Postupak je jednostavan, a troškovi implementacije znatno variraju od poduzetnika do poduzetnika.
Preduvjeti:
- Internetska veza
- FINA certifikat
- POS softver s podrškom za fiskalizaciju
- Odgovarajući hardver: računalo, pisač i ostala POS oprema
Prije izdavanja svakog računa POS (Point Of Sale – prodajno mjesto) softver mora preko neta kontaktirati poslužitelj Porezne uprave te nakon uspješne razmjene podataka o računu, poduzetniku, lokalu, operateru, dobiva JIR (jedinstveni identifikator računa) koji potvrđuje kako je račun zaveden u poreznu evidenciju. Ukoliko se, zbog prekida linije, kvara opreme ili nekog drugog tehničkog razloga, ne uspostavi komunikacija s PU, poduzetnik može nastaviti izdavati račune računalom ili ručno, ali uzrok prekida mora ukloniti u roku od 48 sati te naknadno dostaviti sve nepotvrđene račune. Kako ne bih ponavljao sve općepoznate činjenice, detalje možete proučiti na stranici PU ili na nekoj od brojnih stranica koje se bave ovom tematikom.
Internetska veza
U Hrvatskoj u 21. stoljeću ne bi trebao biti problem ostvariti solidnu Internet vezu. Doista? Iako se sljedeće godine u nas, prije nego drugdje u Europi, testno uvode najnovije tehnologije širokopojasnog pristupa Internetu, još uvijek postoje mnoga naselja u kojima nema pristupa Internetu ili je on poprilično loš. I dok je u velikim gradovima i naseljima stanje čak bolje nego u nekim poznatim europskim gradovima, pojedina područja, poput onog sjeverno od Podvinja, imaju dosta problema sa klasičnom telefonijom, a o nekom naprednom Internetu da i ne govorimo. Žale se korisnici, na tom i brojnim drugim ruralnim područjima, kako u pojedinim trenutcima kada otkažu ili se preopterete repetitori mobilnih operatera, jednostavno nema Interneta. Pravu žicu ili svjetlovod nikada nisu ni imali.
Kako bi se „spasio" od fiskalizacije, poduzetnik treba pribaviti potvrdu od barem tri operatera kako za njegovu lokaciju nisu u mogućnosti osigurati pouzdanu Internet vezu. Znajući koliko vremena treba našim operaterima za odgovor na jednostavne upite, za to će im trebati mjeseci. No, i oni poduzetnici kojima je dostupan neki vid pristupa na Internet trebali bi testirati kvalitetu i stalnost svoje internetske veze. U tu im svrhu može poslužiti HAKOMetar, aplikacija za provjeru kakvoće širokopojasnog pristupa Internetu. Iz osobnog iskustva mogu potvrditi kako sam godinama u kritičnom vremenu od 11 do 13 sati, u centru Broda, gotovo svakodnevno imao problema sa nestalnom širokopojasnom vezom na Internet pri čemu često nisam mogao pročitati ni mail, a HT služba za korisnike nikako nije uspijevala otkloniti problem.
U svakom slučaju, da bi fiskalizacija uspjela, nužno je osigurati kvalitetan priključak na Internet. Ukoliko je moguće, svakako treba odabrati ADSL vezu, a širokopojasnu bežičnu vezu koristiti samo u krajnjoj nuždi ili kao rezervnu opciju. Minimalni troškovi su oko 100 kn mjesečno.
FINA certifikat
Svaki obveznik fiskalizacije treba od FINA-e pribaviti digitalni aplikacijski certifikat. Zadnjih dana je nastala gužva pri izdavanju certifikata, jer veliki broj poduzetnika nije temeljito proučio postupak pribavljanja certifikata. Cijena certifikata je 300 kn za pet godina.
POS softver s podrškom za fiskalizaciju
Prije nego progovorim nešto o potrebnom hardveru, potrebno je utvrditi kakav POS softver poduzetnik treba, jer će odabrani softver, zbog tehnologija koje se koriste, diktirati tip operativnog sustava i karakteristike nužnog hardvera. Dakle, poduzetnici, prvo provjerite koji program najbolje zadovoljava vaše potrebe! U slučaju ugostitelja, postoje mnoga rješenja: od programa koji su namijenjeni samo izdavanju računa, do velikih programskih sustava koji pored izdavanja računa nude mogućnost upravljanjem skladišta, organizacijom posluživanja, organizacijom kuhinje i čak automatskom generiranju narudžbi, povezivanjem s knjigovodstvom i izradom brojnih statistika, koje poduzetniku mogu uvelike pomoći pri vođenju jednog ili više lokala.
I po pitanju operativnih sustava postoje različita rješenja, od jeftinih i ekonomičnih temeljenih na Androidu, FreeDOS-u i Linuxu (besplatni operativni sustavi), onih temeljenih na različitim verzijama MS Windowsa do rješenja neovisnih o operativnom sustavu tj. POS softvera koji je izrađen kao web aplikacija, odnosno POS softvera koji se nalazi na nekom serveru „u oblaku". Cijena od 400 kn do nekoliko tisuća ili desetaka tisuća kuna. Neke tvrtke umjesto prodaje, daju programe u najam.
Hardver: računalo, pisač i ostala POS oprema
Kod softvera koji je baziran na Androidu, FreeDOS-u i Linuxu, nije potreban presnažan hardver, a nema niti troškova licenci za operativni sustav, niti antivirusni program. Solidno rabljeno računalo i POS pisač mogu se nabaviti za 1.000 kn. Ista takva rabljena računala sa licencom za Windows XP koštaju također oko 1.000 kn, ali treba dodati još bar 600 kn za pisač. No, takva rješenja nisu nikako za preporučiti. Za Windowse XP istekla je standardna podrška, a zbog dugog vremena na tržištu iznimno su ranjivi na hakerske provale i trojance, bez obzira na primijenjenu antivirusnu zaštitu. Poduzetnik će vjerojatno vrlo brzo morati prijeći na noviju verziju Windowsa, a posljedično i na novo računalo. Za windows računala valja dodati i trošak od barem 200 kn godišnje za antivirusni softver. Besplatne antivirusne programe uglavnom nije dopušteno koristiti u tvrtkama, već samo na kućnim računalima.
Troškovima računala i pisaća valja još dodati troškove ostalih POS elemenata poput: ladice za novac, ekrana za kupce, laserskog čitača bar koda (prvenstveno za trgovine). Nadalje, kako znamo da je velik broj kvarova računala posljedica nestanka električne energije ili većih fluktuacija napona, poželjno je kasu, odnosno informatičku opremu osigurati uređajem za neprekidno napajanje sa prenaponskom zaštitom ili UPS-om (uninterruptible power supply). Najjeftiniji modeli mogu se nabaviti već od 600 kn. Zbog malih dimenzija i baterijskog napajanja, kao najbolje rješenje nameću se prijenosnici, bilo rabljeni, koji se mogu nabaviti već od 1.200 kn ili novi, kojih se nađe, zajedno s licencom Windowsa 7 ili 8, i za manje od 2.500 kn.
Pored toga, potrebno se pobrinuti i za backup odnosno izradu rezervne kopije programa i podataka. Umjesto korištenja posebnog hardvera u tu svrhu, znatno je jeftinije i logičnije iskoristiti Internet za pohranu poslovnih podataka. Besplatan prostor na svojim poslužiteljima nudi dosta tvrtki poput Microsofta, Googla, Dropboxa i mnogih drugih. Kod inteligentnih rješenja, pohrana rezervne kopije podataka vrši se praktično nakon svakog izdanog računa.
Zaključak
Fiskalizacija bi za neke iscrpljene poduzetnike mogla predstavljati preveliko financijsko opterećenje. Možda je zato do današnjeg dana tek trećina vlasnika ugostiteljskih lokala pripravna za fiskalizaciju (8.000 od 22.000 kn). Neki se nadaju kako će država ipak odustati od cijele stvari, a neki prijete štrajkovima i prosvjedima.
Koliko su telekom davatelji usluga pripravni na ovako brojno proširenje korisničke baze, koliko je država pripravna sa svojom infrastrukturom (serverima, poslužiteljima) u PU i u FINI, tek ćemo vidjeti. U svakom slučaju, ovo je veliki iskorak Hrvatske u digitalno doba. Tome će pridonijeti i nova obaveza za sve male poduzetnike da od 15.12.2012. počnu koristiti i uslugu ePorezna.
Također, ovo je velika prigoda za sve informatičke tvrtke da u teškoj recesiji ponude svoje proizvode i usluge te prežive do nekih boljih informatičkih vremena. Doduše, poprilično sumnjam u mogućnosti pojedinih tvrtki koje danas reklamiraju svoje proizvode za fiskalizaciju i koje su spremne uzeti novac za održavanje, kako će biti spremne kvalitetno i na vrijeme opslužiti sve nove korisnike.
Apsolutno najpovoljnija ponuda, koju sam do sada uočio, odnosi se na Android tablet sa pisačem i POS softverom, koja korisniku donosi cjelovito rješenje za manje od 1.900.kn. Na žalost, pokazalo se kako hrvatske informatičke tvrtke znatno zaostaju za svijetom, jer jako je malo ponuda za prodaju ili najam POS web aplikacija ili POS rješenja u oblaku, koja su idealna za ugostitelje, obzirom na okruženje u kojemu se događaju prolijevanja, zamašćenja, isparavanja, možda i kratki spojevi. U slučaju korištenja web aplikacija, ugostitelj ne bi trebao previše skrbiti niti o uvjetima, niti o backupu, niti o postojanju hitre terenske službe neke informatičke tvrtke, već bi bilo dovoljno imati pripravan bilo kakav pričuvni uređaj (neko osrednje računalo) osposobljeno za rad na Internetu.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
Corto_197329.12.2012. u 18:39
Dalo bi se tu svašta napraviti. Recimo Raspberry Pi sa Debianom gore spojen na nekakav LCD plus software. Izašlo bi i manje od 1000kn... Ali budimo realni, ja ne znam niti jedan info program poznat u svijetu kojeg ljudi svakodnevno... Prikaži sveo koriste a da je iz domaje...
-