mnogih predmeta: mehanika, elementi konstrukcija, elementi strojeva, motori SUI, polimeri, aerodinamika, održavanje, tehnologije i mnogi drugi. Kroz praktični rad i praćenje rezultata rada mogli bi znanja unaprijediti te eventualno doći do nekih inovacija.
Vjerojatno bi još veći ushit osjetili učenici Industrijsko-obrtničke i Tehničke škole koji bi u svojim radionicama, prema nacrtima studenata strojarstva, izradili go-kartove i naravno, samostalno ih testirali na spomenutoj stazi. Imali bi prigodu primijeniti znanja iz zavarivanja, mehatronike, elektronike, izraditi mjerne i telemetrijske uređaje te tako kroz praksu i zabavu provjeriti svoja znanja i kreativnost. Poznato je da djeca najbolje uče kroz igru i zabavne sadržaje.
Inovatori u suradnji sa Zajednicom tehničke kulture i drugim udrugama ili agencijama, imali bi poligon za provjeravanje svojih izuma i patenata na motornim i drugim vozilima. Modelari bi dobili svoj prostor za uvježbavanje i natjecanja. Zajedno sa znanstvenom zajednicom mogli bi testirati i proučavati nove tehnologije hibridnog i elektro-pogona.
Ugostitelji bi dobili prostor za plasiranje svojih usluga i sadržaja, a otvorile bi se brojne mogućnosti za poduzetnike i industriju. Na primjer: autokuće izmučene recesijom i padom prodaje, mogle bi češće prezentirati novitete, izgraditi radionice za održavanje, a možda i unapređenje ovih malih motornih vozila i uz to imati stalnu promidžbu.Tvornice namještaja (npr.Oriolik) mogle bi iskušavati svoja znanja i inovacije na izradi sjedala, Chromo-Svjetlost testirati boje i lakove za metal u eksploatacijskim uvjetima, brojne metalske tvrtke poboljšati konstrukciju i korištene materijale, informatičari i elektroničari izraditi podršku za mjerenje i prikaz rezultata itd. Građevinare i cestare, nadam se, ne treba ni spominjati.
Navedeno je desetak zainteresiranih skupina građana koje bi trebalo uključiti ovakvim sportsko-rekreacijskim projektom, a tko zna koliko bi ih se još dosjetio netko maštovit kome je izrada projekata svakodnevni posao i zadaća. Zalažem se za projekte, sportske ali i iz drugih područja, koji gotovo nikoga ne isključuju, kroz koje se veliki broj građana može povezati, surađivati, zabaviti, a možda čak i profitirati. Zbog svih pobrojanih sudionika i njihove uloge, motodrom bi imao smisla samo ako bi bio u vlasništvu grada ili županije. Privatni bi poduzetnici teško uspostavili toliki stupanj integracije različitih društvenih skupina i subjekata.
Primjeri iz svijeta i Hrvatske
Studenti londonskog Imperial College projektirali su, izgradili i vozili svoj električni automobil od Aljaske do Argentine, 24000km:
http://www.treehugger.com/files/2010/11/from-alaska-to-argentina-electric-car.php
Slične se inicijative događaju drugdje u Hrvatskoj:
http://www.hsa-sf.hr/hsasf/index.php?p=pocetna
pa kako i u Brodu imamo strojare, mogli bi se, ostvarenjem ovakvog projekta, uključiti u natjecanja i razmjenu iskustava.
Uljuljan u ovaj san, snivam i nekog novog Schumachera, na primjer iz Vrbe, koji će na Karting stazi Brod započeti svoje prve kilometre u moto-sportu i pronijeti ime svog grada i države širom svijeta.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -