RAZLIČITIM aktivnostima započelo je i provodi se usklađivanje strukovnoga obrazovanja s potrebama tržišta rada. No, što se uistinu promijenilo u strukovnom obrazovanju na nacionalnoj razinu u protekle tri godine? Osobno sam, dolaskom u Ministarstvo znanosti i obrazovanja (MZO), na funkciju pomoćnika ministrice Blaženke Divjak, preuzeo odgovornost za provedbu cijelog niza tih promjena.
MZO najprije je imenovalo Vijeće za strukovno obrazovanje koje se sastoji od 21 člana. Ono je, zajedno s Ministarstvom, učinilo značajan iskorak da se u što kraćem vremenu provedu konkretne potrebne reformske promjene u školama, što je i učinjeno.
Izrađen je vrlo važan dokument za strukovno obrazovanje: „Nacionalni kurikulum za strukovno obrazovanje".
Isto tako, izrađen je i uveden Model hrvatskoga dualnog obrazovanja. Tim dokumentima definirane su i dužnosti poslodavaca - gospodarskih subjekata.
Sljedeće su aktivnosti, pritom, bile najvažnije: kreirano je 19 strukovnih kurikuluma usklađenih s potrebama tržišta rada i uvedeno u redoviti sustav strukovnog obrazovanja (od školske godine 2017./2018.); donesen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o strukovnom obrazovanju; imenovani su Regionalni centri kompetentnosti (RCK), a u tijeku je postupak potpisivanja ugovora u iznosu, po centru, do 85 milijuna kuna; iz europskih strukturnih fondova za podršku uspostavi RCK osigurano je 1,3 milijarde kuna i to obuhvaća ukupno 117 strukovnih škola; izrađen je Model hrvatskoga dualnog obrazovanja i Eksperimentalni program „Dualno obrazovanje” 2018. godine, a protekle su dvije školske godine bile eksperimentalna faza dualnog obrazovanja, dok je ono od ove školske godine uvedeno u redovnu nastavu; donesen je Nacionalni kurikulum za strukovno obrazovanje 2018.; uvedeni su novi kurikulumi za četiri općeobrazovna predmeta na razini 4.2 u sklopu CKR 2019.; prošle godine opremljene su strukovne škole u STEM području - oprema kabineta i nabava didaktičke opreme; 2018. godine proveden je projekt „Tematski pregled naukovanja u RH” - suradnja s CEDEFOP-om, a iste je godine pokrenut i projekt „Modernizacija sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja 2018. Trenutno je u provedbi projekt započet prošle godine naziva „Modernizacija sustava stručnog usavršavanja nastavnika strukovnih predmeta".
Ministarstvo znanosti i obrazovanja preuzelo je odgovornost da u sklopu reforme strukovnoga obrazovanja, a u skladu s Programom Vlade Republike Hrvatske za mandat 2016.-2020., modernizira strukovno obrazovanje, učini ga dostupnijim svim polaznicima, kompetencijski prepoznatljivim tržištu rada.
U tu svrhu Ministarstvo je, zajedno s dionicima i partnerima, provelo te i dalje provodi, niz aktivnosti i projekata u sklopu kojih se, u suradnji s poslodavcima, izrađuju standardi zanimanja, standardi kvalifikacija i strukovni kurikulumi koji će osigurati da naši polaznici strukovnog obrazovanja budu spremni za poslovne i životne izazove, a sustav strukovnoga obrazovanja fleksibilan na promjene koje ga očekuju.
Cilj je zadovoljstvo svih dionika tog sustava - učenika, škola, poslodavaca, društva. Nastavimo li s pokrenutim aktivnostima, to će jamčiti kvalitetnije strukovno obrazovanje koje može osigurati odgovorne i samostalne pojedince spremne na sve izazove koje društvo i tržište rada pred njih postavljaju.
Ministarstvo znanosti i obrazovanja snosi odgovornost za cjelokupni sustav obrazovanja, a Uprava unutar Ministarstva odgovorna je za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih koji su, kao što znamo, nužno povezani.
Odgovornost se, među ostalim, ogleda i u pružanju potpore i stvaranju uvjeta za učenje temeljno na radu u svim njegovim pojavnim oblicima, što jedino danas može osigurati kvalitetnu radnu snagu hrvatskom gospodarstvu.
Ministarstvo je aktivan čimbenik u izgradnji 'mostova' između gospodarstva i ustanova za strukovno obrazovanje, pogotovo kada je riječ o gospodarskim subjektima koji se žele uključiti u kreiranje i provedbu dualnog obrazovanja. Ono, također, snosi odgovornost za usklađivanje zakona i podzakonskih akata što je isto vrlo uspješno odrađeno. Ti će akti svim uključenim dionicima osigurati neometano provođenje reformi u strukovnom obrazovanju.
U ovom periodu, još jednom ističem, izrađen je vrlo važan dokument za strukovno obrazovanje, a to je „Nacionalni kurikulum za strukovno obrazovanje". Isto tako, izrađen je i uveden Model hrvatskoga dualnog obrazovanja, a tim dokumentima definirane su i dužnosti poslodavaca/gospodarskih subjekata.
Gospodarstvo je na izvoru informacija o promjenama u tehnologiji te znanosti pa očekujemo da prepozna potrebu da ta znanja prenosi na nastavnike, mentore i, u konačnici, na naše učenike. Treba naglasiti kako su potpora i suradnja s gospodarstvom ključna u provedbi reforme te bi, bez uzajamne podrške i suradnje, rezultati mogli izostati. Stoga apeliram na sve gospodarske subjekte koji se još nisu uključili, neka to učine jer će u Ministarstvu znanosti i obrazovanja dobiti snažnog partnera u provedbi reformi i stvaranju kvalitetne radne snage za svoje potrebe.
Za stručno usavršavanje nastavnika zadužene su nadležne agencije, prije svega Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. Agencija u svom katalogu stručnih usavršavanja nudi različite teme namijenjene nastavnicima radi stjecanja različitih ključnih i stručnih znanja o novim tehnologijama i trendovima u gospodarstvu.
Nacionalnim kurikulumom za strukovno obrazovanje još jednom smo naglasili potrebu uključivanja poslodavaca u stručno usavršavanje nastavnika te bi na taj način nastavnici bili 'u žiži' gospodarskog razvoja, što bi im omogućilo prenošenje znanja i vještine o najnovijim trendovima i dostignućima učenicima.
Regionalni centri kompetentnosti važna su reformska mjera i u njima će se upravo prenositi znanja s gospodarstva na strukovno obrazovanje.
Dualno obrazovanje, kao druga važna reformska mjera, zaživjet će ako osiguramo uzajamnu suradnju i podršku te ako zajedno i sinkronizirano budemo gradili strukovno obrazovanje usklađeno s potrebama tržišta rada.
Projekti koji su u proteklom vremenu pokrenuti s ciljem cjelovite promjene strukovnog obrazovanja s jasnim ciljevima i vremenom realizacije sa ukupnim iznosom od 1,6 milijardi kuna. To su Uspostava regionalnih centara kompetentnosti u strukovnom obrazovanju u (pod)sektorima: strojarstvo, elektrotehnika i računalstvo, poljoprivreda i zdravstvo; Modernizacije programa/sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja; Promocija učeničkih kompetencija i strukovnog obrazovanja kroz strukovna natjecanja i smotre; Modernizacija stručnog usavršavanja nastavnika strukovnih predmeta.
Sve aktivnosti su timski rađene uz koordinaciju MZO i u sve su aktivnosti, uz Vijeće za strukovno obrazovanje, bili uključeni svi dostupni eksperti, nastavnici, ravnatelji ,poduzetnici, predstavnici gospodarstva, lokalne samouprave, sindikati, sve stručne radne skupine koje smo imali na raspolaganju...
Prije tri godine takav je dogovor uspostavljen s ministricom Divjak, uz pristanak premijera Andreja Plenkovića da se takva reforma pokrene - a ona je krajem 2019. i ostvarena. Time je moj posao u Ministarstvu okončan zbog čega se vraćam u matičnu školu i zajednicu.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
AculeusApis06.03.2020. u 21:02
G.Vlado ipak ste prerano odustali. Jer nije dovoljno samo nešto pokrenuti (samo da se pokrene, da se utroši novac iz EU ili...) potrebno je kretanje pratiti , korigirati, popravljati i konačno vidjeti rezultate. Inače od pokretanja ništa (nadamo se ipak... Prikaži svek ne) . Ali ostaje nam da vjerujemo u vaše privatne razloge i osobni zahtjev kako je službeno obrazloženje vašeg odlaska.
-