U ponedjeljak, 30. listopada, Samostalna služba za odnose s
javnošću i protokol Ministarstva zaštite
okoliša i energetike medijima je uputila priopćenje naslovljeno: 'Potpisivanje Protokola o suradnji na
plinofikaciji Rafinerije nafte Brod' čiji sadržaj prenosimo u cijelosti.
Dana 31.
listopada 2017. godine u 12.00 sati u prostorijama Rafinerije
Nafte Brod, Brod, Bosna i Hercegovina, ministar zaštite okoliša i
energetike Republike Hrvatske dr. sc. Tomislav Ćorić i ministar industrije,
energetike i rudarstva Republike Srpske Petar Đokić potpisat će Protokol o
suradnji na realizaciji projekta plinofikacije Rafinerije nafte Brod u Bosni i
Hercegovini što će doprinijeti rješavanju problema prekograničnog onečišćenja
zraka.
Vlada Republike
Hrvatske je na svim razinama intenzivirala aktivnosti s ciljem rješavanja
problematike onečišćenja iz Rafinerije te je na 59. sjednici, koja je održana
5. listopada 2017. godine, prihvatila Nacrt Protokola o suradnji na realizaciji
projekta.
S obzirom da
Rafinerija nafte Brod trenutno nema mogućnost opskrbe iz plinskog sustava
Republike Srpske, a niti iz Bosne i Hercegovine - jer on nije razvijen niti
izgrađen na tom području - u izravnim pregovorima vlasnika Rafinerije nafte Brod
te registriranog opskrbljivačem plina u Republici Hrvatskoj, dogovoren je projekt
kojim će se opskrba Rafinerije plinom riješiti njenim izravnim priključenjem na
plinski transportni sustav Republike Hrvatske.
Modernizacija
Rafinerije nafte Brod od interesa je za Republiku Hrvatsku jer će pridonijeti
poboljšanju kvalitete zraka u Slavonskom Brodu, omogućiti unaprjeđenje zaštite
zraka i okoliša te dugoročno osigurati zdravlje stanovnika tog područja.
Dosadašnje
analize su pokazale kako je za visoku razinu sumporovodika najodgovornija
upravo Rafinerija nafte Brod, a njezin je utjecaj, također, iznimno značajan i
za druge onečišćujuće tvari koje utječu na kvalitetu zraka.
Tim povodom, SBplus donosi osvrt na problem zagađenja zraka u Slavonskom Brodu dr. sc. Viktora Simončiča, čiji životopis (hrv. bigrafiju) moguće je pogledati OVDJE.
Najradije bih
tekst počeo na način: nije mi jasno, ali ne mogu kada mi je (kao) jasno. Kada se
upetljaju pravi majstori, koji znaju znanje, s onima kojima je cilj dobiti ili
zadržati položaj, s onima koji publicitet crpe iz pojavljivanja u medijima po
principu samo neka me ima, medijima kojima više nije dovoljno dobra vijest ni
kada "čovjek ugrize psa", s (polu)strukom nakićenom praznim titulama,
revizorima od zanata, ….. mora da se nešto iza brda valja. Znanost ne dopušta dogme jer je svjesna relativnosti svojih spoznaja. (Jaroslav Hašek) Tko bistru vodu zamuti blatom, neće više imati pitku vodu. (Eshil)
I iza onečišćenja zraka u Slavonskom Brodu valja se i mulja.
Vratila nam se Predsjednica iz Rusije i odmah otišla u Slavonski Brod priopćiti dobru vijest kako je riješen problem onečišćenja zraka. Dolazi plin koji će zamijeniti teški ostatak kojeg je do sada rafinerija nafte iz Bosankog Broda koristila kao energent. Zrak u Slavonskom Brodu postaje čist. Na tu vijest se prikvačili svi. Od dobrih Rusa, politike koja je brigu za stanovnike Slavonskog Broda postavila na najviše mjesto, lokalnog gradonačelnika, zelene lokalne okolišne inicijative, pa sve do gospodina Čermaka, čiji Crodux je dobio posao dostave plina, godišnje vrijedan 150 milijuna kuna. Nije njemu zbog posla, već mu je, kako je izjavio, izuzetno drago što će se problem napokon riješiti: "Napokon jedna pametna odluka. Našlo se razuma da se to pitanje riješi. Meni je želja da se riješi zagađenje. Mi ćemo raditi na spoju plinovoda i možemo ga završiti za šest mjeseci, nakon toga i rafinerija treba promijeniti kotlovnice. Procjena je da će sljedeće jeseni rafinerija raditi na plin i da će napokon zrak biti čist. Kod plina nema smrada, nema zagađenja, ničega".
Oni rijetki koji ne dozvoljavaju da im političke izjave utječu na inženjersko znanje, znaju da se onečišćenje zraka u Slavonskom Brodu, korištenjem plina u Rafineriji Brod, neće smanjiti. Vjerojatno najpozvaniji stručnjak za zaštitu zraka na ovim područjima, profesor Knežević iz Sarajeva, na vijest o plinofikaciji brodske rafinerije obznanio je urbi et orbi: "Najavljenom zamjenom korištenja mazuta zemnim gasom u Rafineriji Brod neće se poboljšati kvalitet zraka u Slavonskom Brodu. Zamjenom energenta smanjiti će se emisije sumpor dioksida iz energetskog bloka Rafinerije. Sumpor dioksid je plin bez mirisa. Međutim, građani Slavonskog Broda osjećaju neugodan miris ugljikovodika koji potječe iz tehnološkog bloka Rafinerije. Ovom mjerom se, dakle, ne smanjuju emisije koje stvaraju neugodnost građanima Slavonskog Broda".
Manje stanovnika, manje starih automobila i manje dimnjaka
iz kojih zimi izlaze čestice i dim. Nastavi li se "slavonski egzodus", sa i bez
plina preko Save, zrak će postati čišći nego u Alpama.
Što zna
energetičar iz Sarajeva, a ne znaju naši stručnjaci?Zna on, strojar
energetičar, a zašto ne znaju, ako već ne strojari i energetičari, barem naši
tehnolozi naftaši? Kako to da to ne znaju niti u Hrvatskoj akademiji znanosti i
umjetnosti, u Razredu za tehničke znanosti i Znanstvenom vijeću za
naftno-plinsko gospodarstvo i energetiku? Pa i među njima postoje inženjeri.
Isprika zbog grubosti, ali kada sam pročitao kako je jedan od naših prednosnih
prirodnih potencijala vjetar, kao da eto puše samo kod nas, pomalo sumnjam u
njihove kompetencije.
Jasno je da se neugodni mirisi iz rafinerije neće smanjiti uvođenjem plina. Sumporovodik, koji ima neugodan miris po trulim jajima, merkaptani i razna sulfidna ulja, koja smrde po svemu neugodnome, a što se osjeti već kada se na milijun dijelova zraka nađe samo 5 – 6 dijelova njihovih spojeva, oslobađaju se prilikom prerade nafte. Njihovo oslobađanje, ako se ne provode odgovarajuće tehnološke mjere, počinje već u prvom procesu, kod destilacije i javljaju se i u drugim procesima.
Što se tiče
čestica prašine, koje posebno smetaju Brođanima, stručnjaci DHMZ-a, tumačeći
podatke mjerenja kvalitete zraka u Slavonskom Brodu, napisali su: "Visoke
vrijednosti PM2,5 i PM10 ne mogu se pripisati radu rafinerije (osim u manjem
dijelu)".
Zašto to sve ne
vide nevladine okolišne udruge? Zašto ne zahtijevaju jeftin plin za svoje
sugrađane, a ne za građene susjedne države? Namjerno? Ili stvarno ne znaju i
vrijedi li ona moja teza da se kod naših zelenih često radi o zelenima jer su
nedozreli?
Zagađuju stari automobili i kućna ložišta
Znači neće se smanjiti niti to onečišćenje zraka česticama, jer ono dolazi najveći dijelom iz prometa. Dijelom iz automobila, dijelom jer se prometnice ne peru i metu kako priliči. Kako narod siromaši, vozni park postaje sve stariji, a zrak će i u Slavonskom Brodu, kao i diljem Lijepe Naše postajati sve onečišćeniji. Uz promet, u zimskom periodu, veliki doprinos onečišćenju zraka dolazi iz kućnih ložišta. Čak i kada se koriste drva, dim i čestice ne može se izbjeći. Odnekuda mi je došla informacija da je poskupljenjem plina poraslo korištenje drva za loženje u Slavonskom Brodu. Kako narod siromaši, ložit će se polako sve i sva i kakvoća zraka i u Slavonskom Brodu će se pogoršavati. Logično, zar ne?Zašto to sve ne
vide nevladine okolišne udruge? Zašto ne zahtijevaju jeftin plin za svoje
sugrađane, a ne za građene susjedne države? Namjerno? Ili stvarno ne znaju i
vrijedi li ona moja teza da se kod naših zelenih često radi o zelenima jer su
nedozreli? Zelenim zelenima. Čuo sam prikladan vic na temu nedozrelog: Pita sin
oca, jesu li sve šljive plave. Otac odgovori potvrdno. A zašto je moja šljiva
crvena, pita sina. Zato jer je zelena, kaže otac.
I u čemu je onda kvaka 22 kod plina za rafineriju? Naslućujem, samo naslućujem i zamišljam kako je moguć i ovaj scenarij. Na primjer u Republici Srpskoj su shvatili da priključenje rafinerije na plinsko-transportni sustav u Bosni i Hercegovini nije (lako) moguć i da bi za to trebalo i vremena i novaca. Hrvatski prodavači ruskog plina također su razumjeli da još dugo nema posla s plinom na ovom dijelu susjedne države. Jasno je i to da samo zbog priključka plina za susjede u Republici Srpskoj dio javnosti Hrvatske ne bi bio baš sklon promjeni strateških i prostorno planskih dokumenata. I sada ne znam, je li se bunt građana zbog onečišćenja zraka, koji skoro pa da nije imao veze s rafinerijom, dogodio slučajno ili namjerno? Je li onečišćenje zraka bio spontani okidač za bunt protiv siromašenja? Spontana reakcija dijela istinskih entuzijasta, ili namjerna reakcija lokalnih političara, koji nemaju kompetencija riješiti nagomilane egzistencijalne probleme stanovnika Slavonskog Broda, pa su pažnju s realnih problema skrenuli na zagađivanje iz Bosanskog Broda? Da nije znak za bunt protiv onečišćenja dao i uvoznički hrvatsko-ruski plinarski interes? Meni sve navedeno zvuči kao mogući scenarij!
Nastavi li se "slavonski egzodus", zrak će postati čišći nego u Alpama
Kako god, ja sam osobno za povezivanje i drago mi je da će susjedi dobiti plin. Govorim susjedi, a ne rafinerija. Rafineriju smatram samo kao izliku. Jer kada se završi plinovod javiti će se dio trenutno šutolgijske struke koji će početi objašnjavati kako plinofikacija neće pomoći u rješavanju umanjene kakvoće zraka u Slavonskom Brodu. Naći će se i razumni, koji će postaviti pitanje kamo će rafinerija s teškim ostatkom i mazutom kojeg sada koristi kao energent i isplati li se investirati u nove kotlovnice ili unapređenje tehnološkog procesa, uključujući i smanjenje emisija koje uzrokuju neugodne mirise? I odjednom će proraditi razum i sve će se postaviti na svoje mjesto. Rafinerija će dovršiti modernizaciju. Poboljšati nadzor i radnu disciplinu, i posvetiti pažnju prije svega fugativnim emisijama. To vam je ono kada svuda pomalo curi i ispušta. Nešto što se najlakše popravi, ako se želi i kao nekom to nije lijeno učiniti.
Tko će na kraju profitirati s plinom preko Save? Građani i privreda na desnoj obali Save. Tko će na kraju izgubiti? Bojim sa da bi najveći gubitnici mogli (po)ostati stanovnici Slavonskog Broda. Ako će se pouzdati kako će (samo) plinofikacija rafinerije riješiti njihove probleme onda tvrdim da će se dogoditi upravo suprotno. Siromašenje će uzrokovati da automobili postanu još stariji, a plin kao energent u domaćinstvima još manje dostupan. Kakvoća zraka u Slavonkom Brodu će se logično pogoršavati iz godine u godinu!
Ima doduše jedan scenarij koji bi mogao demantirati moju prognozu o pogoršanju kakvoće zraka. Brodsko-posavska županija je, s 177 000 stanovnika u 2001., pala 2011. godine na 159 000. Manje stanovnika, manje starih automobila i manje dimnjaka iz kojih zimi izlaze čestice i dim. Nastavi li se "slavonski egzodus", sa i bez plina preko Save, zrak će postati čišći nego u Alpama.
Izvor: http://zg-magazin.com.hr
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
PeterTDj31.10.2017. u 12:16
Prekjučer i jučer smo javili na fejsu na stranici 'GI za čisti zrak', da odmah nakon što je na mjernoj postaji na Jelasu proradio mjerni uređaj za PM2.5, mjereni su velike satne koncentracije lebdećih čestica u Slavonskom Brodu: deset sati... Prikaži sve kontinuirano iznad 60 µg/m3, ali i četiri sata iznad 100, pa i od 111 µg/m3! Također je i prekjučerašnji dnevni prosjek lebdećih čestica PM2.5 bio visok od 31 µg/m3, što je zabrinjavajući prosjek koncentracije i iznad je granične vrijednosti na godišnjoj razini (25 µg/m3)! Vidi poveznicu: http://iszz.azo.hr/iskzl/postaja.html?id=165# Ovih dana na mjernoj postaji kod Stadiona također su mjerene visoke koncentracije lebdećih čestica PM10 i od 184 µg/m3! Brođani razlogom vjeruje da će “realizacija projekta opskrbe prirodnim plinom Rafinerije nafte Brod” rezultirati smanjenjem zagađenja iz emisije rafinerije! Suprotno kako su spomenuti „znanstvenici“ pretpostavljaju i baš kako to svjetska literatura i svjetski stručnjaci tvrde. Svima je jasno da rijetko koja rentabilna rafinerija u svijetu radi još na ('otpadni') mazut. A u Rafineriji nafte Brod kako se zna, godišnje spaljuju kao pogonsko gorivo najmanje 100.000 tona mazuta najlošije kvalitete. Pa je jasno, odakle su u brodskom zraku povećane koncentracije lebdećih čestica, sumporov dioksida, pa i benzena… Nažalost i stakleničkih plinova, o čemu se skoro nikada ne govori! Inače problem plinofikacije Rafinerije je od studenog 2013. godine na stolu Ministarstva zaštite okoliša. U tom razdoblju tri su ministra: M. Zmajlović, S. Dobrović i T. Ćorić podržali to rješenje! Zašto onda ne bi i Brođani to podržali(?)!Još nešto, zašto na te neistine izrečene od Tomislava Lukića, Viktora Simončića i sličnih ne reagira nitko od odgovornih i iz gradske i županijske uprave, ali i iz Ministarstva(?)!
-
staribrod31.10.2017. u 07:44
Trenutno se "pumpaju" rezultati mjernih stanica, korigiraju izvješća , analize, rezultati ispitivanja itd. Kad rafinerija krene sa radom na plin, sagledaju trezveno činjenice i učinak rada , starta "pumpanje" rezultata mjernih stanica...... Onda će kroz par mjeseci iskočiti nekoliko poznatih... Prikaži sveatih likova koji će držati pressice i reći u prvoj rečenici: "ja sam to govorio još prije nekoliko godina!".
Prikaži sve komentare
-