Čitam ovih dana apokaliptično intoniran tekst Stribora Uzelca Schwendemanna na jednomu brodskom portalu i ostajem bez daha dok se probijam kroz slojeve gusto istkanih misaonih niti, riječi sve složenijih jedne od druge koje se spajaju u zadivljujuće komplicirane konstrukcije, pronicljivih tvrdnji i detektirajućih asocijacija, potkrijepljenih oštrim primjerima na rubu kulture govora, začinjenih neizostavnom dozom katastrofičnosti, koja bespoštedno melje i tekst, i čitatelje, a i autora samoga. Čitajući, čini mi se da je došao kraj. Nema te slamke spasa za koju bismo se mogli uhvatiti.
Smeta me ta katastrofičnost koju se uporno, na različitim razinama pokušava podmetnuti kao neprikosnoveni dnevni, tjedni, mjesečni, godišnji i životni plan i program koji moramo ispoštovati kao prave minorne žrtve.
Razmišljajući na takav način čovjek bi, uistinu, poželio ostaviti sve to zemaljsko iza sebe i, kao u filmu Veliko plavetnilo Luca Bessona, pustiti se u dubinu i spoznati tišinu koja se čovjeku otkriva samo jednom i, tada, zauvijek. Ne, nije riječ o suicidalnim primislima zbog bolesti, trauma iz djetinjstva, ljubavnih jada, zelenaških dugova ili čega drugoga, već o posve jednostavnom prepuštanju tišini. Naravno, metaforički, jer tišina kao apsolutna kategorija ne postoji.
Srećom, ne razmišljam na takav način, već mi nešto drugo kopka misli. U stavove autora teksta ne ulazim - kao što se ženu nikada ne pita za godine, a nastavnika kojeg učenika voli više.
Međutim, smeta me ta katastrofičnost koju se uporno, na različitim (osobito medijskim) razinama pokušava plasirati kao pitanje bez odgovora, kao tezu kojoj ne smijemo protusloviti, te podmetnuti kao neprikosnoveni dnevni, tjedni, mjesečni, godišnji i životni plan i program koji moramo ispoštovati kao prave minorne žrtve.
Lamentirati o tome kako ništa ne valja, nije produktivno
Daleko od toga da je život u stvarnosti krasan i bajan. Daleko od toga da ne trebamo biti kritični. No, zašto se zaboravlja da kritika nije a priori negativna prosudba čega, već obrazloženi sud o vrijednostima i slabostima ocjenjivanog objekta, što znači da može imati i svojstvo negativnog i svojstvo pozitivnoga. Prema latinskom i grčkom izvorniku riječ kritika znači razlučiti. Kako ćemo išta razlučiti ako dopustimo da vjetrovi naelektrizirani katastrofičnošću i apokaliptičnošću otpušu i ono malo staloženosti procjene i ocjene, koju bismo trebali njegovati?
Kritički procjenjivati svaki trenutak u kojemu se nalazimo, da. Lamentirati o tome kako, ukratko, ništa ne valja, nije produktivan način razmišljanja i življenja.
Neku večer je u jednoj televizijskoj emisiji iz kulture književnica i urednica nakladničke kuće Milana Vuković Runjić dosjetljivo i jednako tako pronicljivo dometnula da, slobodno ću opisati, propast kulture i propast civilizacije nisu ništa novo. Ta toliko su već puta kulture i civilizacije nastajale i nestajale, pa zašto bi baš današnji trenutak bio i po čemu poseban, posebno katastrofičan? Nije to ništa o čemu bi trebalo osobito lamentirati, zaključuje Vuković Runjić.
Slažem se. Kritički procjenjivati svaki trenutak u kojemu se nalazimo, da. Lamentirati o tome kako, ukratko, ništa ne valja, nije produktivan način razmišljanja i življenja.
Međutim, ako vas nešto jako tišti, grupa maštovitih autora dokučila je instant rješenje vaših problema. Pritisak na magični gumb http://make-everything-ok.com/ u desetak će sekundi skinuti sav teret s vaših pleća i očistiti um od svega što ga je kontaminiralo. Jednim pritiskom sve će biti u redu. Ako slučajno ne osjetite trenutačnu promjenu na bolje, pokušajte provjeriti vlastitu percepciju objektivne stvarnosti.
Autori ovog maštovitog čina, koji ne može a da ne izazove trenutni osmijeh i toliko potreban ironijski odmak, vješto su se poigrali s konstrukcijama društveno/psiholoških stereotipa, pri čemu sebe smatramo osobom koja ispravno percipira stvarnost, a svi ostali gledaju na probleme "iz krivog kuta".
Stoga svim katastrofičarima preporučam da kliknu. I sve će biti u redu.
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -
BStipic17.09.2012. u 20:47
Fukuyama u svojem "novom razmatranju starog problema", a kojeg se (očito - prije izazvana, nego potaknuta Uzelčevim tekstom) dotiče i Mirna u jednoj od svojih najboljih kolumni (što ova sigurno jest) uključuje i vrlo zanimljivo razmatranje pitanja postojanja Univerzalne povijesti,... Prikaži sveti, a ona bi, po njemu, među ostalim, i iskustvom svih ljudi i epoha, trebala služiti kao (i više nego korisno) intelektualno oruđe. To ponajprije stoga što od samog početka predstavlja intelektualnu konstrukciju povlačenja iz gomile detalja i građe koju obična povijest nudi što, zapravo, znači da se problem povijesti ne može riješiti unutar svog područja, a i sami povijesni događaji, pogotovo sami po sebi, ne pokazuju obuhvatni, konačni smisao.
-
Kometa17.09.2012. u 19:57
Mirta, za tebe, svojevrsnog brodskog Leibniza (tako si se, naime, predstavila u svojoj kolumnici) Stribor je hrvatski Votaire. Lijepo je što osim matičnog portala čitaš još jedan brodski portal, ali pročitaj i Candida kako bi shvatila svu plitkost svog optimizma... Prikaži sve i "intelektualnog" ruganja "katastrofičarima". Je li to kod tebe trajno stanje, to da ne vidiš da je bespoštedna kritika postojećeg uvjet njegovog prevladavanja? Ti ne shvaćaš da je Stribor zapravo preblag u ocjeni stanja u našoj palanci?
-
PBasic16.09.2012. u 20:47
Dosjetljivo primijećeno! Osobito su naporni oni koji, katastrofičarski naričući, nikada, ali baš nikada ne ponude bilo kakvu alternativu. Bilo koje rješenje, makar fantazmagorijsko, ili čak otvoreno fantazijsko, već na prvi pogled neostvarivo... Također, lijepo je istaknuta misao Vuković Runjić, kako... Prikaži sve sve mora jednog dana nestati, osobito "idealno društvo" koje uvijek predstavljamo kao ovo sadašnje, tek malo popravljeno u skladu s vlastitim željama. Ima dakle, i druga vrsta fatalista; oni koji misle da je sadašnji lokalni, a osobito državni i međudržavni poredak "kraj povijesti" i tu ostaje zauvijek. Na jednom forumu sam pročitao otprilike ovakav post: "pojedinac-nuklearna obitelj-proširena obitelj-horda-pleme-savez plemena-narod-nacija-nacionalna država..." pa dalje autor s ponosom govori o "ostvarenju konačnog cilja". A tko nam govori da je ovo što sada imamo čak i samo bolji nastavak onoga što je historijski razvoj do sada stvorio, a kamoli nešto "idealno" što neće nikada prestati? ... Unaprijediti se ili propadati, svejedno je.
-