JEDAN od zasigurno najdojmljivijih romana pročitanih u posljednje vrijeme, roman nevjerojatnih pustolovina glavnoga lika imena Håkan pobudio je želju za još jednom kolumnom koja će u fokusu imati književno djelo. Riječ je o prvijencu dobitnika Pulitzerove nagrade za književnost Hernanu Diazu – romanu U daljini.
Helen čije ime može imati veze sa ženom spartanskog kralja Menelaja, najljepšom ženom i Parisovom miljenicom, ovdje je još jedan lik koji oplemenjuje ideju neostvarene ljubavi i žudnje. Naravno, u ovoj priči dobra i zla, Helen je mučki ubijena, a Håkanovo ime na listu papira koji je čuvao, a koje je ona ispisala, ostaje kao sjećanje na ženu čija naklonost prema njemu postaje i opstaje u izgovoru njegova imena (“Helen je bila jedna od rijetkih u Americi koja se doista potrudila pravilno ga izgovoriti. (...) Tog dana je također zapisala njegovo ime, nesigurna u pravopis, na komad papira koji će Håkan godinama čuvati.“).
Uz želju za pronalaskom brata davno izgubljenog pri stupanju na tlo Amerike, dok su kao migranti došli iz Švedske, tražeći bolji život, ovaj lik je konstantno u potrazi nailazio na gubitke – prijatelja – onih od kojih je najviše učio i onih koji su ga voljeli. Brata ne nalazi, ali nailazi na likove i nove osjećaje prema njemu, definicije i formulacije tih osjećaja okarakterizirane usmjeravanjem čija vodilja su strasti – one niske koje ga progone, od njega stvarajući čudaka, neprilagođenoga diva koji se snalazi u divljini i posjeduje mnoge vještine. Ovaj lik dokazuje kako vanjština čovjeka može biti varljiva zamka za one koji žele profitirati od nesretne sudbine čija težina života se odrazila na njegovom izgledu. I dok s nevjericom pokušavamo spojiti ovaj slojevit narativ s pustolovnim romanima i filmovima koji zahvaljujući vrlo privlačnim scenama pustolovina mogu izazvati divljenje, čuđenje, simpatiziranje pa čak i smijeh i podozrenje zbog pojednostavljene radnje, a opet tako privlačne očima gledatelja i čitatelja, ovaj nas roman pak može uvući svom silinom u more melankolije i tuge. Melankolije koja je osnovno obilježje glavnoga lika i tuge koja se pomalja kroz čitav roman zbog svih situacija koje završavaju gubitcima i na kraju usamljenošću i samoćom koje su neizlječive i nenadoknadive.
I bez obzira na temu, na slikovitost opisa, na pišćevu maštovitost koja nekome na trenutke može biti pretjerano “kičasta”, ovaj roman zahvaljujući upravo svemu tome odudara od suvremenog prilično izoliranog ultramodernog pisanja lišenog opisa, magičnog pisanja koje takvim postaje zahvaljujući piščevoj angažiranosti bez premca.
Jer književnost prije svega jest: ljepota riječi, ljepota pripovijedanja!
- Najnoviji
- Najstariji
-
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama plusportal.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona. -